وقتی میخواهید روابطی قوی تر با دیگران برقرار کنید از این ۱۲ تکنیک کمک بگیرید

وقتی میخواهید روابطی قوی تر با دیگران برقرار کنید از این 12 تکنیک کمک بگیرید
امتیاز به این post

در تحقیق آنلاینی که در سال ۲۰۱۲ صورت گرفت نشان داده شد که زوجهایی که درگیری های سالمی با یکدیگر دارند  ده برابر روابط شادتری را نسبت به کسانی که مشاجرات را نادیده می گیرند، خواهند داشت. در نتیجه دعوا کردن با شریک خود میتواند فواید زیادی برای رابطه شما داشته باشد البته تا زمانی که شما و شریک عشقی تان این کار را به شکل عاشقانه و سازنده انجام دهید. دعوا کردن امری رایج است و برای همین ما لیستی از تکنیک هایی را فراهم کرده ایم تا بتوانید برای گرفتن نتیجه بهتر، از آنها استفاده کنید.

  • مکان و زمان مشخصی را برای صحبت کردن درباره مشکلات تان مشخص کنید

اگر احساس می کنید درگیری در شرف اتفاق است، باید زمان و مکانی را برای تخلیه احساسات منفی خود پیدا کنید. درنگ کردن قبل از مشاجره  بر سر یک مساله به هر دو نفر شما کمک می کند که خود را آماده کنید و به جای آنکه خشم و عصبانیت خود را بر سر شریکتان خالی کنید، کلمات خود را هوشمندانه انتخاب کنید. بنابراین اگر دعوا کردید ، بگویید  « بیا امشب  یا هر زمانی که وقت برای بحث کردن داری درباره اش حرف بزنیم  »

  • قبل از دعوا کردن نیازهای اولیه خود را برطرف کنید

یکی از قوانین مهمی که به جهت انجام گفتگوی سالم باید رعایت کرد آمادگی داشتن قبل از انجام گفتگو است. بگو مگو کردن با کسی که دوستش دارید کار بسیار سختی است و بنابراین باید حداقل آمادگی هایی را داشته باشیم. برای همین است که متخصصان توصیه می کنند که افراد قبل از گفتگو غذا بخورند، آب بنوشند، و بخوابند .

  • بر روی موضوع فعلی متمرکز بمانید و پای صبحتهای گذشته را وسط نکشید

در حین گفتگو و مشاجره، ممکن است اشتباهات گذشته را پیش کشیده و موضوع بحث را عوض کنید. اما این کار تنها باعث بدتر شدن شرایط می شود زیرا هر دو نفر شما نمیتوانید هم زمان بر یک موضوع متمرکز شوید. در عوض، روی موضوع پیش آمده بمانید و شرایط فعلی را بررسی کنید و وقتی که مشکل اول را حل کردید، میتوانید در شرایط و مواقع دیگر، مشکل جدیدی را حل و فصل کنید.

  • قبل از صحبت کردن خوب گوش کنید

وقتی کسی حرفی می زند که با آن موافق نیستید، احتمالا پاسخش را بلافاصله می دهید. اما بهترین کاری که میتوانید انجام دهید آن است که تا زمانی که صحبتهای طرف مقابلتان به اتمام نرسیده به او گوش کنید. این کار شما نشان دهنده احترام، تمایل به مشارکت و مهمتر از همه عمل گوش دادن به شریک خود است. به خاطر داشته باشید که زبان بدنی مناسب نیز می تواند این حس را در آنها بوجود آورد که به صحبتهایش گوش می کنید.

  • به جای سرزنش کردن طرف مقابل احساسات خود را با او به اشتراک بگذارید

یک تکنیک ساده و موثر استفاده از ضمیر « من » به جای  « تو » است. به بیان دیگر، گفتن اینکه « تو به جشن تولد دوست من نیامدی » با جمله  « اینکه نتونستی به جشن تولد دوستم بیای باعث ناراحتی من شد  » تفاوت بسیار زیادی دارد. با این کار میتوانید احساس ناراحتی خود را بدون سرزنش کردن طرف مقابل انتقال دهید

  • هیچ گاه اغراق آمیز صحبت نکنید و کلماتی مانند همیشه یا هیچ وقت را بکار نبرید

وقتی کسی از کلماتی کلی مانند همیشه یا هرگز استفاده می کند، به طور خودکار در مورد شرایط موجود مبالغه می کند و طرف مقابل را وامیدارد تا در موضع تدافعی قرار بگیرد. میتوان از کلماتی که بار اغراق آمیز کمتری دارند مانند  « گه گاه» استفاده کرد.

  • سازنده انتقاد کنید

انتقاد کردن بخش طبیعی یک رابطه است زیرا فرد مقابل شما ممکن است کاستی ها و رفتارهای غیرقابل قبولی داشته باشد. اما وقتی نارضایتی خود را با حملات کلامی ابراز می کنید، عزت نفس شریک خود را از او میگیرید و بین خود و او فاصله احساسی ایجاد می کنید. در عوض به شکلی دوستانه با او صحبت کنید و تمرکزتان را بر روی رفتار و نه شخص مقابلتان بگذارید. یکی از تکنیکهایی که در این شرایط میتوانید از آن استفاده کنید آن است که در ابتدا از شریکتان تقدیر و او را تشویق کنید و سپس در انتها دست به انتقاد از او بزنید.

  • نسبت به احساسات خود آگاه باشید

دعوا کردن سخت است و اگر یاد نگیریم در حین دعوا کردن احساسات خود را کنترل کنیم، ممکن است در مسیر تخریبی قرار بگیریم. از طرف دیگر میتوانیم تسلط بر احساسات را یاد بگیریم و در لحظات تنش و درگیری در زمان حال حضور داشته باشیم و برای همین است که مراقبه کردن توسط متخصصان روان پزشکی به شدت توصیه می شود.

  • تایم اوت بدهید

همه چیز در میانه ی یک دعوا اوج می گیرد و گاهی یکی از شما به نقطه جوشی می رسد که باعث توهین کردن و حتی خشونت فیزیکی می شود. در این شرایط، بهتر است از بحث فاصله بگیرید تا کمی آرامی شوید و برای رسیدن به راه حل واقعی برگردید. متخصصان می گویند که این تایم اوت نباید بیش از ۲۴ ساعت باشد در غیر این صورت همه چیز به فراموشی سپرده می شود.

  • زبان بدنی یکدیگر را بازتاب گری کنید

بازتاب گری کردن یعنی تکرار ژستها و وضعیت بدنی و کلمات نفر مقابل. بر اساس تحقیقات روان شناسی صورت گرفته، این رفتار نشانه ارتباط قوی است زیرا بازتاب گری کردن به ما کمک می کند بهتر بتوانیم از زاویه طرف مقابل تجربه اش را درک کنیم. وقتی این عمل را انجام دهید بین شما همدلی ، آرامش و اعتماد بوجود می آید.

  • هر دو در یک تیم قرار دارید

وقتی تصمیم می گیرید با فرد خاصی باشید، به هنگام حل مسایل باید غرورتان را کنار بگذارید یعنی نباید به این فکر کنید که حق با چه کسی است و چه کسی اشتباه می کند در عوض روی حل مساله تمرکز کنید. وقتی به این موضوع فکر کنید که شما در یک تیم هستید همه چیز بهتر می شود.

  • برای دعواهای خود قوانین دو طرفه تعیین کنید

بعد از چند دعوا، یکدیگر را بهتر می شناسیم و به حد و مرزهای همدیگر احترام می گذاریم. برای مثال، ممکن است شریک شما دوست نداشته نباشد وسط صحبت حرفش را قطع  یا در میانه دعوا صحنه را ترک کنید و شما از اینکه مرتب سرزنش شوید بیزارید. دفعه بعد هر دو نفر دست از این رفتارهای آسیب رسان بردارید و قوانینی را در زمینه نحوه گفتگو درباره مسایل وضع کنید.

حتما بخوانید:   چگونه احساساتتان را حس کنید 

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف