از چه سنی باید کارهای خانه را به کودکان بسپاریم؟

امتیاز به این post

 

به گفته پژوهشگران، کودکانی که در کارهای خانه به والدین شان کمک می کنند در بزرگسالی عملکرد بهتری خواهند داشت. بعلاوه این کار می تواند باعث بهبود سلامت روانی بچه ها شود چون احساس مفید و مهم بودن را در آنها تقویت می کند. اما هر کاری را باید در سن خاصی به کودک محول کرد. در ضمن والدین باید این کار را با هدف آموزش درس های ارزشمند زندگی به فرزندان شان انجام دهند، نه برای راحت شدن و کمتر کار کردن خودشان .

در این مقاله، برخی از کارهای مناسب برای کودکانی با سنین مختلف و همچنین مزایای این کارها برای فرزندان را بررسی می کنیم.

توجه: بدیهی است که کودکان بزرگ تر می توانند کارهای همه گروه های سنی پایین تر را هم انجام دهند.

۵-۲ سالگی: یادگیری توالی و ترتیب

برای کودکان نوپا کارهایی مناسب است که به آنها کمک کند تا مهارت های جدیدی را به دست آورند و یاد بگیرند که هر کاری ابتدا، وسط و انتهایی دارد: مثلا لباس ها را می پوشیم، لباس ها در تنمان می مانند، و بعدا آنها را در سبد کنار لباسشویی قرار می دهیم. انجام ساده ترین کارهای خانه توسط کودکانی در این سن، به آنها می آموزد که در بزرگسالی چطور پروژه های بزرگ را به مراحل کوچک تر تقسیم کنند.

حتما بخوانید:   ۳ فعالیتی که باعث تقویت عزت نفس می شود

کارهای پیشنهادی برای این سنین: تمیز کردن اسباب بازی ها و کتاب ها، قرار دادن لباس های کثیف در سبد مخصوص آنها، مرتب کردن تخت خود، و تمیز کردن بشقاب ها بعد از خوردن غذا

۷-۶ سالگی: یاد گرفتن کمک به دیگران و مشارکت در کارهای تیمی

بچه ها در این سنین می توانند بیشتر در کارهای خانه به والدین کمک کنند، و این روش بهترین گزینه است تا اهمیت کار تیمی و کمک به دیگران را به فرزندان آموزش دهیم. کودک می تواند در آشپزی، چیدن سفره، تهیه لیست خرید و خریدن وسایل مورد نیاز از فروشگاه به شما کمک کند، و مراقبت از حیوان خانگی تان می تواند برای او هم آموزنده و هم سرگرم کننده باشد.

کودک در این سن با کمک به دیگران احساس مفید بودن می کند و بعلاوه فرصتی برای برقراری ارتباط بهتر با سایر اعضای خانواده خواهد داشت.

کارهای پیشنهادی: کمک در آماده کردن غذا، کمک در خرید، چیدن میز، غذا دادن به حیوانات خانگی، و آبیاری گل ها

۹-۸ سالگی: درک این موضوع که هر چیزی جای خاص خود را دارد

کودکان از این سن به بعد می توانند مسئولیت بیشتری را بر عهده بگیرند و مثلا لوازم خودشان را مدیریت کنند. در خانه سیستمی برقرار است که در آن هر چیزی جای مشخص خود را دارد، و بچه ها نیز باید هر کدام از وسایل شان را در جای مخصوصش قرار دهند. به این ترتیب کودک یاد می گیرد که منظم باشد و محیط زندگی خود را مرتب نگه دارد.

کارهای پیشنهادی: مرتب کردن وسایل خود، بیرون آوردن لباس های شسته شده از ماشین لباسشویی و تا کردن آنها، جمع کردن و گذاشتن ظروف در محل خاص خود

حتما بخوانید:   چگونه از صداقت خواستگار یا نامزدتان مطلع شوید؟

۱۱-۱۰ سالگی: استقلال بیشتر

حالا وقت آن است که فرزند شما برای کارهای بزرگ تر آماده شود. در این سن می توان کارهایی را که باید در زمان مشخصی تمام شوند، مانند بسته بندی ناهار یا تهیه صبحانه قبل از رفتن به مدرسه، به آنها سپرد. کارهای پیچیده و چند مرحله ای مثل تهیه صبحانه، بچه ها را ترغیب می کند که از قبل برنامه ریزی داشته باشند و مراحل مورد نیاز برای انجام یک کار را تشخیص دهند. به این ترتیب فرزندتان مهارت های مدیریت زمان و حل مسئله را فرا خواهد گرفت.

کارهای پیشنهادی: آماده کردن صبحانه، بسته بندی ناهار برای مدرسه، خالی کردن سطل زباله، بیرون گذاشتن زباله ها، گردگیری، جارو کشیدن خانه

۱۵-۱۲ سالگی: یاد گرفتن اولویت بندی

سپردن مسئولیت برخی کارها به نوجوانان، یا به عبارت دیگر مثل یک بزرگسال با آنها رفتار کردن، می تواند به تقویت عزت نفس و انگیزه آنها کمک کند. مساله مهم این است که نظم و انضباط و شیوه تعیین اولویت ها را به نوجوان تان بیاموزید، بنابراین بهتر است کارهایی را به آنها بسپارید که آزادی و انعطاف پذیری داشته باشند.

کارهای پیشنهادی: شستن ماشین، شستن لباس ها، تمیز و مرتب کردن حیاط، نظافت خانه، زدن چمن ها، عوض کردن ملحفه ها، اتو کشیدن لباس ها، دوختن دکمه و تمیز کردن شیشه ها

بعد از ۱۶ سالگی: آماده شدن برای زندگی به عنوان فردی بزرگسال

بچه ها در این سن توانایی کافی برای خیلی از کارها را دارند، و می توان تقریبا همه وظایف یک فرد بزرگسال را به آنها محول کرد. فرزندتان باید در این سن مهارت هایی مثل مدیریت پول و مدیریت شرایط اضطراری را یاد بگیرد. این مهارت ها در آینده به او کمک خواهد کرد تا زندگی بسیار بهتری داشته باشد. البته یادتان نرود که نباید همه کارهای خانه را بر دوش فرزندان خود بگذارید.

حتما بخوانید:   چرا بچه های امروزی گستاخ و بی ادب شده اند؟

کارهای پیشنهادی: خرید، پختن غذا، مراقبت از ماشین، تعویض لامپ، تمیز کردن اساسی لوازم خانگی (مثلا کشیدن فریزر از برق و تمیز کردن برفک های آن) و خیلی از کارهای دیگر

 

شما چطور مسئولیت ها را بین اعضای خانواده تقسیم می کنید؟

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف