فواید سیگار برگ، مضرات سیگار برگ و اندکی تاریخچه

سیگار برگ؛ تاریخچه، مزایا و معایب
سیگار برگ؛ تاریخچه، مزایا و معایب
4.6/5 - (18 امتیاز)

در این مقاله از سری مقالات مجله اینترنتی مبین میخواهیم به بررسی فواید و مضرات سیگار برگ بپردازیم. فواید سیگار برگ نسبت به سیگارهای معمولی چیست؟ آیا سیگار برگ مضرات بیشتری هم دارد؟ با ما همراه باشید تا با خواص سیگار برگ آشنا شوید و تاریخچه اندکی از آن بدانید.

تاریخچه سیگار برگ

برای اولین بار جهانگرد معروف کریستف کلمب توتون را به اروپا آورد.درواقع زمانی که او به همراه ملوانان و خدمه اش در جزیره هیسپانیولا توقف کرده بودند، مردمان محلی به دو تن از ملوانان او به رسم دوستی سیگار برگ دادند و این چنین شد که سیگار برگ برای اولین بار به اروپا راه پیدا کرد.

سیگار برگ؛ تاریخچه، مزایا و معایب

 

از آن پس توتون و تنباکو به‌طور گسترده‌ای در جزیره کارائیب مرسوم گشت. سپس همین ملوانان دوباره این ماده مخدر را در کوبای امروزی مشاهده کردند. در خاطرات این ملوانان از سیگار برگ به صورت برگ‌های پیچیده شده در هم که خشک گردیده‌اند و از آن دود زیادی بلند می‌شود یاد شده‌است. در همین حال اکثر ملوانان اسپانیایی کریستف کلمب از سیگار استفاده می‌کردند و این رسم در بین سایر ملوانان نیز شایع گشته بود. سیگار بدین ترتیب وارد اسپانیا و پرتقال گردید. از آن پس از سیگار توسط ژان نیکوت، سفیر وقت فرانسه در پرتقال به فرانسه برده شد. سپس به ایتالیا راه یافت و از آنجا توسط سروالتر رالی به آمریکای (کنونی) و انگلستان راه یافت. اکنون تمام اروپا با استعمال سیگار آشنا شده بود و در اواسط قرن شانزدهم به امری رایج در انگلستان تبدیل شد. در سده نوزدهم میلادی هنوز سیگار کالایی کمیاب است ولی استعمال آن شایع گردیده‌است. در سال ۱۹۰۵ بیش از ۸۰۰۰۰ کارخانه کوچک تولید سیگار برگ در آمریکا وجود داشت که اغلب آن‌ها مغازه‌ها یا کارخانجات کوچکی بودند که به صورت خانوادگی اداره می‌شدند.

در آغاز از توتون و تنباکو به عنوان یک ماده دارویی یاد می‌شد. در سال ۱۵۹۲ میلادی کشتی بادبانی سان کلمنه ۵۰ کیلوگرم از بذر آن را به ارمغان آورد. از آن پس از بذر توتون توسط مبلغان کاتولیک به دلیل آب و هوای بسیار مناسب به فیلیپین منتقل و کشت گردید. پادشاه ادوارد یکی از طرفداران پروپا قرص سیگار به‌شمار می‌آید. البته در حال حاضر کارخانه‌ای با نام کینگ ادوارد به یادبود توجه این شخص به سیگار برگ، در حال تولید سیگار برگ می‌باشد. گرانت رئیس‌جمهور آمریکا، زیگموند فروید و وینستون چرچیل و مارک توین را می‌توان از بزرگترین طرفداران سیگار برگ دنیا به شما آورد. تقریباً در تمام عکس‌های به جا مانده از این اشخاص، در حال استعمال سیگار برگ هستند. ( منبع ویکی پدیا )

سیگار برگ؛ تاریخچه، مزایا و معایب

سیگار یا سیگارت ؟

درواقع سیگاری که در ایران مرسوم است و مورد استفاده قرار میگیرد در زبان انگلیسی سیگارت نام دارد و سیگار های برگ، سیگار نام دارند.

تفاوت های سیگار برگ با سیگار معمولی

سیگار(همان سیگارت) را از قسمت فیلتر در میان دو انگشت نگه میدارند و با استفاده از شعله اتش حاصل شده از کبریت یا فندک آنرا روشن کرده و مانند قلیان با پک زدن، انرا میکشند.سیگار های معمولی معمولا در اندازه های ثابتی تولید میشوند و تفاوت عمده ی انها در میزان نیکوتین و قطران است.

در سیگار برگ خبری از فیلتر نیست و درواقع باید انتهای سیگار را با کاتر برش دهید و سیگار را به وسیله کبریت یا فندک های اتمی روشن کنید.چرا فندک اتمی ؟ زیرا فندک های گازی یا بنزینی در هنگام اشتعال از خود گازی ترشح میکنند که میتواند در طعم و مزه سیگار برگ شما تاثیر بزگذارند.برخلاف سیگار معمولی سیگار برگ را باید بیشتر با شعله اتش زد تا تمام قسمت جلویی سیگار روشن شود.(به دلیل قطر بیشتر این سیگار ها اگر سیگار را با شعله کوچک روشن کنید امکان دارد بعد از چند پک سیگار برگ شما خاموش شود)

شما نباید دود حاصل از سوختن سیگار برگ را داخل ریه های خود دهید چرا که اثرات مخرب خیلی بدی را برای ریه شما دارد.درواقع دود حاصله را در دهان خود بچرخانید و بالافاصله بیرون دهید. نیکوتین سیگار برگ معمولا از طریق سیستم چشایی جذب میشود.

 

صرف نظر از این، کشیدن سیگار برگ فوایدی دارد و سیگار کشیدن می تواند تجربه بسیار لذت بخشی باشد. با این حال، به خوبی شناخته شده است که سیگار کشیدن یا تقریباً هر چیز دیگری در ارتباط با سیگار کشیدن، برخی از نکات منفی است.

 

مزایای سیگار برگ

همانطور که گفته شد، موارد مثبتی در رابطه با سیگار کشیدن وجود دارد که در اینجا نگاهی کوتاه به برخی از اصلی‌ترین آن‌ها خواهیم داشت.

 

۱ – آرامش

شاید بارزترین فایده سیگار برگ کشیدن اثر آرامش بخش آن باشد. سیگار حاوی تنباکو است که حاوی نیکوتین است که نوعی محرک است که می تواند به عنوان یک افسردگی نیز عمل کند.

با استنشاق دود، نیکوتین جذب جریان خون می شود و باعث افزایش آدرنالین می شود. این افزایش به افراد سیگاری یک “لگد” اولیه می دهد، اما نیکوتین نیز به طور غیرمستقیم باعث می شود بدن دوپامین بیشتری تولید کند. دوپامین هورمون لذت است که باعث می شود احساس خوبی نسبت به خود داشته باشیم، بنابراین فرد سیگاری احساس آرامش بیشتری می کند.

سیگار برگ کشیدن نیز می تواند آشنایی خاصی را ارائه دهد، و زمانی که استرس داریم به عادت های آشنا روی می آوریم. حتی عمل بلند کردن سیگار به سمت دهان می تواند به شما کمک کند تا احساس آرامش کنید، البته نه به اندازه خود نیکوتین.

 

۲- تسکین فوری استرس

کشیدن سیگار برگ نه تنها آرامش بخش است، بلکه آرامش نیز بلافاصله انجام می شود. به محض اینکه نیکوتین در خون شما جریان پیدا می کند، بدن شما آرام می شود و باعث تسکین فوری می شود. این می تواند برای افرادی که گاهی اوقات در محل کار دچار استرس می شوند یا نیاز به استراحت گاه به گاه از استرس در خانه دارند ایده آل باشد.

یک امتیاز این است که کشیدن سیگار برگ معمولاً به این معنی است که باید به بیرون بروید یا حداقل به یک اتاق سیگار بروید. این فرصتی برای فرد سیگاری است تا خود را از یک موقعیت استرس زا دور کند و خود را جمع و جور کند. آن‌ها می‌توانند خود را برای اینکه چه زمانی یا اگر دوباره به آن موقعیت برگردانند، آماده کنند.

 

۳- معاشرت

سیگار برگ کشیدن یک سرگرمی است که افراد می توانند دور هم جمع شوند و از آن لذت ببرند. این فرصتی است برای افراد همفکر تا دور هم جمع شوند، استراحت کنند و در مورد هر چیزی که در ذهنشان است صحبت کنند. اشتراک‌گذاری سرگرمی‌ها می‌تواند به ایجاد پیوند بین افراد کمک کند، شاید حتی جرقه‌ای برای شروع یک دوستی باشد. همچنین می تواند در تجارت سودمند باشد زیرا سیگار کشیدن با یک همکار فرصتی برای شروع صحبت در مورد مشاغل است. حتی می توان معاملاتی انجام داد و انجمن های تجاری بلندمدت تشکیل داد.

 

۴- کاهش وزن

نیکوتین موجود در دود سیگار برگ به سرکوب اشتها کمک می کند. عمل داشتن سیگار در دهان به عنوان جایگزینی برای غذا نیز عمل می کند. مجموع این دو عامل به این معنی است که شما احتمالا کمتر غذا می خورید و کم خوردن به معنای کاهش وزن یا حداقل اجتناب از افزایش وزن است.

به خوبی شناخته شده است که افزایش وزن یکی از عوارض ترک سیگار است و همین علامت است که باعث می شود بسیاری از افراد تمایلی به ترک این عادت نداشته باشند. اینکه سیگار کشیدن به شما کمک می‌کند وزن کم کنید یا آن را کاهش دهید، دلیلی است که بسیاری از افراد در وهله اول شروع به کشیدن سیگار می‌کنند.

 

۵- طعم و مزه سیگار برگ

یکی از رایج ترین دلایلی که افراد سیگار برگ می کشند، طعم آن است. سیگار برگ مطمئناً از سیگار خوش طعم تر است و آنهایی که طعم بهتری دارند می توانند بیشتر زیادی بفروشند. سیگارهای مدرن مانند Acid Kuba Kuba جنبه طعم را بیشتر می کنند و ادویه ها و سایر مواد را برای طعم بیشتر اضافه می کنند. جدیدترین تکنیک‌ها می‌توانند طیف گسترده‌ای از طعم‌ها را به سیگار القا کنند و به ایجاد تجربه‌ای لذت‌بخش برای جوانه‌های چشایی کمک کنند.

 

مضرات سیگار برگ کشیدن

اگرچه سیگار کشیدن دارای برخی نکات مثبت است، اما هیچ شکی در موارد منفی آن وجود ندارد. در زیر برخی از تاثیرگذارترین اثرات منفی که افراد سیگاری به احتمال زیاد تجربه می کنند آورده شده است.

 

۱- اعتیاد

نیکوتین یک ماده بسیار اعتیاد آور است. اعتیاد می تواند آنقدر قوی باشد که برای بسیاری از افراد سیگاری، صرف نظر از اینکه چقدر بخواهند، ترک آن بسیار دشوار است. افراد سیگاری که قادر به ترک نیستند، اغلب آگاهانه به آسیب رساندن به بدن خود ادامه می دهند و باعث مشکلات جدی سلامتی خود می شوند. اگرچه ترک سیگار دشوار است، اما بسیاری از مردم آن را مدیریت می کنند، بنابراین برای همه کسانی که در حال مبارزه هستند امید وجود دارد.

 

۲- علائم ترک سیگار برگ

از آنجایی که این یک داروی بسیار اعتیادآور است، ترک نیکوتین می تواند علائم ناخوشایندی ایجاد کند. اگر مصرف نیکوتین یک فرد سیگاری به طور ناگهانی متوقف شود، می تواند بسیار تحریک پذیر شود. سایر علائم بالقوه عبارتند از:

هوس ها
اضطراب
مه ذهنی
افزایش اشتها
سردرد
سرگیجه
سرفه کردن
خستگی
یبوست
افسردگی

اگرچه قطع ناگهانی نیکوتین یا رفتن به «بوقلمون سرد» به اندازه سایر داروها خطرناک نیست، اما هنوز هم می تواند برای فرد سیگاری تجربه بسیار ناخوشایندی باشد. این علائم ممکن است صرفاً به این دلیل رخ دهد که فرد سیگاری به طور موقت مجاز به سیگار کشیدن نیست، مثلاً در یک پرواز طولانی.

بیشتر بخوانید: ۱۰ اتفاقی که پس از ترک سیگار برایتان می‌افتد

 

۳ – هزینه سیگار برگ

برخی از سیگار برگ ها بسیار گران هستند و آنها را از دسترس مالی بیشتر مردم خارج می کند. در حالی که سیگارهای نسبتاً ارزان در دسترس هستند، کشیدن منظم آن‌ها می‌تواند هزینه‌های مالی شما را کاهش دهد، وقتی با ماهیت اعتیادآور نیکوتین همراه شود، برخی افراد صرف نظر از اینکه چقدر برای چیز دیگری به پول نیاز دارند، همچنان سیگار برگ یا سیگار می‌خرند. اگر بخواهید مبلغی را که در یک سال برای سیگار خرج می‌کنید جمع کنید، ممکن است از اینکه بدانید چقدر برای سیگار برگ هزینه می‌کنید، شوکه شوید.

بیشتر بخوانید: ۹ قانون زندگی افراد ثروتمند

 

۴- غیر اجتماعی

اگرچه سیگار کشیدن در شرایط مناسب اجتماعی است، اما می تواند بسیار غیر اجتماعی نیز باشد. مردم تمایلی به داشتن دود سیگار در اطراف خود ندارند، به خصوص در مکان هایی مانند رستوران هایی که مردم در تلاش برای غذا خوردن هستند. در بسیاری از نقاط جهان، از جمله ایالات متحده، سیگار کشیدن در داخل خانه ممنوع است، به این معنی که اگر می خواهید سیگار بخورید، باید بیرون بروید. این به خصوص اگر هوای بیرون نامطبوع باشد مشکل ساز می شود.

دود سیگار نیز باقی خواهد ماند. روی لباس‌های شما باقی می‌ماند، و حتی اگر نتوانید آن را بو کنید، که اغلب در مورد سیگاری‌ها اتفاق می‌افتد، مطمئناً غیرسیگاری‌ها می‌توانند بوی دود سیگار کهنه را حس کنند. همچنین اگر به طور منظم سیگار می کشید، خانه شما بوی دود سیگار دکه را می دهد و اگر در حین رانندگی سیگار می کشید، ماشین شما می تواند به محیطی کاملاً ناخوشایند برای افراد دیگر تبدیل شود.

 

۵- رفاه

سیگار کشیدن می تواند تأثیر منفی قابل توجهی بر سلامت ما داشته باشد. کمبود اشتها می تواند به این معنی باشد که ما تغذیه لازم برای سالم بودن را دریافت نمی کنیم. تأثیرات دیگر بر بدن ما می‌تواند باعث شود سیگاری‌ها احساس بی‌حالی و بی‌علاقگی به فعالیت‌هایی کنند که در غیر این صورت آن‌ها را سرگرم‌کننده می‌دانستند. این همچنین می‌تواند بر روابط آنها تأثیر بگذارد، زیرا فرد سیگاری ممکن است تمایلی فروتنانه داشته باشد و از بودن در اطراف لذت کمتری داشته باشد.

 

۶- سلامتی

شاید بدترین منفی سیگار کشیدن تاثیر آن بر سلامت شما باشد. سیگار کشیدن نه تنها بر سلامت کلی فرد تأثیر می گذارد، بلکه باعث آسیب بالقوه شدید به بدن می شود، زیرا پزشکان مراقبت های اولیه اغلب به سیگاری ها یادآوری می کنند. ریه‌ها به‌ویژه می‌توانند در اثر استعمال دخانیات آسیب جدی ببینند که می‌تواند منجر به عواقب بسیار خطرناکی شود.

دود سیگار نیز سرطان زا است، به این معنی که می تواند باعث سرطان شود. قسمت هایی از بدن که در تماس مستقیم با دود نیستند نیز می توانند تحت تأثیر قرار گیرند. دود سیگار حاوی هزاران ماده شیمیایی است که بسیاری از آنها با استنشاق دود وارد جریان خون می شوند و این مواد شیمیایی می توانند باعث سرطان در سایر قسمت های بدن شوند. این ۱۶ نوع سرطان می تواند توسط سیگار ایجاد شود:

سرطان ریه
سرطان دهان
سرطان حنجره
سرطان بینی
سرطان سینوس
سرطان مری
سرطان مثانه
سرطان کلیه
سرطان حالب
سرطان پانکراس
سرطان معده
سرطان کبد
سرطان دهانه رحم
سرطان تخمدان
سرطان روده
لوسمی میلوئید حاد

 

۷-خطر آتش سوزی

سیگار روشن یک خطر احتمالی آتش سوزی است. نگه داشتن سیگار روشن بدون اینکه متوجه نزدیکی آن به مواد قابل اشتعال باشد، آسان است. شما می توانید لباس یا مبلمان را خراب کنید یا حتی جان مردم را به خطر بیندازید.
برخی از افراد هنگام کشیدن سیگار به خواب می روند که اگر چیزی آتش بگیرد و سیگاری همچنان در خواب بماند، می تواند خطرناک باشد. نه تنها برای فرد سیگاری، بلکه برای سایر افراد داخل ساختمان نیز می تواند وضعیت بسیار خطرناکی باشد.

 

۸ – مسائل دوستیابی

بسیاری از افراد توسط شرکای بالقوه سیگاری معطل می شوند. بوی آن می‌تواند ناخوشایند باشد، و فکر بوسیدن کسی که دهانش طعم زیرسیگاری می‌دهد، برای بسیاری از مردم بی‌معنی است. سیگار کشیدن نیز می تواند به وضوح جلوی جذابیت شما را بگیرد. می تواند باعث تغییر رنگ و بدشکل شدن دندان ها، قهوه ای شدن انگشتان، و لاغری ناسالم در افراد سیگاری شود. نتیجه می تواند این باشد که افراد سیگاری برای یافتن شریک زندگی سخت تر می شوند.

 

جمع بندی

نکات منفی سیگار کشیدن بسیار واقعی است. آنها می توانند از ایجاد تحریک برای دیگران تا تهدید مستقیم برای سلامتی متغیر باشند. با وجود این موارد، نکات مثبتی نیز وجود دارد، مانند لذت بردن و معاشرت. سیگاری‌های گاه به گاه نسبت به سیگاری‌های شدید احتمال ابتلا به مشکلات بسیار کمتری دارند، بنابراین اگر می‌خواهید از سیگار گهگاهی لذت ببرید، بهتر است این کار را در حد اعتدال انجام دهید. همچنین باید در نظر داشته باشید که سیگار کشیدن چه تاثیری بر اطرافیان شما خواهد داشت.

خروج از نسخه موبایل