چه زمانی باید حقوق خود را به همکارانتان بگویید ( و چه زمانی نگویید )

چه زمانی باید حقوق خود را به همکارانتان بگویید ( و چه زمانی نگویید )
امتیاز به این post

موضوع شفافیت مالی این روزها جذابیت زیادی پیدا کرده است. با آنکه شفافیت مالی در برخی مکانها تاکید می شود فاش کردن اینکه در ماه چقدر درامد دارید در برخی مکانها همچنان تابو محسوب می شود. در تحقیقی که توسط سایت Salary.com  انجام شده مشخص شد که تنها یک نفر از چهار کارمند احساس می کنند کارفرمایشان در مورد پرداخت آنها شفاف هستند . هم زمان ۴۵ درصد از کسانی که در این تحقیق شرکت کرده اند گفته اند که از بیان مقدار حقوق دریافتی شان با دیگران احساس راحتی نمی کنند . چه زمانی فاش کردن حقوق حرکتی هوشمندانه به سمت دریافت حقوقی برابر با دیگران است و چه زمانی نباید آن را فاش کنید؟ در زیر مطالبی را در مورد شفافیت مالی توضیح می دهیم و اینکه چه زمانی باید یا نباید با همکاران تان در مورد حقوق خود صحبت کنید .

شما مجازید تا اطلاعات حقوقی خود را با دیگران به اشتراک بگذارید

اگر نگران تنبیه یا مجازات شدن به جهت صحبت کردن درباره حقوق خود با دیگر همکارانتان هستید، باید بدانید که فاش کردن اطلاعات حقوقی خود تحت قانون روابط کار ملی حمایت می شود. با آنکه کارفرمایان از نظر قانونی نمیتوانند کارمندان خود را برای فاش کردن حقوق خود برای همکارانشان مجازات کنند این موضوع در سطح روابط بین انسانی همچنان تابو به شمار می رود .

ممکن است این شفافیت حقوقی از طرف شرکتها باشد نه کارمندان. تانیا جانسین بنیان گذار پلتفرم مدیریت جبران خسارت در مجله فوربز می نویسد که کارفرمایان مسئولیت دارند تا شفاف موضوعاتشان را اعلام کنند و به کارمندانشان کمک کنند تا  دامنه کامل جبران خسارتشان را درک کنند. اگر کارفرمای شما در این مرحله ابتکار را به دست نمی گیرد، در این صورت شما حق دارید تا با همکاران خود در این زمینه صحبت کنید.

دلایل فاش کردن حقوق خود

دلیل اصلی شفافیت در مورد پرداختهای حقوقی بازگرداندن قدرت به کارگران و ایجاد برابری بین آنهاست  – به خصوص آنهایی که در طول تاریخ در حقشان اجحاف شده است.

با آنکه شفافیت مالی به شما و همکارانتان کمک می کند که به حقوقی برابر برسید فاش کردن چنین اطلاعاتی در مقیاس شخصی دشوار است. فاش کردن اطلاعات حقوقی با همکاران باعث ایجاد شفافیت مالی در سازمان شما می شود. اما همیشه اینطور نیست. حتی اگر شما رقم حقوق همکارانتان را بدانید از جزییاتی که منجر به گرفتن این تصمیم شده خبر ندارید . دادن اطلاعات در مورد فیش حقوقی خود با همکاران هنوز به شکل یک هنجار در نیامده است. نتایج تحقیقی که اخیرا در این زمینه صورت گرفته شده نشان می دهد که ۴۲ درصد از افراد شرکت کننده در تحقیق اطلاعات حقوق خود را با همکارانشان به اشتراک گذاشته و ۵۸ درصد به اشتراک نگذاشته اند . اگر کارفرمای شما اطلاعات حقوق کارمندان را در اختیار همگان نمی گذارد در زیر به دلایلی اشاره می کنیم که باید این اطلاعات را در اختیار دیگران بگذارید .

  • ارزش خودتان را بدانید. شما میتوانید در صورتی که از مقدار حقوق دریافتی همکاران دیگر اطلاع داشته باشید برای حقوق عادلانه تری مذاکره کنید. و اگر متوجه شوید که هیچ کس در تیم شما به اندازه کافی حقوق نمی گیرد میتوانید همگی دست به اقدام زده یا تصمیم به ترک آنجا را بگیرید
  • به کارمندان کمک می کنید ارزش خود را بدانند. اگر احساس می کنید کارفرمایتان از یکی از همکاران شما سوء استفاده میکند دادن اطلاعات فیش حقوقی خود به آنها کمک می کند تا به دنبال حق خود باشند .
  • وقتی اطلاعات حقوق کارمندان مخفی می ماند کارفرما میتواند هر رقمی که میخواهد برای حقوق شما و همکارانتان را تعیین کند .

 

چه زمانی نباید حقوق خود را به دیگران اطلاع داد

با آنکه شفاف سازی اطلاعات حقوقی به کارمندان در دراز مدت کمک می کند مواردی هست که نباید اطلاعات حقوقی خود را در اختیار دیگران بگذارید.  ممکن است شما از مقدار تجربه ای که باعث افزایش حقوق کارمند دیگری شده است اطلاع نداشته باشید

یا شاید از اینکه همکارتان بیشتر از شما می گیرد عصبانی شوید.

به خاطر داشته باشید اگر افراد دیگر نیز جای شما باشند ممکن است احساس سرخوردگی کنند بخصوص که اگر این نابرابری در اثر اختلاف در نژاد، جنسیت ، سابقه یا غیره باشد.

در مورد افشای حقوق و دستمزد خود با تدبیر باشید

قبل از آنکه مقدار حقوق خود را به دیگران بگویید ابتدا با آنها گفتگو کنید. در این باره با همکاران خود صحبت کنید که چرا فکر می کنید شفافیت در گفتن رقم حقوقی باید به یک هنجار در شرکت تبدیل شود. سپس با تدبیر فراوان اطلاعات خود را بازگو کنید. در این صورت در معرض خطر ایجاد تنش بین همکاران قرار میگیرید.

 

 

خروج از نسخه موبایل