برای مراقبت از دندان ها چه کارهای باید انجام داد؟

مراقبت از دندان ها
امتیاز به این post

مینای دندان، سخت ترین ماده در بدن است. اما علیرغم سفتی آن، دندان هایتان همچنان ساییده و خراب می شوند. از آن جایی که دندان های شیری تان افتاده اند، باید خیلی مراقب دندان های دائمی تان باشید. در ادامه یک سری از کارهایی که معمولا برای مراقبت از دندان ها بایدانجام دهید را برایتان عنوان می کنیم.

۱_ مصرف چیزهای تیره رنگ: نوشیدنی هایی مثل قهوه، شراب قرمز و چای سیاه، حاوی موادی به نام جوهر ماز یا “تانین” هستند. این ماده باعث می شود مواد رنگی به دندان بچسبند و در نتیجه رنگ آن را زرد کنند. میوه هایی مثل شاتوت، آلبالو، گوجه فرنگی نیز می توانند باعث تیرگی دندان شوند.

۲_ اشتباه مسواک زدن یا زود مسواک زدن: برای مراقبت از دندان ها خیلی محکم مسواک نزنید.چراکه باعث آسیب به دندان ها و لثه ها شده و موجب حساسیت دندان می شود. فقط به چپ و راست مسواک کردن کافی نیست، از لثه شروع کنید. مراقبت از دندان ها یتان باشید .به حالت دایره وار بالا و پایین بروید، این کار را به مدت ۲ دقیقه انجام دهید و حواستان باشد که همه جا را خوب مسواک بزنید. به محض غذا خوردن دندان هایتان را مسواک نزنید. غذاهایی که اسیدی هستند موجب تضعیف مینای دندان تان می شوند و باعث می شود که اسید بیشتر به عمق دندان نفوذ کند. بعد از مسواک زدن از دهان شویه استفاده نکنید چرا که فلوراید محافظ دندان را می شوید. از یک مسواک به مدت طولانی استفاده نکنید، آن رارحداقل ۳، ۴ ماه یکبار عوض کنید وگرنه تاثیرگذاری اش کم می شود.

حتما بخوانید:   ۴ راه ساده و موثر برای رسیدن به هدف

۳_ استفاده از دندان برای بریدن و باز کردن چیزها: برای مراقبت از دندان ها استفاده از دندان‎ هایتان به عنوان ابزاری برای باز کردن در بطری یا پاره کردن پارچه کار نادرستی است. چرا که موجب شکستگی و آسیب رسیدن به آنها خواهد شد.

۴_ داشتن عادات بد: برای مراقبت از دندان ها جویدن ناخن ها که باعث آسیب رسیدن به لثه، پوسیدگی دندان و حتی جا به جایی آنها می شود را کنار بگذارید. جویدن دیگر چیزها مثل مداد و خودکار هم همین تاثیر را خواهد داشت.

۵_ اشتباه نخ دندان کشیدن: نخ دندان کمک می کند تا باقی مانده ی غذاها را از لای دندان برداشته و از بیماری های لثه جلوگیری می کند. با کمی جست و جو طرز درست نخ دندان کشیدن را یاد بگیرید تا از صدمات ناشی از اشتباه انجام دادن این کار جلوگیری کنید.

۶_ میان وعده خوردن: اگر مدام میان وعده می خورید، اسید موجود در غذا بیشتر در تماس با دندان هایتان بوده و باعث پوسیدگی می شود.

۷_ اشتباه یا زود به زود سفید کردن دندان هایتان: امن ترین راه برای سفید کردن دندان ها این است که نزد دندان پزشک بروید. اگر خودتان محصولات سفید کننده بخرید و خودتان روندش را انجام دهید، مطمئن شوید که این کار را صحیح انجام می دهید چراکه در غیر این صورت حساسیت دندان هایتان را افزایش داده و ممکن است لثه هایتان را بسوزانید. اگر پوسیدگی یا بیماری لثه دارید قبل از هر گونه اقدامی در این زمینه، با دندان پزشک تان صحبت کنید.برای مراقبت از دندان ها هر ۶ ماه یک بار نزد پزشک بروید.

حتما بخوانید:   دلایل احساس سرما در ناحیه بینی

منبع

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف