اهمیت بستن در و پنجره های ذهن

اهمیت بستن در و پنجره های ذهن
امتیاز به این post

 

ذهن مانند خانه ای با پنجره ها و درهای عریض است که هیچ فیلتری برای عوامل ورودی به آن وجود ندارد.

تمامی فکرها، نگرانی ها و ترسها آزادانه وارد و  در آنجا مستقر می شوند و با معطوف کردن توجه ذهن به خودشان برایش مزاحمت ایجاد می کنند. در این شرایط، هیچ کنترلی بر روی خانه ذهن و هر آنچه که واردش میشوند وجود ندارد.

در چنین شرایطی، ذهن اجازه دسترسی کامل را به همه افکار، ایده ها، کلمات و پیشنهاداتی را می دهد که از بیرون، از مردم، رسانه ها و منابع دیگر وارد آن شده اند.

برای اکثر مردم، به طور طبیعی وضعیت بدین گونه است. اما برخی به دنبال راهی برای بستن در و پنجره های ذهنی و جلوگیری از ورود افکار غیرضروری، بی فایده و منفی به ذهن و هدر دادن وقت و انرژی شان هستند.

وقتی کلید در و پنجره های ذهن تان را داشته باشید، میتوانید مانع از اشغال شدن آن توسط افکار و نگرانی های بی مورد باشید. شما میتوانید انتخاب کنید چه زمانی به آنها فکر کنید و چه زمانی فکر نکنید.

با داشتن این توانایی، به آرامش درونی می رسید  و از نگرانی ها و اضطرابها رها می شوید

فواید بستن در و پنجره های ذهنی

توانایی در بستن در و پنجره های ذهنی ممکن است هدفی دست نیافتنی باشد. اما با پشتکار و تمرین صحیح، میتوان حداقل تا حدودی به این هدف دست یافت. حتی بدست آوردن توانایی جزیی هم دستاوردی بزرگ است و ثمرات زیادی در بر دارد.

حتما بخوانید:   10 راهکار برای متوقف کردن افکار منفی

من در کتابم به این موضوع پرداخته ام و روشهایی را برای بستن در و پنجره های ذهن ارائه کرده ام.

بیشتر مردم از امکان آرام کردن ذهن و بستن در و پنجره های ذهنی آگاهی ندارند. حتی اگر نسبت به این امکان آگاه باشند، بیشترشان کاری در مورد آن انجام نمی دهند، چرا که لازمه آن کار  بر روی خود است.

توانایی بستن در و پنجره های ذهنی نتایج زیادی در پی دارد از جمله آرامش درونی، تمرکز بهتر و ذهنی هشیارتر

نگران این نباشید که توانایی فکر کردن را از دست می دهید. برعکس ذهنتان هشیارتر و تمرکزتان قوی تر خواهد شد.

توانایی در بستن در و پنجره های ذهنی یعنی کنترل و تسلط بر ذهن. هم تمرکز و نیروی درونی تان رشد می کند و هم توانایی تان در انتخاب افکار و جلوگیری از ورود افکاری که آنها را نمیخواهید.

 

 

با پرورش درست این توانایی افراد، حوادث و شرایط نمی توانند روی خلق و خو و وضعیت ذهنی شما تاثیر بگذارند. شما در شرایط  مختلف زندگی تان آرام و با ثبات خواهید بود.

چگونه در و پنجره های ذهن را ببندیم

مهمترین ابزار برای بستن در و پنجره های ذهن و جلوگیری از ورود افکار منفی، غمگین و غیرضروری توجه و قابلیت متمرکزسازی ذهن است. این کار شما را بر ذهنتان مسلط می کند.

به موازات بالا رفتن توانایی تان در متمرکز ساختن ذهن، توانایی جلوگیری از ورود افکار ناخواسته به ذهن نیز افزایش می یابد.

عدم وابستگی عاطفی برای داشتن زندگی شادتر

تصور کنید چقدر آزاد، راحت و شاد بودید اگر می توانستید:

  • در شرایط پر استرس آرام و خونسرد باقی بمانید
  • افکار و احساسات منفی را رها کنید
  • هر چیزی را به خود نگیرید
  • از خودتان در برابر افراد مضطرب محافظت کنید
حتما بخوانید:   چرا مشغول کردن خود بهتر از مثبت اندیشی است

درست است که این کار نیازمند تلاش کردن و صرف وقت است اما نتایج آن بسیار عظیم هستند. تسلط بر ذهن یعنی برداشتن گامی بزرگ در جهت مسلط شدن بر زندگی خود

روشهای زیادی برای این منظور وجود دارد:

  • تمرینات تمرکز
  • مراقبه
  • ذهن آگاهی

روشهای ذکر شده تمرکز ذهن را بالا می برد، آرامش درونی را افزایش و توانایی کنترل بر فرایند تفکر را ارتقا میدهد.

راهکارها و توصیه های بیشتر برای استفاده از روشهای ذکر شده در بالا در سایر مقالات آورده شده و بنابراین لزومی به تکرار آنها در اینجا نیست.

چند راهکار ساده:

  • تلاش کنید قبل از واکنش نشان دادن فکر کنید

 

  • سعی کنید هر چیزی را به خود نگیرید

 

  • سعی کنید از شرایطی که باعث ایجاد خشم یا اضطراب در شما می شوند دوری کنید

 

  • روی کاری که انجام میدهید تمرکز کنید، به جای آنکه به کاری دیگر فکر کنید

 

  • سعی کنید در زمان حال باشید نه در گذشته و آینده

وقتی کلید درهای ذهنتان را بدست آوردید، میتوانید از استرس و نگرانی، بی قراری و فکر کردن بیجا خود را دور نگه دارید.

 

 

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف