چیزهایی که در مورد کوالاها نمی‌دانستید، وقتی که خنگ بودن مزیت است!

کوالا و محل زندگی و غذای آن
کوالا و محل زندگی و غذای آن
4.8/5 - (6 امتیاز)

مطمئنا همه شما هم یکی از پشمالوهای بامزه را که مثل یک عروسک خنگ است میخواهید، کوالاها یکی از دوست داشتنی‌ترین حیوانات کره خاکی هستند. گونه‌ای حفاظت شده که در حال نزدیک شدن به مرض انقراض است. با ما باشید تا ۱۰ حقیقت از این پشمالوهای خنگ بخوانید که شاید قبلا نمی‌دانستید.

حقیقت اول: کوالاها فقط در استرالیا هستند

محل زندگی کوالا
محل زندگی کوالا

استرالیا با وجود داشتند مساحت کمتر نسبت به سایر قاره‌ها و انزوای دریایی که با سایر نقاط جهان دارد میزبان گونه‌های مختلفی از حیوانات است که در هیچ جای دیگر زمین یافت نمی‌شوند، یکی از این حیوانات کوالاست! کوالاها در شرق و جنوب شرقی استرالیا سکونت دارن و به عنوان یکی از حیوانات بومی این قاره شناخته می‌شوند.

حقیقت دوم: زندگی فقط بر روی درخت

دست و پا و حتی باسن کوالاها جوری تکامل یافته است که اصلا مناسب شرایط زندگی بر روی زمین نیست برای همین بهترین نقطه برای زندگی این حیوانات بر فراز درختان اکالیپتوس است، درختانی که ارتفاع آنها به بیش از ۱۰۰ متر می‌رسد

حقیقت سوم: غذای کوالاها سمی است!

کوالاها بر روی درختان اکالیپتوس زندگی می‌کنند و فقط از برگ این درختان تغذیه می‌کنند، برگ درخت اکالیپتوس سمی است و تنها ۳٫۵ میلی لیتر از روغن اکالیپتوس کافیست تا جان یک انسان را بگیرد. منابع غذایی کوالاها به درد هیچ حیوان دیگری نمی‌خورد و به همین علت هیچ رقابتی با سایر حیوانات در حیات وحش ندارند. کوالاها برگ درخت اکالیپتوس را با استفاده از باکتری‌هایی که در روده دارد تجزیه و هضم می‌کند. این باکتری‌ها را نیز از مادرش به ارث برده‌اند. وقتی که نوزاد هستند مادر از نوعی مدفوع خاص خودش که حاوی باکتری‌های لازم برای هضم اکالیپتوس است به نوزاد می‌دهد و به این ترتیب نوزاد هم به قابلیت جویدن و هضم برگ اکالیپتوس مجهز می‌شود.

حتما بخوانید:   8 تفاوت مابین مردان و زنان که تعداد کمی از آن مطلعند

حقیقت چهارم: روزانه تا نیم کیلو برگ می‌خورند

برگ درخت اکالیپتوس از نظر منابع غذایی و انرژی بسیار فقیر است و نمی‌تواند چندان انرژی در اختیار حیوان قرار دهد به همین دلیل است که کوالاها حیوانات فعالی نیستند. برای تامین انرژی مورد نیاز بدنشان آنها روزانه تا حدود ۵۰۰ گرم برگ اکالیپتوس را می‌جوند.

حقیقت پنجم: کوالاها خنگ هستند

غذای کوالا اکالیپتوس است، اکالیپتوس هم انرژی زیادی در اختیار کوالا قرار نمی‌دهد، اینجا تکامل به کمک کوالا آمده است تا با کوچکتر کردن مغزش او را از مصرف زیاد انرژی بی‌نیاز کند. مغز برای فعالیت به میزان زیادی انرژی نیاز دارد. کوالاها از نظر نسبت اندازه مغز به جسه در بین پستان‌دارن در رتبه آخر قرار دارند.

حقیقت ششم: یک کوالا همیشه بازنده است

کوالاها نه سرعت خوبی برای فرار دارند، نه توان مبارزه و نه حتی قابلیت به وحشت انداختن مهاجم را دارند (فکر کنید این عروسک بامزه خشمگین باشد!) برای همین می‌توان گفت که یک کوالا از هر حیوان دیگری شکست خواهد خورد، شاید این هم دلیل دیگری است برای زندگی نزدیک ابرها.

حقیقت هفتم: کوالا همیشه خواب است

یک کوالای بالغ روزانه حدود ۲۲ ساعت می‌خوابد! شاید مغز کوچکی داشته باشد اما حتی یک کوالای خنگ هم می‌داند بهترین راه برای صرفه‌جوری در مصرف انرژی خوابیدن است. به لطف چنگالهای قوی و طراحی شده برای گرفت شاخه‌ها و باسن (انتهای ستون فقرات) تکامل یافته برای داشتن نشیمن‌گاهی نرم و راحت بر روی درختان این حیوان می‌تواند با خیال راحت بین شاخه‌ها بخوابد و نگران سقوط کردن نباشد.

حتما بخوانید:   ۳۷ شهری که به عنوان برترین شهرهای دنیا برای زندگی رای آورده اند

حقیقت هشتم: کوالاها آب نمی‌نوشند

خب نه اینکه اصلا آب ننوشند، کوالاها به دلیل زندگی بر روی درختان مرتفع به منابع آب زمینی دسترسی ندارند و به همین جهت تنها منبع آب در دسترس آنان همین برگ اکالیپتوس است. این حیوانات در اکثر فصول سال آب مورد نیاز خود را از برگ درخت اکالیپتوس تامین می‌کند و تنها در فصل جفت‌گیری به دنبال منابع آب مستقیم می‌گردد.

حقیقت نهم: کوالاها بسیار بد غذا هستند

در این مورد من و کوالاها بسیار شبیه هم هستیم، یک کوالا نسبت به برگ اکالیپتوسی که می‌خورد بسیار حساس است، از هر درخت اکالیپتوسی بالا نمی‌رود تا شکمش را سیر کند، این امر ممکن است گاهی آنقدر افراطی شود که اگر برگ مورد علاقه‌اش تمام شود از گرسنگی بمیرد. (خب در این مورد خیلی شبیه هم نیستیم)

حقیقت دهم: همه کوالاها یک اندازه نیستند

کوالاهای جنوب استرالیا تقریبا از نظر جسه ۲ برابر کوالاهای مناطق شمالی تر هستند و وزن کوالاهای جنوب تا ۱۲ کیلوگرم هم می‌شود. کوالاهای نر جسه بزرگتری نسبت به کوالاهای ماده دارند و بعد از جسه بارزترین مشخه دیگر آنان وجود علامتی بر روی سینه است که با ترشح بود برای نشانه گذاری قلمرو استفاده می‌شود. قلمرو یک کوالای نر تا ۳ هکتار است.

منبع: کانال یوتیوب Animalogic

;

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف