چرا زنان نسبت به مردان به خواب بیشتری احتیاج دارند

چرا زنان نسبت به مردان به خواب بیشتری احتیاج دارند

علم تایید کرده که زنان مغزهای پیچیده تری داشته و بنابراین به خواب بیشتری احتیاج دارند. پروفسور Jim Horne، مدیر مرکز تحقیقاتی خواب در دانشگاه Loughborough، توضیح خاصی در رابطه با اهمیت خوابیدن ارائه می دهد:

طبق گفته ی جیم هورن: “در زنان، خواب کم باعث افزایش تشویش، رفتارهای خصمانه، افسردگی و خشم می شود. این احساسات با میزان کم خوابی در مردان به همین اندازه نیست.”

به گفته ی هورن: “یکی از اصلی ترین عملکردهای خواب این است که به مغز اجازه ی ترمیم و بازیابی خودش را می دهد. در طی خواب عمیق، کورتکس _بخشی از مغز که مسئول حافظه، زبان و غیره است_ از حواس جدا شده و وارد حالت ترمیم و بازیابی می شود.

هرچه در طی روز بیشتر از مغزتان استفاده کنید، به ترمیم بیشتر و در نتیجه خواب بیشتری احتیاج دارید. زنان معمولا چند کار را به صورت همزمان انجام می دهند و بنابراین به نسبت مردان بیشتر از مغزشان استفاده می کنند. به همین دلیل هم نیاز به خواب در آنها بیشتر است.

مردی که شغل پیچیده داشته و آن شغل نیازمند تصمیم گیری و تفکر بسیار است نیز ممکن است به طور میانگین از مردان دیگر به خواب بیشتری احتیاج داشته باشد، اما احتمالا باز هم نه به اندازه زنان. دلیل این مسئله آن است که ساختار مغز زنان متفاوت و پیچیده تر از مردان است و بنابراین به خواب بیشتری احتیاج دارند. این میزان اضافی به طور میانگین ۲۰ دقیقه است اما در زنان مختلف، این مقدار می تواند متفاوت باشد. ”

چرا مغز زنان پیچیده تر است؟

برخلاف مردان، زنان به مولتی تسکینگ یا انجام چند کار به طور همزمان عادت داشته و مغزشان را در معرض فعالیت های شدیدتری قرار می دهند. این یعنی مغز زنان برای ترمیم کامل به وقت بیشتری احتیاج دارد و خواب بیشتر بهترین راه حل است.

چطور کیفیت خواب را بهبود ببخشیم؟

خواب سروقت: خواب تان را سر ساعت تنظیم کنید تا مغز یادبگیرد چه زمانی باید آرام بگیرد. این کار کمک می کند تا بهتر و راحت تر بخوابید.

از غذاهای محرک دوری کنید: از خوراکی هایی مثل قهوه، کاکائو یا شکلات و شکر قبل از خواب اجتناب کنید.

مدیتیشن: مغز زنان بی وقفه کار می کند به همین دلیل سخت تر خواب شان می برد. مدیتیشن می تواند بسیار مفید باشد چرا که به مغز کمک می کند ریلکس کند.

یوگا: حرکات یوگا بدن را برای استراحتی خوب آماده  می کنند به همین دلیل یوگا برای درمان بی خوابی پیشنهاد می شود.

ملاتونین: طبق گفته ی کارشناسان ملاتونین کمک می کند تا بهتر بخوابید. دوزهای ۱ تا ۳ میلی گرمی ملاتونین، یک ساعت قبل از خواب، عملکرد خوبی دارند.

 

خروج از نسخه موبایل