۷ شیوه که خوراکی های گرم و سرد بر روی بدن تاثیر می گذارند

۷ شیوه که خوراکی های گرم و سرد بر روی بدن تاثیر می گذارند
امتیاز به این post

بستنی وقتی سرد است بسیار شیرین تر است، در حالی که ژامبون وقتی گرم میل شود خوش طعم تر است. با این حال، تفاوت در طعم تنها یک جنبه از مبحث سردی و گرمی غذاهاست. به همین دلیل است که تصمیم گرفتیم عمیق‌تر کاوش کرده و حقایق دیگری در مورد تأثیر غذای سرد و گرم را  بر بدن مان پیدا کنیم.

  • کسانی که غذاهای سرد را انتخاب می کنند کالری بیشتری مصرف می کنند


    همانطور که مطالعات اخیر نشان می دهد، تصور غلط رایجی وجود دارد که می گوید غذای گرم کالری بیشتری دارد زیرا سریعتر شما را سیر می کند. با این حال، محققان دریافتند افرادی که غذاهای سرد را به غذاهای گرم ترجیح می دهند، کالری بیشتری مصرف می کنند. به طور دقیق تر، آنها حداقل ۳۱٪ کالری،  ۳۷٪ چربی و ۲۲٪ کربوهیدرات بیشتری مصرف می کنند. این مشکل در افرادی که از چاقی رنج می‌برند بیشتر قابل توجه است و یکی از راه‌حل‌های پیشنهادی، اضافه کردن غذای گرم به  سالاد سرد است.

  • بدن ما در هضم غذاهای سرد با مشکل روبه رو می شود

بدن ما با رساندن دمای غذا به دمای بدن مان آن را هضم می کند. این بدان معناست که وقتی چیز سردی می خوریم، بدن ما باید تلاش مضاعف کند تا ابتدا غذا را گرم کرده و سپس آن را هضم کند. به عنوان مثال، سوپ داغ فقط ۱۵ دقیقه طول می کشد تا توسط معده ما هضم شود. از طرف دیگر، لبنیات، به خصوص بستنی سرد، از ۳۰ دقیقه تا ۲ ساعت طول می کشد.

اما  شما نباید از خوردن غذاهای سرد دست بکشید، زیرا میوه ها و سبزیجات، ، بهتر است به صورت خام مصرف شوند. کاری که می توانید در مورد غذاهای سرد انجام دهید این است که آنها را برای مدت طولانی تری در دهان خود نگه دارید تا آنزیم ها در حین گرم کردن آن شروع به تجزیه آن کنند.

  • غذاهای گرم مغذی ترند

غذای گرم در واقع راحت تر هضم می شود و در نتیجه تمام مواد مغذی بسیار سریعتر جذب می شوند. همچنین زمانی که برخی از سبزیجات، مانند گوجه فرنگی، پخته می شوند، میزان لیکوپن آنها افزایش می یابد. همچنین، غلات داغ، مانند جو، سرشار از فیبر هستند و مانند غلات سرد معمولاً با شکر پوشیده نمی شوند.
با این حال، یکی از معایب پخت میوه ها و سبزیجات این است که ویتامین های آن تبخیر می شوند. بنابراین، بهترین کاری که می توانید انجام دهید این است که آنها را تا حد امکان کمتر بپزید. مهم نیست که چگونه آنها را بپزید، به خاطر داشته باشید که آنها نیازی به پختن آنها ندارند – فقط کافی کمی آنها را تفت دهید.

  • آب سرد سریعتر از آب گرم جذب می شود

گفته می شود که آب سرد خیلی سریعتر از معده ما تخلیه می شود و بنابراین بهتر از زمانی که گرم است جذب می شود. مزیت دیگر این است که آب سرد به افزایش استقامت برای کسانی که به صورت روزانه تمرین می کنند کمک می کند. همچنین، مشخص شده که آب گرم باعث می شود مقدار کمتری از آن بنوشید، و در نتیجه می تواند منجر به کم آبی بدن شود. از سوی دیگر،  آب نسبتاً سرد و بین ۱۶ درجه سانتیگراد بهترین درجه حرارت را دارد
زیرا مردم با این درجه حرارت آب بیشتری می نوشند و کمتر عرق می کنند. با این حال، اگر از بیماری مری رنج می برید،  باید در نوشیدن آب سرد بسیار مراقب باشید. در این مواقع باید آب گرم بنوشید تا لوله گوارشی شما اذیت نشود.

 

  • غذای گرم مدت طولانی تری شما را سیر نگه می دارد

دلیل این امر آن است که غذای داغ به سرعت اشتهایتان  را  باز نمی‌گرداند. این به دلیل مواد مغذی است که در غذای شما ترشح می شود و طعم آن را بسیار بهتر می کند. بنابراین احساس رضایت شما به شدت افزایش و سرعت مصرف غذا کاهش می یابد. وقتی که به آرامی غذا می خورید، مغز شما سیگنال هایی دریافت می کند که می گوید شما سیر شده اید
بنابراین، آهسته غذا خوردن به شما این امکان را می دهد که به همان اندازه که نیاز دارید غذا بخورید و مغزتان پس از پایان غذا خوردن، اشتهای شما را برای مدت طولانی تری سرکوب می کند. یک مثال عالی سوپ است که نه تنها گرم مصرف می شود، بلکه تقریباً فقط از  آب تشکیل شده است. این مایع به شما کمک می کند آن را بسیار راحت تر بخورید و خیلی سریعتر از غذای جامد و سرد سیرتان می کند.

  • غذاهای گرم و سرد دمای بدنتان را بالاتر می برند

شکی نیست که نوشیدنی های گرم مانند قهوه، چای و سوپ می توانند احساس گرما و گیجی در شما ایجاد کنند. اما برخی نوشیدنی ها و مواد غذایی سرد نیز وجود دارند که می توانند به افزایش دمای بدن شما کمک کنند. به عنوان مثال، بستنی نیز یک غذای خوشمزه است که ممکن است در ماه‌های سرد ابتدا شما را سرد کند، اما بعداً احساس گرما به شما دست می‌دهد.
این به دلیل محتوای بالای چربی و پروتئین آن است که در حین هضم غذا بدن را گرم می کند. همچنین، بدن شما انرژی بسیار بیشتری برای هضم چربی صرف می کند، که در نتیجه باعث افزایش دمای بدن تان می شود و احساس گرمای بیشتری میکنید.

  • غذای گرم سلامت روده ها را افزایش می دهد

هنگامی که یک غذا را در دمای بالاتر از ۱۴۹ درجه فارنهایت (۶۵ درجه سانتیگراد) می پزید، میکروارگانیسم های احتمالی و آسیب رسان زنده نمی مانند. همین امر در مورد آبی که از کیفیت آن مطمئن نیستید نیز صدق می کند. از سوی دیگر، نوشیدنی های گازدار سرد، مانند نوشابه، می تواند باعث ناراحتی معده و حتی حالت تهوع شود. یکی دیگر از علایمی که غذای سرد می تواند ایجاد کند، تشکیل گاز در روده است که باعث نفخ معده می شود.

حتما بخوانید:   15 غذایی که لازم نیست در یخچال نگهداری کنید

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف