مشکلات امنیت اطلاعات در تلفن های هوشمند

امنیت اطلاعات در تلفن هوشمند
امنیت اطلاعات در تلفن هوشمند
امتیاز به این post

تمام اتاق شما برای برنامه چراغ قوه قابل رویت است!
از خواندن جمله بالا چه برداشتی کردید؟
در حدود بیش از ۹۰ درصد برنامه های که روی تلفن همراه خود یا به عبارتی گوشی هوشمند خود نصب می کنید اجازه دسترسی به قسمت های مختلف و حساسی از تلفن همراه شما را دارند.
همین الان برنامه بازار را باز کنید و یک برنامه ساده چراغ قوه یا بازی سودوکو نصب کنید. امنیت اطلاعات در تلفن های هوشمند در معرض تهدید جدی قرار دارد.
اولین گام در سیستم عامل اندروید برای نصب برنامه ای مشاهده سطح دسترسی برنامه در گوشی شماست.

  • برنامه امکان خواندن پیام های شما را دارد
  • برنامه امکان خواندن اطلاعات حافظه را دارد
  • برنامه قابلیت ارسال و دریافت پیام کوتاه دارد
  • برنامه امکان کنترل بلوتوث را دارد
  • برنامه امکان دسترسی نامحدود به اینترنت را دارد

تصویر بالا را به دقت مطالعه کنید. به خصوص بخش وای فای

download files without notification!

با ورود تلفن های هوشمند ، دفتر خاطرات ، آلبوم های خانوادگی ، اطلاعات کاری ، حساب های بانکی ، اطلاعات ایمیل و صدها اطلاعات محرمانه و غیر محرمانه ما به جعبه ای کوچک و چند ده گرمی منتقل شده است که اعتماد ما به آن بیشتر از اعتماد ما به قفل کمد اتاقمان شده است.

امنیت اطلاعات از دست رفته است!

ولی حقیقت چیز دیگری است. تلفن های هوشمند اندرویدی بسیار آسیب پذیر و بسیار نا مطمئن هستند. به سادگی هر نوجوان دبیرستانی با کمی ذوق و در اختیار داشتن یک لپتاپ می تواند برنامه ای بنویسد که با اولین اجرا تمام پیام های کوتاه شما را به صورت پنهانی به آدرس مشخصی ارسال کند. یا برنامه ای بر روی گوشی شما نصب کند که اطلاعات دقیق محل شما و مسیر های رفت و آمد شما را از طریق پیام کوتاه به سازنده مخابره کند.

شاید بد نباشد این را هم اضافه کنم تلفن هوشمند شما میتواند به سادگی به دقیق ترین ابزار جاسوسی و شنود تبدیل شود. کافیست برنامه ای که فرد خرابکار بر روی گوشی شما نصب میکند به دوربین ، اینترنت و میکروفن دسترسی داشته باشد ، پس از آن خدا می داند که این برنامه کوچک چه قابلیت های بزرگی را می تواند در اختیار سازنده اش قرار دهد.

همیشه در نصب برنامه ها دقت کنید ، تا جای ممکن از نصب برنامه ها از سایت های متفرقه پرهیز کنید و برنامه مورد نظر خود را از گوگل پلی یا نهایتا کافه بازار نصب کنید. اگر برنامه مورد نظر شما در این مکان ها یافت نشد ، دلیل قانع کننده ای وجود دارد.

از نصب برنامه های مختلف و بدون استفاده خودداری کنید ، صدها بازی و برنامه که فروشنده تلفن همراه به عنوان کادو یا هدیه برای شما نصب می کنند در واقع صدها چشم ناپاکی است که به شخصی ترین حریم شما دوخته شده اند.

هرگز و هرگز گول کارایی برنامه ای را نخورید ، مثلا برنامه چراغ قوه بسیار کاراست ، اما آیا حاضرید چراغ قوه ای در خانه داشته باشید که در هربار روشن شدن از تمام جزئیات صحنه ای که روشن می کند تصویر برداری کند و به شما نگوید؟

یا مثلا حاضرید برنامه یادآوری نصب کنید که می تواند تمام پیام های شما و مخاطب خاصتان را بخواند!؟

فیلم زیر مصاحبه با یکی از متخصصان امنیت اطلاعات درباره خطرات برنامه ساده چراغ قوه است

مشاهده فیلم

خروج از نسخه موبایل