این ۱۲ راهکار کمک می کنند تا به اعتماد به نفس برسید

این ۱۲ راهکار کمک می کنند تا به اعتماد به نفس برسید
امتیاز به این post

همه دوست داریم احساس شادی و اعتماد به نفس کنیم. اعتماد به نفس به شما کمک می کند به نتایج بهتر دست یافته و مورد تقدیر وارد شوید. این مسئله شانس شما برای برعهده گرفتن مسئولیت های بیشتر و ترفیع را افزایش می دهد. در رابطه هم، با اعتماد به نفس می توانید به توجهی که لایقش هستید برسید. به طور خلاصه، اعتماد به نفس به شما کمک می کند که در زندگی به هرکجا که می خواهید برسید.

کمبود اعتماد به نفس پیامدهای جدی ای در زندگی دارد. این موضوع می تواند مانع پیشرفت ما، هم در محیط کار و هم در خانواده شده و منجر به شکست و سرخوردگی شود.

کمبود اعتماد به نفس از شک ها و ترس های ما نشات می گیرد. شک ها و ترس های مان ما را از انجام کارهایی که برای رسیدن به موفقیت لازم است، باز می دارند. هر بار که انجام کار مهمی را به تاخیر و تعویق می اندازید، به شک ها و ترس هایتان دامن می زنید، تا آنجا که دیگر نمی توانید خودتان را کنترل کنید.

هیچ کس با ترس و شک و تردید به دنیا نیامده. ما به خودمان شک می کنیم چراکه باورهای خودمحدود کننده داریم. نکته ی خوبی که در رابطه با باورهای خودمحدود کننده وجود دارد این است که می توان آنها را تغییر داد. وقتی این باورهای خودمحدود کننده را از خود دور کنید، به شادی و اعتماد به نفس می رسید.

به یاد داشته باشید که یک شبه به اعتماد به نفس بالا نمی رسید. نائل شدن به آن به زمان، انرژی و تمرین احتیاج دارد. در ادامه ۱۲ راهکار که در رسیدن به اعتماد به نفس بیشتر به شما کمک می کنند را عنوان می کنیم.

حتما بخوانید:   چرا مردان جذب زنان بزرگتر از خود می شوند

۱_ عبارات مثبت جادو می کنند

یکی از بهترین راهکارها برای از بین بردن باورهای خودمحدود کننده از طریق جملات و عبارات مثبت است. عبارات مثبت کمک می کنند تا ذهن تان را دوباره برنامه ریزی کرده و به خودتان نگاهی بهتر داشته باشید. مثال هایی در زمینه ی عبارات مثبت می توانند این موارد باشند: ” من خوشحالم”، ” آدما از من خوششون میاد”، ” من از خودم خوشم میاد”، “اتفاق خوبی قراره برام بیوفته” و غیره. می توانید این جملات را در دفترتان یا هر کجای دیگری که هرازگاهی چشم تان به آنها می افتد یادداشت کنید. هرچه بیشتر به جملاتی که به خودتان می گویید باور پیدا کنید، ذهن تان هم راحت تر آنها را پذیرفته و با شما هم گام می شود.

۲_ تظاهر کنید تا به آن برسید

قرار نیست هر روز حس اعتماد به نفس داشته باشید. یکی از بهترین راهکارها برای اینکه در عرض چند دقیقه حس اعتماد به نفس پیدا کنید این است که به آن تظاهر کنید. وقتی بیدار می شوید، لبخند بزنید و با اطرافیان تان خوش رفتاری کنید. سرتان را بالا گرفته، شانه هایتان را ریلکس کنید. زمانی که اعتماد به نفس داشتید را به خاطر آورده و الان هم همانطور رفتار کنید. بعد از چند دقیقه احساس اعتماد به نفس خواهید کرد. در ابتدا شاید احساس مسخره بودن بهتان دست بدهد اما تلاش کردن تان را متوقف نکنید.

۳_ مناسب لباس بپوشید

کمبود اعتماد به نفس به لباس پوشیدن تان هم ارتباط دارد. احتمالا چیزی به تن کرده اید که در آن راحت نبودید. آیا در این حالت می توانید راحت با دیگران حرف بزنید یا آزادانه کارهای مختلف انجام بدهید؟ نه! یک پوشش راحت و هوشمندانه نه تنها توجه دیگران را به شما جلب می کند، بلکه کمک می کند شاد بوده و بهترین عملکردمان را داشته باشیم.

۴_ من من نکنید

نحوه ی صحبت کردن تان با سطح اعتماد به نفس تان ارتباط مستقیم داد. اکثر کسانی که تن صدایشان را پایین و یواش نگه می دارند از کمبود اعتماد به نفس رنج می برند چراکه نمی خواهند دیگران حرف هایشان را بشنوند. هرچند که دلیل تن صدای پایین همیشه هم این موضوع نیست!

حتما بخوانید:   مواردی که تنها افرادی که والدینی سخت گیر داشته اند درک می کنند 

۵_ ردیف اول بنشینید

در رویدادهای خاص معمولا کجا می نشینید؟ آیا می روید ردیف اول بنشینید یا ردیف آخر را ترجیح می دهید؟ حقیقت این است که شمار کمی از آدم ها به سراغ ردیف اول می روند. اکثریت مرکز و انتها را پرمی کنند. ما صندلی های ردیف اول نمی نشینیم تا از ما سوال نپرسند یا نخواهند که روی صحنه برویم. اما افراد موفق و مهم معمولا ردیف اول می نشینند. بنابراین وقتی در ردیف اول می نشینید، نه تنها اعتماد به نفس تان را تقویت می کنید، بلکه دیگران هم رفتاری متفاوت با شما خواهند داشت. در ابتدا معذب خواهید بود اما به آن عادت می کنید. تنها راه کسب اعتماد به نفس مقابله با ترس هایمان است.

۶_ روی خودتان تمرکز کنید

تحقیقات نشان می دهند که افراد ۹۰% مواقع روی خودشان تمرکز می کنند. این یعنی ۱۰% مواقع روی دیگران متمرکز هستند. افرادی که اعتماد به نفس کمی دارند برای تایید شدن بیشتر روی دیگران تمرکز می کنند. اما حقیقت نه چندان خوشایند این است که برای هیچکس مهم نیست. بنابراین بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که روی خودتان تمرکز کنید. وقتی روی بهبود خودتان تمرکز کنید، دنیای اطراف تان هم خود به خود بهبود پیدا خواهد کرد. دنیای بیرونی اکثرا بازتابی از دنیای درونی تان خواهد بود.

۷_ خودتان را بپذیرید

دلیل شماره یک کمبود اعتماد به نفس این است که خود را همانطور که هستیم نمی پذیریم. بعضی ها حتی نمی توانند در آیینه به خود نگاه کنند. به یاد داشته باشید که اگر خود را دوست نداشته باشید، نمی توانید به هیچ هدف مهمی جامه ی عمل بپوشانید. دوست داشتن خودتان باعث بروز مشکلاتی بی انتها در رابطه می شود چراکه شما سعی می کنید در درون دیگران به دنبال شادی بگردید. وقتی خود را با تمام نقاط ضعف و قدرت تان بپذیرید، در فرصت ها را به سوی خود می گشایید. شما فردی منصر به فرد هستید. هرگز آدمی دقیقا شبیه به شما روی کره ی زمین نخواهد بود.

حتما بخوانید:   چرا خود را با دیگران مقایسه می‌کنیم

۸_ منظم ورزش کنید

ورزش منظم راهی عالی برای کاهش استرس، تناسب اندام و حس خوب داشتن است. می توانید در باشگاه ورزش کرده یا صرفا پیاده روی کنید. متناسب نگه داشتن اندام تان باعث می شود حس خوبی به خودتان داشته، سیستم ایمنی تان تقویت شده و بهتر بخوابید.

۹_ قوز نکنید

راست قامت راه رفتن یا صاف نشستن نشانه ی اعتماد به نفس بوده و باعث می شود جذاب تر باشید. قوز کردن و اجتناب از ارتباط چشمی به دیگران این پیام را القا می کند که از خودتان خجالت می کشید. اما اصلا چیزی وجود ندارد که بخواهید از آن خجالت بکشید.

۱۰_ روی پیشرفت متمرکز شوید

کسانی که به دنبال کمال و بی نقص هستند اغلب بعد از مدتی ناامید می شوند. انجام بی نقص همه ی کارها بسیار سخت است چراکه همیشه جای پیشرفت وجود دارد. کمال گراها معمولا از خود انتقاد کرده یا دیگران را سرزنش می کنند. به منظور اجتناب از این مسئله، روی پیشرفت متمرکز شوید. در پایان روز، کارهایی انجام داده اید که دیروز یا هفته ی پیش نمی توانستید انجام دهید. به خودتان تبریک بگویید!

۱۱_ روی اهداف کوچکتر تمرکز کنید

رسیدن به یک هدف بلند بالا می تواند چالش برانگیز باشد. اگر نتوانید سر زمان تعیین شده به هدف برسید احساس بی اعتماد به نفسی خواهید کرد. بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که اهداف بزرگ را به هدف های کوچک تقسیم کنید تا قابل مدیریت تر شوند. هر بار که به هرکدام شان رسیدید، جشن بگیرید!

۱۲_ قدردانی خود را ابراز کنید

اکثر اوقات بیشتر توجه مان به چیزهایی است که اتفاق نیفتاده اند تا چیزهایی که محقق شده اند. قدردان و شکرگذار داشته ها و دستاوردهایتان باشید. با ابراز قدردانی خود، در زندگی به نعمت و وفور بیشتری می رسید.

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف