آکنه در ۸ نقطه از بدن به چه معناست

آکنه در 8 نقطه از بدن به چه معناست
امتیاز به این post

آکنه مشخص می کند که چه اتفاقی در بدن شما افتاده و چه مشکلاتی در زمینه سلامتی دارید. اما در اکثر موارد، معمولا در اثر اشتباهاتی ساده در سبک زندگی اتفاق می افتد که میتوان به راحتی آنها را اصلاح کرد. شما باید علت پیدایش جوش را پیدا کنید و بدانید برای جلوگیری از وقوع آن در آینده چه کاری باید انجام دهید. در زیر به برخی از این علتها اشاره میکنیم:

  • در اطراف دهان

آکنه در اطراف دهان در زمانی اتفاق می افتد که پوست این ناحیه به کرات لمس شود مثلا توسط تلفن همراه یا سایر اشیا مانند بند کلاه ایمنی یا آلت موسیقی. لوازم آرایش مختلف نیز میتوانند علت آن باشند. هورومونها و مسایل ژنتیکی هم یکی دیگر از علل آن هستند. اگر جوشها مکرر ظاهر می شود با متخصص پوست و مو مشورت کنید تا درمانی را برای شما انتخاب کند. اما در هر صورت، همیشه بهتر است جلوی وقوع آن را بگیرید. بنابراین روزانه دوبار صورت خود را با یک شوینده ملایم بشویید. از محصولات فاقد چربی و محصولاتی که منافذ پوست را نمی بندند استفاده کنید و دست به صورتتان نزنید.

  • روی بینی

بینی یکی از نقاط رایج روی صورت است که معمولا مستعد آکنه می باشد. زیرا منافذ آن بزرگتر بوده و باعث می شود چرک و باکتری در آنجا تجمع کند. پوست این ناحیه چربتر است و در معرض آکنه آسیب پذیرتر می باشد. آکنه ی روی بینی توسط رژیم غذایی، استرس، و برخی از داروها تحریک می شود. گاهی اوقات نشانه ی مشکلات جدی تری برای سلامتی است. اما علت اصلی آن بهداشت ضعیف است. بنابراین از روغن درخت چای در روتین نظافتی روزانه خود استفاده کنید زیرا درمان موثری برای آکنه است. یا از سولفات آمید سدیم و سولفور استفاده کنید که جلوی رشد و تکثیر باکتری ها را میگیرد. در شرایط وخیم تر با متخصص پوست مشورت کنید.

  • روی پیشانی

عامل آکنه روی پیشانی نیز افزایش چربی پوست است. اما گاهی اوقات علت آن را نمیتوان تشخیص داد. بخصوص اگر داروهای خاصی را نخورده باشید و مشکلات هورمونی یا استرسی نیز نداشته باشید. جالب است بدانید که موی شما میتواند منبع آکنه روی پیشانی باشد. اگر پیشانی خود را مرتب نمی شویید یا مویتان چرب است، چربی روی پیشانی شما می ماند و منافذ آن را می بندد. پماده، ژلها یا وکسهای مختلف نیز میتواند علت آکنه باشند زیرا آنها معمولا دارای کره کاکائو یا روغن نارگیل هستند و پوستتان را بسیار چرب می کنند. یک شوینده ملایم میتواند این مشکل را برطرف کند. اگر مشکلتان به این شکل حل نشد از محصولات موی چرب استفاده نکنید و موهایتان را بیشتر بشویید.

  • فک و گردن

اگر فکر میکنید علت آکنه ی شما هورمونی است خبر خوبی برایتان داریم: اصلا اینطور نیست. وقتی سطح برخی از هورمونها تغییر می کنند باعث افزایش آندروژن می شود. آندروژن عامل اصلی آکنه در بزرگسالان است. اما برخی نواحی وجود دارند که شاخص های اصلی نوسانات هورمونی هستند از جمله گردن و فک. بروز نوسانات هورمونی در چرخه های قاعدگی کاملا طبیعی است. همچنین ممکن است در اثر خوردن قرصهای ضد بارداری نیز ایجاد شود. در شرایط خاص، ممکن است نشانه بیماری باشد اما در اکثر موارد یک شوینده ملایم و مرطوب کننده میتواند مشکل را برطرف کند. به هنگام بیرون رفتن از خانه ضد آفتاب بزنید.

 

  • روی گونه ها

آکنه ی روی گونه نیز مشکل شایعی است. مخصوصا در زمان فعلی که همه گوشی دارند. نه تنها دست زدن به صورت بلکه مکالمه کردن با تلفن میتواند باعث بروز جوش در این ناحیه شود. گوشی منبع مهمی در انتشار باکتری هاست. همچنین روبالشی ها و ملحفه های کثیف و سایر اشیایی که با پوست در تماس می باشند. آکنه ی روی گونه ممکن است هورمونی باشد. اما بیشتر احتمال دارد در اثر برخی عادات سبک زندگی ایجاد شده باشد. بنابراین میتوانید با چند تغییر کوچک در سبک زندگی آن را برطرف کنید. مثلا با تمیز کردن گوشی بعد از هر بار استفاده و نبردن آن به مکانهای آلوده مانند دستشویی. عوض کردن روبالشی و ملحفه هر هفته یکبار نیز فکر خوبی است.همچنین دستهای خود را مرتبا بشویید.

  • روی کمر

آکنه ی روی کمر میتواند در اثر آلرژی به ضد آفتاب، مرطوب کننده، کرم بدن، روغن ماساژ و وکس باشد. همچنین میتواند در اثر عرقی که با چربی و سموم پوست ترکیب شده و منافذ آن را می بندد بوجود بیاید. برای همین است که یک دوش کوتاه بعد از ورزش کردن اهمیت دارد. لباسها پتوها و بالشهای کثیف، نیز میتوانند یکی از علل اصلی آکنه روی کمر باشند. لباسهای چسبان هم باعث بروز آکنه می شوند. آنها اجازه نمی دهند که پوست تنفس کند و باعث حساسیت شده و در نتیجه روی کمرتان جوش ایجاد می شود. اگر هیچ عامل بیرونی دیگری موجود نباشد، بهتر است به رژیم غذایی خود توجه کرده و ببینید آیا مواد مغذی لازم را دریافت می کنید یا نه. استرس نیز میتواند یکی دیگر از این عوامل باشد.

  • روی پاها

آکنه در نتیجه گرفتار شدن  باکتریها، سبوم و سلولهای مرده پوستی درون فولیکولهای مو و بسته شدن منافذ ایجاد می شود. اما آکنه روی پا یک مشکل فیزیکی است. معمولا در اثر کشیده شدن تجهیزات ورزشی بر روی پوست یا لباس یا لباس زیرهای بسیار تنگ ایجاد می شود. اما مراقب باشید. مردم معمولا آکنه روی پا را با بیماری های مشابه از جمله فولیکولیتیس، اگزما، یا کراتوز پیلاریس اشتباه می گیرند. بنابراین اگر جوشها دردناکند و خارش دارند، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

  • روی قفسه سینه

آکنه ی قفسه سینه به همان دلیل آکنه ی کمر و پاها ایجاد می شود. برای مثال اگر پوستی حساس دارید ، شوینده های  لباس زیر  ممکن است فولیکولهای موی شما را تحریک کنند. بنابراین بهتر است محصولات فاقد سولفات و ضد حساسیت برای شستن لباسهایتان استفاده کنید. پوشیدن لباسهای تنگ یا لباسهایی که در حین ورزش کردن مانع از تنفس پوست می شوند و عرق، چربی، و باکتری ها را روی منافذ پوست شما گرفتار می کنند باعث بروز آکنه می شوند. همچنین در اثر استفاده از برخی از لوسیونهای بدن که حاوی ترکیبات مسدود کننده منافذ هستند بوجود می آید. بنابراین از محصولات شوینده غیرمعطر و فاقد چربی استفاده کنید.

 

خروج از نسخه موبایل