هشت نوع چای برای کاهش وزن و چربی سوزی

هشت نوع چای برای کاهش وزن و چربی سوزی
امتیاز به این post

 

امروزه بیشتر افراد به دنبال یافتن راه هایی برای کاهش وزن هستند. بسیاری از افراد سعی می کنند به جای نوشابه از نوشیدنی های سالم تر مانند چای سبز استفاده کنند. اما بهترین چای برای کاهش وزن کدام است؟

مردم زیادی در سراسر جهان از نوشیدن چای لذت می برند اما علاوه بر این، چای فواید فراوان دیگری نیز برای سلامتی دارد. همچنین، هدف برخی از نوشیدن چای، داشتن یک خواب خوب شبانه آرام است و هدف برخی نیز از بین بردن چربی های شکمی است.

این مطلب را بخوانید تا بدانید که چه نوع چایی به ذائقه شما نزدیک تر است و شما را به اهدافتان می رساند.

  1. چای سبز به متابولیسم بیشتر کمک می کند

چای سبز به دلیل فوایدی که برای سلامتی دارد، یکی از بهترین انواع آن برای کاهش وزن است. این نوع چای اغلب به عنوان یک خوراکی جهت کاهش وزن استفاده می شود.

مطالعات نشان داده است که نوشیدن چای سبز به طور مرتب، می تواند متابولیسم شما را افزایش داده و به کاهش وزن کمک کند.

طبق تحقیقات صورت گرفته، مصرف چای سبز به کاهش وزن، بهبود شاخص توده بدنی BMI، چربی های شکمی و کاهش سایز کمر کمک می کند.

برخی از مطالعات نشان داده است، افرادی که چای سبز می نوشند به طور متوسط ۰٫۲ تا ۳٫۵ کیلوگرم  بیشتر  از سایر افراد، وزن از دست داده اند.

یک مطالعه دیگر نشان داده است، افرادی که روزانه چهار فنجان چای سبز به مدت دو ماه نوشیده اند، وزن، شاخص توده بدنی و دور کمر آنها به طور قابل توجهی کاهش پیدا کرده است.

تحقیقات بیشتر نشان داده است که چای سبز سلول های چربی را تحریک می کند تا چربی آزاد کنند و همچنین توانایی کبد در تبدیل چربی بدن به انرژی را تقویت می کند. افرادی که علاوه بر ورزش منظم، چای سبز نوشیدند، به طور میانگین یک کیلوگرم بیشتر از کسانی که فقط ورزش می کردند، وزن از دست دادند.

نوشیدن چای سبز به صورت روزانه، به خصوص قبل یا در حین هر وعده غذایی به افزایش متابولیسم بدن کمک می کند. نوشیدن چای سبز قبل از ورزش نیز می تواند به چربی سوزی بیشتر شما کمک کند.

  1. چای طلایی به درمان سندرم متابولیک کمک می کند

زردچوبه یکی از بهترین داروهای گیاهی است. همچنین این گیاه به عنوان ضدالتهاب قوی عمل می کند و از دیگر مزایای آن می توان به آنتی اکسیدان قوی، ضد درد، ضد میکروب و آرام  بخش اشاره کرد.

حتما بخوانید:   اگر نان را از رژیم غذایی خود حذف کنید چه اتفاقی برای بدنتان می افتد

تحقیقات نشان داده است کورکومین عنصر فعال موجود در زردچوبه، باعث کاهش وزن می شود. به همین دلیل است که  چای زردچوبه یکی از بهترین چای ها برای کاهش وزن است.

کورکومین می تواند منجر به کاهش وزن و بهبود شاخص توده بدنی (BMI)، لپتین و همچنین افزایش عمده سطح آدیپونکتین در بیماران مبتلا به سندرم متابولیک شود.

کورکومین هنگام مصرف با فلفل سیاه و چربی های سالم به بهترین وجه توسط بدن جذب می شود. به همین دلیل در بسیاری از مکمل های غذایی زردچوبه حاوی فلفل سیاه نیز هستند.

زردچوبه اغلب به شکل کپسول موجود است اما می توان آن را به صورت چای نیز مصرف کرد. شما می توانید به سادگی شیر نارگیل را با زردچوبه، زنجبیل، دارچین و مقداری فلفل سیاه ترکیب کنید. چربی های سالم موجود در شیر نارگیل به جذب کورکومین زردچوبه در بدن کمک می کنند.

  1. سلامت روده خود را با چای کامبوچا بهبود بخشید

کامبوچا یک نوع چای تخمیری است که حاوی انواع مختلفی از مخمرها و باکتری ها است. این نوشیدنی شامل ویتامین های گروه B، اسید گلوکورونیک با خاصیت سم زدایی و پلی فنول های سرشار از آنتی  اکسیدان است. اما مهم ترین ویژگی آن کمک به کاهش وزن است ، کامبوچا حاوی باکتری های پروبیوتیک و اسید استیک است. این ترکیبات از نظر علمی به کاهش وزن کمک می کنند.

مطالعات نشان داده است که پروبیوتیک ها نه تنها می توانند میزان کالری دریافتی شما از مواد غذایی را کاهش دهند، بلکه می توانند بر هورمون هایی که بدن شما در رابطه با اشتها، ذخیره چربی و چاقی ترشح می کند، تاثیر بگذارند و با حفظ تعادل باکتری های سالم روده ، به مدیریت طبیعی  وزن در بدن شما کمک می کنند.

همچنین اسید استیک موجود در آن به کاهش وزن کمک می کند. به نظر می رسد با مهار توانایی بدن در تشکیل سلول های چربی، می تواند سبب رفع گرسنگی و در نتیجه کاهش وزن شود. اسید استیک به کاهش نفخ نیز کمک می کند و بنابراین در صورتی که پس از خوردن غذا صرف شود، باعث ایجاد حس بهتر در شما می شود.

شما می توانید کامبوچا در خانه درست کنید و یا می توانید آن را از فروشگاه خریداری کنید. فقط مطمئن شوید که حاوی قندهای اضافی نباشد.

  1. با چای نعناع اشتهای خود را کاهش دهید

تمایل به خوردن غذاهای شیرین، چرب یا شور اغلب دشوارترین قسمت حفظ یک رژیم غذایی سالم است. خوشبختانه، چای نعناع، به عنوان یکی از بهترین چای ها برای کاهش وزن، راهی موثر برای مقابله با این نوع هوس هاست.

به نظر می رسد که رایحه چای نعناع به کاهش اشتیاق شما به خوردن غذاهای ناسالم کمک می کند. برخی از تحقیقات نشان داده است، استنشاق اسانس نعناع هر دو ساعت یک بار می تواند منجر به کاهش وزن شود.

حتما بخوانید:   چیزهایی که نباید فدای شریک زندگی تان کنید

رایحه قوی نعناع می تواند باعث ایجاد واکنش های بویایی در مغز شما شود و در اشتهای شما تاثیر بگذارد.

علاوه بر کاهش وزن، چای نعناع به کاهش اضطراب و استرس کمک می کند و اثرات منفی سطح کورتیزول بالا بر سوخت و ساز بدن شما را کاهش می دهد.

برای کمک به هضم غذا و کاهش اشتها، می توانید چای نعناع را قبل و بعد از غذا بنوشید.

  1. با چای اولونگ سطح انرژیی خود را افزایش دهید

چای اولونگ علاوه بر اینکه سطح انرژیی شما را بالا می برد، به کاهش وزن نیز کمک می کند. چای اولونگ با عنوان “چای اژدهای سیاه” نیز شناخته می شود، این بهترین چای برای کاهش وزن است که مانند چای سبز حاوی ماده شیمیایی کاتچین است. کاتچین به تجزیه چربی در بدن کمک می کند و در نتیجه باعث افزایش سطح انرژی و افزایش چربی سوزی می شود.

در یک مطالعه که تاثیر چای اولانگ روی ۱۰۲ فرد چاق بررسی شد، مشخص شد که حدود ۷۰ درصد از شرکت کنندگان حداقل حدود یک کیلو وزن کم کردند، در حالی که ۲۲ درصد از آنها  موفق شدند که بیش از ۲ کیلوگرم از وزن خود را کاهش دهند)، به همین دلیل محققان به این نتیجه رسیدند که چای اولونگ می تواند روشی موثر برای کاهش چربی و وزن باشد. حتی آنها حدس می زنند که مصرف طولانی مدت چای اولونگ ممکن است به جلوگیری از چاقی نیز کمک کند.

پژوهش ها نشان داده است که کاتچین به بدن کمک می کند تا از سلول های چربی برای تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده کند.

چای اولونگ را می توانید به صورت چای کیسه ای (تی بگ) و یا برگ های چای تهیه کنید. شما می توانید برای تاثیرگذاری بیشتر چای اولونگ در فرآیند چربی سوزی، آن را با چای سبز ترکیب کنید.

  1. با مصرف چای سفید از تشکیل سلول های چربی جلوگیری کنید

برخلاف دیگر چای ها، چای سفید قبل از بسته بندی،  با استفاده از نور خورشید خشک می شود. چای سفید حاوی میزان بیشتری کاتچین و پلی فنول نسبت به سایر چای های فرآوری شده است. این ترکیبات در وهله اول از ایجاد سلول های جدید چربی جلوگیری می کنند.

پژوهشگران تاثیر چای سفید بر روی سلول های چربی در شرایط آزمایشگاهی مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که چای سفید حاوی مقادیر زیادی از یک نوع کاتچین به نام اپیگالوکاتچین گالات است. این ماده شیمیایی از تشکیل سلول های چربی جلوگیری می کند که به نوبه خود می تواند در کاهش وزن موثر باشد. همچنین  این ماده به افزایش سوخت و ساز بدن کمک می کند و در نتیجه باعث چربی سوزی بیشتر می شود، علاوه بر این سطح انرژی بدن شما را نیز افزایش می دهد.

  1. چای ترش به شما احساس سیری می دهد

این چای از بوته چای سرخ  تهیه می شود و منشا آن در آفریقای جنوبی است. چای ترش یک چای شیرین و کمی چرب است و سرشار از انواع پلی فنول، از جمله فلاونوئیدها است که به طور مستقیم با کاهش وزن در ارتباط هستند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان داد که چای ترش با افزایش سطح لپتین می توان به بهبود کاهش وزن کمک کند. لپتین هورمونی است که به مغز شما دستور سیر شدن می دهد، بنابراین به شما کمک می کند تا از پرخوری پرهیز کنید.

حتما بخوانید:   ۶ غذای سالمی که در صورت خوردن بیش از حد ناسالم می شوند

چای ترش به عنوان بهترین چای برای کاهش وزن شناخته می  شود و حاوی یک ترکیب شیمیایی است که به آسپالاتین معروف است. این ماده به رفع گرسنگی کمک می کند و احساس سیری طولانی مدت به شما می دهد.

تحقیقات نشان داده است که آسپالاتین موجود در چای ترش به کاهش ترشح هورمون های استرس مانند کورتیزول نیز کمک می کند.

کورتیزول می تواند باعث ایجاد گرسنگی در شما شود و بدن شما را تشویق به ذخیره چربی می کند. پس نوشیدن آن به طور مرتب می تواند به کاهش سطح استرس و احساس آرامش بیشتر در شما کمک کند.

از آنجا که چای ترش فاقد کافئین است، می توانید در هر ساعت از روز آن را بنوشید. به عنوان مثال می توانید در مواقعی که دچار استرس می شوید، مقداری از آن بنویشید.

  1. چای پوئر به کاهش وزن کمک می کند

چای پوئر یک نوع چای سنتی تخمیری مربوط به استان یوننان چین است. در  یک مطالعه که در سال ۲۰۱۶ انجام شد، تاثیر چای پوئر بر کاهش وزن مورد بررسی قرار گرفت که در آن از ۵۹ فرد دارای اضافه وزن و مبتلا به چاقی درخواست کردند تا هر روز چای بنوشند. محققان دریافتند که مصرف روزانه چای به صورت قابل توجهی منجر به کاهش وزن و شاخص توده بدنی می شود. پس از گذشت تنها چهار هفته، شرکت کنندگان عنوان کردند که چربی زیادی در ناحیه بازوها، پاها و شکم خود از دست داده اند و شاخص توده بدنی آنها بهبود یافته است. شرکت کنندگان همچنین کاهش اشتها  را گزارش دادند.

مطالعات نشان داده است که این چای می تواند باعث کاهش کلسترول در بیماران، از جمله کاهش تری گلیسیریدها و لیپوپروتئین های با چگالی کم شود.

سخن پایانی

اگرچه بسیاری از افراد به دلیل خواص آرامش بخش و طعم خوشمزه چای، اقدام به مصرف آن می کنند، اما هر فنجان چای می تواند به کاهش وزن شما نیز کمک کند.

یک فنجان یا دو لیوان چای همراه با یک رژیم غذایی سالم و ورزش منظم، می تواند از چاقی و ایجاد چربی در ناحیه شکم جلوگیری کند. بنابراین به شما توصیه می کنیم که اگر به دنبال کاهش وزن و جلوگیری از چاقی هستید، به جای مصرف نوشیدنی های پرکالری، نوشیدن چای را شروع کنید.

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف