۹ روش برای بالا بردن روحیه خود در روزهایی که احساس ناراحتی می کنید

۹ روش برای بالا بردن روحیه خود در روزهایی که احساس ناراحتی می کنید
امتیاز به این post

اگر هر سال با شروع فصل پاییز در روحیه خود تغییراتی را تجربه می کنید، احتمالا از اختلال عاطفی فصلی رنج می برید. با آنکه این اختلال در برخی موارد بسیار جدی است، برای برخی دیگر، تنها به منزله تغییر سبک زندگی است. رژیم غذایی شما،قرارگیری در معرض خورشید، و میزان فعالیت چند نمونه از کارهایی است که باید برای بدست آوردن حس بهتر در این دوران انجام دهید.

  • در خانه نوردرمانی کنید

به این فکر کنید که نور خورشید چقدر حس خوبی بر روی پوست شما دارد و چطور میتوانید این حس را در خانه خود ایجاد کنید. تنها چیزی که لازم دارید یک چراغ رومیزی آفتابی یا چراغی است که مقدار کمی نور فرابنفش و ۱۰۰۰۰ واحد پرتوی نوری تولید کند. در این صورت میتوانید نوردرمانی کنید، که بیشترین تاثیر  را صبح هنگام و به مدت ۲۰ دقیقه دارد.  باید در فاصله کمی از نور بنشینید اما مستقیم به آن نگاه نکنید. در این بین میتوانید کار دیگری انجام دهید از جمله کتاب خواندن یا مراقبه کردن. میتوانید در کل سال این کار را انجام دهید و ببینید که چطور حال و هوایتان را بهتر می کند. اما اگر متوجه خارش یا قرمزی روی پوست خود شدید، بهتر است با یک مشاور صحبت کنید.

  • صبح زود از خواب بیدار شوید

بیدار شدن در صبح زود ممکن است برای شما ساده یا خوشایند نباشد، برای همین است که باید پیاده روی کردن را تمرین کنید. با پیاده روی کردن نه تنها سطح انرژی تان بالا می رود بلکه کل بدن و ذهنتان احساس سرزندگی می کند. پیاده روی کردن در صبح اول وقت، انرژی لازم برای مابقی روز را در اختیارتان می گذارد. اما این بدان معنا نیست که در ساعات دیگر روز نمی توانید پیاده روی کنید بخصوص اگر احساس ناراحتی یا افسردگی می کنید. به علاوه از نظر علمی ثابت شده است که پیاده روی روزانه عملکرد مغز را بهبود می بخشد. این اتفاق بدان دلیل می افتد که مغز شما توسط مقادیر بیشتری از خون تغذیه می شود. خون رسانی بیشتر به مغز ارتباط زیادی با حافظه قوی تر، تمرکز بهتر و توانایی حل مسایل به شکل کارامد را دارد.

  • برای دیگران داوطلبانه کار کنید

با انجام کار داوطلبانه برای دیگران نه تنها به افسردگی فصلی خود غلبه می کنید، بلکه در دراز مدت استرس تان را تحت کنترل در می آورید. همانطور که در تحقیقات نشان داده شده است، هر چه قدر که افراد پول بیشتری را برای خودشان نگه دارند، احساس شرمساری بیشتری می کنند و سطح کورتیزول بدنشان بالا می رود. بنابراین بخشندگی فقط به معنای خوب بودن با دیگران نیست بلکه به معنای حفظ سلامتی نیز هست. هر بار که عمل خوبی انجام می دهیم، احساس سرخوشی می کنیم که در اثر آزاد شدن اندورفین در مغزمان بوجود می آید. ما از خود احساس رضایت می کنیم و بابت چیزهایی که با دیگران به اشتراک گذاشته ایم از خود قدردانی میکنیم.

  • به هر شکلی که میتوانید حرکت کنید

اضافه کردن جنبش و حرکت به زندگی خود ، در صورتی که با افسردگی فصلی در کشمکش هستید، باید برایتان الویت باشد. چه وزنه زدن باشد، دویدن یا انجام هر فعالیت دیگر، حرکت دادن بدن خود باعث می شود مغزتان نیز فعال باقی بماند. میتوانید هر یک از این فعالیتها را با دوستان، همکاران یا حتی بچه های خود انجام دهید. مشاهده می کنید که استرس و میزان خشم تان پایین می آید و مانند قبل احساس تنهایی نمی کنید.

  • از چراغ کنار تخت تان به عنوان ساعت الارم استفاده کنید

به جای آنکه ساعت الارم آزاردهنده خود را هر روز صبح کوک کنید، میتوانید با  ساعت الارم طلوع خورشید از خواب بیدار شوید. این چراغ در هنگام طلوع خورشید اتاق شما را روشن می کند به گونه ای که احساس می کنید در محیط باز خوابیده اید. این کار به بدن و مغز شما کمک می کند به جای آنکه با صدای گوشخراش آلارم بیدار شود، به  طور طبیعی از خواب بیدار شود . میتوانید بر اساس اینکه بدن تان برای بیدار شدن چقدر نیاز به خواب دارد میزان روشنایی چراغ الارم را تنظیم کنید. این ابزار باعث می شوند دمای بدن و سطح کورتیزول تان بالاتر رود. با آنکه کورتیزول هورمون استرس است، داشتن مقادیر بالاتر آن در هنگام صبح بسیار خوب است.

  • برای یک مسافرت کوچک برنامه ریزی کنید

اگر میدانید که پاییز و زمستان دوران خوبی برای شما نیست میتوانید مرخصی کوتاهی بگیرید و به مسافرت بروید. مکانی آفتابی را انتخاب کنید که طول روزهای آن از شبهایش بیشتر باشد. اگر می خواهید میتوانید یکی از دوستانتان را با خود ببرید. برنامه خود را از فعالیتهای مختلف پر نکنید و در عوض کارهای ساده ای را در برنامه خود بگنجانید.

حتما بخوانید:   ۱۴ نشانه میانه گرا بودن؛ نه درونگرا، نه برونگرا

تاثیری که مسافرت بر روی روح شما می گذارد هفته ها باقی می ماند و شما شادتر و پر انرژی تر خواهید بود. یادتان باشد که مهم مکان زندگی ما نیست بلکه نحوه برخورد ما با شرایط پیش روست.

  • خنده درمانی را امتحان کنید

ممکن است شما طرفدار فیلم های جنایی و ماورالطبیعی باشید اما این فیلمها روی شما تاثیر منفی می گذارند – نه برای اینکه بد هستند بلکه برای اینکه شما را به خنده نمی اندازند. خندیدن تنش موجود در شما را از بین می برد و در دراز مدت خلق و خویتان بهبود پیدا می کند. خندیدن حتی عزت نفس شما را نیز بالا می برد. اگر موضوعات اطرافتان برای شما خنده دار نیستند، باید روی حس شوخ طبعی خود کار کنید. فیلمها، برنامه های تلویزیونی و کارت پستالهایی را پیدا کنید که برای شما خنده دار به نظر می رسند. میتوانید به یک تئاتر کمدی بروید که اطرافیان شما همگی مشغول خندیدن باشند. همچنین میتوانید  با ساده تر گرفتن موضوعات زندگی به آنها بخندید.

  • رژیم غذایی تان را تغییر دهید

برخی از افراد در روزهای سرد زمستانی غذاهای شیرین و پر کربوهیدرات مصرف می کنند. با این حال، انرژی زیاد این خوراکیها به سرعت می سوزد و دوباره شما را با کمبود انرژی مواجه می کند. شما در عوض باید ویتامین د مصرف کنید که به ویتامین نور خورشید نیز معروف است. همچنین غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا سه ، پروتیئن بدون چربی، توت و شکلات تلخ میتواند در این ایام خلق و خوی شما را بهتر کند. کافی است این خوراکی ها را به رژیم روزانه یا هفتگی خود اضافه کنید تا به تدریج احساس بهتری بدست آورید.

  • زمان تلویزیون دیدن خود را کم کنید

هر چه بیشتر در محیط خانه بمانید، بیشتر وقت خود را صرف تلویزیون دیدن و چرخ زدن در اینستاگرام می کنید. بنابراین اولین کاری که باید انجام دهید آن است که وقت کمتری را صرف موبایل و تلویزیون دیدن بکنید. این تغییر کوچک به شدت روی سلامت ذهنی شما تاثیر می گذارد و میزان استرس و ناراحتی شما را پایین می آورد. میتوانید بدون داشتن گوشی موبایل به پیاده روی بروید، مراقبه کنید یا با دوستان تان دورهمی بگذارید.

حتما بخوانید:   ۷ نشانه آنکه توسط والدین نابالغ از نظر عاطفی بزرگ شده اید

 

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف