آیا لازم است در زندگی خود هدف داشته باشیم؟

آیا لازم است در زندگی خود هدف داشته باشیم؟
امتیاز به این post

آیا لازم است تا شما در زندگی تان هدف داشته باشید؟ ممکن است این سوال به نظرتان عجیب باشد. اما سوالی موجه است. درباره اهمیت اهداف در زندگی صحبتهای زیادی شده است، اما آیا حقیقتا هدف داشتن مهم است؟ البته که پاسخهای متفاوتی وجود دارد و مانند همیشه راه میانه بهترین پاسخ است. هدف به زندگی شور و شوق، هیجان و علاقه مندی می بخشد. و در صورتی که چاشنی استرس را به آنها اضافه نکنید سرگرم کننده اند. انرژی حیات باید خود را متجلی کند و آن را به شیوه های بیشماری انجام می دهد از جمله خواست بودن، انجام دادن و خلق کردن.

وقتی بذری را در دل خاک میکارید، شروع به رشد می کند. در هر نوع خاکی که بذر خود را بکارید، بذر ذاتا تمایل به رشد کردن و جوانه زدن دارد. اهداف و آرزوها نیز این گونه اند. میلی درونی برای ابراز وجود به هر شکلی وجود دارد. برای برخی، یک الزام قوی و برای برخی دیگر خواستی ملایم است. برای همین است که برخی آرزوهای بزرگ دارند و برخی آرزوهای کوچک.

اهداف اهمیت دارند

وقتی هدفی در زندگی دارید، حتی هدفی ساده و کوچک، و واقعا انگیزه دارید که آن را به پایان برسانید:

  • مشتاق هستید تا صبح از خواب بیدار شوید
  • احساس پر انرژی بودن می کنید
  • مثبت اندیش و خوش بین می شوید
  • احساس شادی می کنید
  • انتظار دارید تا اتفاقهای خوب بیفتند
  • لبخندی بر لب دارید

البته ممکن است با موانع و سدهای زیادی روبه رو شوید اما به حرکت خود ادامه می دهید. وقتی هدفی در ذهن خود دارید، و واقعا به آن اهمیت می دهید، فعال تر هستید، عمل می کنید و زندگی تان سرشار می شود. شما برای بیدار شدن از خواب انگیزه دارید.

شما باید نسبت به اهداف دلبستگی نداشته باشید

معمولا زمانی که ما با موانع روبه رو می شویم و رسیدن به اهداف مان زمان می برد، استرس وارد می شود. وقتی کارهای زیادی برای انجام دارید ، وقتی ساعتهای طولانی کار می کنید، و از خانواده و لذات خود می زنید، رنج می کشید و استرس در شما ظاهر می شود.  شما باید به زندگی، سلامت و خانواده تان فکر کنید نه فقط به اهداف تان. گاهی اوقات باید همه چیز را رها کنید ، حتی اگر  شده مقداری کم، و از استرس دوری کنید.

وقتی روی اهداف تان کار می کنید نباید دچار استرس شوید برای جلوگیری از استرس، نباید به اهداف تان دلبسته شوید. اگر اهدافتان برای محقق شدن زمان می برند، دیگران با شما همکاری نمی کنند یا اگر با موانعی بر سر راه خود رو به رو می شوید، ممکن است استیصال به سراغ تان بیاید. در نتیجه دچار خشم، استرس و اضطراب می شوید. معمولا افرادی که روی اهدافشان کار می کنند، به خصوص اهداف بزرگی که برای رسیدن به آنها زمان بیشتری مورد نیاز است، وارد شرایط استرس آوری می شوند. این شرایط کاملا ناسالم است

شما باید زندگی، سلامت و شادی خود را الویت بندی کنید. اهداف عالی هستند اما نباید زندگی خود را فدای آنها کنید

اگر اهداف تان به نتیجه نرسیدند ایرادی ندارد

هدف داشته باشید، آنها را دنبال کنید اما اگر به حقیقت مبدل نشدند، ایرادی ندارد. به خودتان استرس راه ندهید. درست است که شما میخواهید موفق شوید و ساعتها وقت صرف کارتان کرده اید اما آیا واقعا ارزشش را دارد؟ ممکن است با خود بگویید بعد از برآورده شدن هدفتان شاد می شوید و از زندگی لذت می برید. آیا این طور است؟ اکنون چه؟ زمان حالی که از دست می دهید چه می شود؟ اگر اکنون ناراحت و پر استرس هستید، آیا بعد از رسیدن به هدفتان شاد می شوید؟

اگر شما غمگین و پر استرس هستید، عادت ناسالمی را در خود پرورش می دهید. شما از زندگی تان لذت نمی برید و به سلامتی تان آسیب می رسانید. آیا ارزشش را دارد؟

برای همین است که نداشتن وابستگی عاطفی به اهداف و رسیدن به وضعیت ذهنی رهایی اهمیت زیادی دارند.

آیا در زندگی خود به اهداف بزرگ نیاز دارید؟

برخی اهداف و آرزوهای بزرگی در زندگی دارند و برخی ندارند و هیچ کدام ایرادی ندارند. برخی شاید بخواهند پول زیادی داشته باشند ، شرکتی را اداره کنند یا مالک اموال زیادی  باشند. بقیه افراد آرزوهای ساده تری دارند مانند داشتن خانه ای خوب برای زندگی کردن، حقوقی خوب و خانواده ای مهربان. آنها علاقه ای به اهداف بزرگ ندارند .

شما برای اینکه شاد باشید و احساس موفقیت بکنید به اهداف بزرگ نیاز ندارید. یک هدف خوب میتواند سلامتی، شادی و درامد خوب باشد تا بتوانید قبوض خود را پرداخت کرده و زندگی راحتی را اداره کنید.

خودپروری و اهداف مدیتیشن

اهداف تنها در مورد داشتن اموال مادی، پول یا جایگاه نمی باشند. تغییر دادن عادات،  ارتقای مهارتها، خود – پروری، مراقبه و مدیتیشن و ذهن آگاهی نیز جزو طبقه بندی اهداف می باشند. و البته اهداف مهمی هستند. اینها اهدافی هستند که باعث ایجاد استرس و نگرانی نمی شوند. برعکس، استرس را دور می کنند. یعنی خیلی خوب است که هر کسی، و افرادی که اهداف بزرگی در سر دارند و کسانی که اهداف کوچک و ساده ای دارند، بخشی از زمان و انرژی خود را به پرورش نفس، مراقبه و ذهن آگاهی اختصاص دهند

انجام این کار فشار و استرس را از شما دور می کند

نتیجه گیری

هدف داشتن خوب است اما لازم نیست ضرورتا درباره پول، موقعیت و جایگاه اجتماعی باشند. هدف داشته باشید اما هم زمان، تلاش کنید تا به آنها وابسته نشوید و اگر اوضاع بر وفق مراد شما پیش نرفت آرام و بدون استرس باقی بمانید.

 

 

خروج از نسخه موبایل