آخرین اطلاعات درباره پلی استیشن۵: قیمت، تاریخ ورود به بازار و مشخصات فنی

آخرین اطلاعات درباره پلی استیشن5: قیمت، تاریخ ورود به بازار و مشخصات فنی
امتیاز به این post

 

سونی مشخصات سخت افزاری پلی استیشن ۵ را در ماه آوریل اعلام کرد و در ماه می دموی آن منتشر شد. هنوز چیز زیادی درباره این کنسول نمی دانیم، بجز اینکه “خیلی بهتر از پلی استیشن ۴ است.”

 

قیمت پلی استیشن ۵ هنوز اعلام نشده ولی ظاهرا هزینه تولید آن ۴۵۰ دلار خواهد بود. یکی از دلایل بالا بودن این رقم، کمبود حافظه های DRAM و NAND به خاطر کاربرد آنها در تلفن های همراه است. ولی ممکن است سونی برای رقابت با محصول آینده مایکروسافت یعنی ایکس باکس ایکس قیمت کمتری را در نظر بگیرد.

 

زمان ارائه به بازار

در ۸ اکتبر جیم رایان مدیر عامل Sony Interactive Entertainment فصل تعطیلات سال ۲۰۲۰ را بعنوان زمان عرضه پی اس ۵ اعلام کرد.

وب سایت رسمی پلی استیشن ۵ هم راه اندازی شده ولی هنوز اطلاعات چندانی در آن دیده نمی شود.

 

گرافیک

پلی استیشن ۵ از گرافیک پیشرفته تری برخوردار خواهد بود و GPU آن از تکنولوژی جدید “ردیابی اشعه” برای نمایش افکت های نوری در بازی ها پشتیبانی می کند.

اخیرا نتایج مقایسه دو کارت گرافیک توسط AMD به بیرون درز کرده که به احتمال زیاد مربوط به مقایسه پی اس ۵ و ایکس باکس ایکس بوده است. بر اساس گزارش ۳۰ دسامبر Eurogamer این تست ها نشان می دهد GPU نسل بعدی پلی استیشن ۲/۹ ترافلاپس (تریلیون محاسبه ممیز شناور در ثانیه) است در حالیکه ایکس باکس ایکس مرز ۱۲ ترافلاپس را هدف گرفته است. این آزمایشات غیر رسمی هستند و فعلا نمی توان آنها را تایید کرد. البته مایکروسافت هم در وبلاگ خود رسیدن به ۱۲ ترافلاپس را تایید کرده است.

حتما بخوانید:   برنامه اپل برای ساخت مک بوک پرو ۱۴.۱ اینچی با نمایشگر مینی ال ای دی

اما به گزارش Tom’s Guide یک منبع ناشناس دیگر هم که مدعی تست کردن هر دو کنسول است، فهرستی از مشخصات فنی برای آنها ارائه کرده که در آن ۸/۱۱ ترافلاپس برای ایکس باکس و ۶/۱۲ برای پی اس ۵ به چشم می خورد.

ممکن است هر دو گزارش درست بوده و مربوط به مراحل متفاوتی از ساخت کنسول ها باشند، و یا عوامل دیگری نتیجه تست ها را تحت تاثیر قرار داده باشد.

 

نوع ذخیره بازی ها

در این زمینه تغییراتی را شاهد خواهیم بود: درایو پلی استیشن ۵ از نوع نیمه هادی حالت جامد است و بنابراین بازی های آن سریعتر لود می شوند. علاوه بر این کاربران می توانند حالت تک نفره یا چند نفره بازی را بدون نیاز به نصب مجدد کل آن فعال کنند.

 

کنترلرها (دسته های بازی)

به گفته رایان، در دسته جدید پلی استیشن ۵ به جای شوک از “فیدبک لمسی” استفاده خواهد شد. ضمنا این دسته ها مجهز به اسپیکرهای داخلی جدید و پورت USB-C خواهند بود.

“فیدبک لمسی واقعا طیف متنوع تری دارد. مثلا برخورد به یک دیوار در مساقه اتومبیلرانی فرق زیادی با تکل کردن در زمین فوتبال خواهد داشت. حتی می توان برای بافت های محیطی مختلف مانند چمن یا گل و لای حس های متفاوتی را به کاربر انتقال داد.”

بعلاوه در دکمه های L2/R2 قابلیت مقاومت (سفتی یا نرمی) متغیر وجود دارد که برنامه نویسان و سازندگان بازی می توانند به کمک آن حس کشیدن یک کمان یا فشردن پدال گاز در جاده خاکی و امثال آن را به انگشتان کاربر منتقل کنند.

حتما بخوانید:   آیفون XR، پرفروش ترین گوشی ۲۰۱۹

 

سازگاری بیشتر با محیط زیست

اگر یک میلیون نفر از قابلیت “صرفه جویی در مصرف انرژی” پی اس ۵ استفاده کنند، معادل مصرف برق هزار خانوار آمریکایی در مصرف برق صرفه جویی خواهد شد.

 

بازی های مخصوص پلی استیشن ۵

متاسفانه هنوز برای پی اس ۵ بازی اختصاصی تهیه نشده است.

 

قیمت

هنوز قیمت پلی استیشن ۵ مشخص نیست، و سونی فقط اعلام کرده است که اگر جنگ تجاری آمریکا با چین ادامه یابد ممکن است قیمت پی اس ۵ بالاتر برود.

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف