اگر مصرف قند را کاملا متوقف کنیم، چه اتفاقی برای بدن مان می افتد؟

اگر مصرف قند را كاملا متوقف کنیم، چه اتفاقی برای بدن مان می افتد؟
امتیاز به این post

 

 

“صورت شکری”، موهای زائد صورت در بانوان، و حتی ناباروری… اینها فقط چند مورد از اثرات منفی مصرف این بلور موذی سفید رنگ یعنی قند است؛ و حذف آن از غذاها و نوشیدنی هایی که مصرف می کنیم قطعا می تواند زندگی و سلامتی مان را بهبود ببخشد.

البته ما هم دوست داریم هر از گاهی یک کیک یا نوشابه بخوریم، ولی اجازه دهید ببینیم که اگر مصرف قند را (حداقل برای مدت کوتاهی) متوقف کنیم، چه اتفاقاتی برای بدن مان خواهد افتاد. مطمئنیم که شما هم بعد از خواندن مطالب زیر سعی می کنید مقدار قند و شکر مصرفی خود را کاهش دهید.

۱- بانوان ممکن است راحت تر باردار شوند

قند به این خاطر به ما انرژی می دهد که ورود انسولین به خون را تحریک می کند. اما انسولین شباهت زیادی هم به هورمون هایی دارد که مسئول بارداری هستند. اگر بیش از حد قند تصفیه شده مصرف کنیم، مقدار انسولین در بدن ما به حدی می رسد که بدن آن را با هورمون هایی که به بلوغ سلول های تخمک کمک می کنند اشتباه می گیرد. بدن سعی می کند سطح این هورمون ها را کاهش دهد. در نتیجه تعداد تخمک های در حال بلوغ کمتر، و بارداری برای زنان مشکل تر می شود.

۲- احساس گرسنگی ما کاهش می یابد و هوس مصرف خوراکی ها نیز از بین می رود

قند هنگام ورود به بدن بر توانایی های ذهنی ما و همچنین توانایی کنترل خودمان اثر می گذارد. بررسی ها نشان می دهد که قند روی برخی از قسمت های مغز اثر اعتیادآوری دارد. وقتی قند می خوریم، هورمون تحریک کننده گرسنگی افزایش و هورمون های سرکوب کننده گرسنگی کاهش می یابد. به همین خاطر هوس می کنیم غذاهای پر کالری مانند شیرینی یا پیتزا بخوریم و همچنین تمایل به پرخوری پیدا می کنیم.

۳- ممکن است حجم مغز ما بزرگتر شده و حافظه مان بهبود پیدا کند

وقتی معده از ما می خواهد که خوراکی شیرینی بخوریم، مغز می گوید “نه”، و علت این است: مطالعات نشان داده است که حتی اگر مصرف قند باعث اضافه وزن مان نشود، باز هم مغز ما احساس ناراحتی می کند چون ممکن است سرعت عملکردهای شناختی مان کاهش یابد. ممکن است حافظه ما دچار اختلال شود و قدرت تصمیم گیری مان کاهش پیدا کند. علاوه بر این، تحقیقات نشان می دهد که ممکن است حجم برخی مناطق خاص مغز کوچک تر شود.

۴- ممکن است نوسانات خلقی مان متوقف شود و احساس شادی و نشاط بیشتری داشته باشیم

دانشمندان می گویند که مصرف بیش از حد قند ممکن است منجر به اختلالات خلقی و حتی افسردگی شود. رژیم های غذایی حاوی مقادیر زیادی از قندهای تصفیه شده می تواند اضطراب را تشدید کرده و مانع از احساسات سالم و لذت بردن افراد از زندگی خود شود. علت این است که قندهای تصفیه شده ویتامین B را، که یکی از عوامل اصلی کنترل کننده خلق روحی انسان است، از بدن خارج می کنند. شاید برایتان عجیب باشد که بدانید پزشکان از انسولین (که برای درمان دیابت به کار می رود) برای درمان افسردگی هم استفاده کرده اند و این روش نتایج خوبی نیز به همراه داشته است.

۵- احتمالا از “سندرم خود آبجوسازی” نجات پیدا می کنیم

سندرم خود آبجوسازی زمانی رخ می دهد که غذا در روده تخمیر می شود، و این فرایند شباهت زیادی به فرایند تولید آبجو دارد. حتی ممکن است این سندرم باعث شود که احساس مستی به ما دست دهد، زیرا در طی این فرایند اتانول تولید و وارد جریان خون می شود. تخمیر بطور طبیعی در روده همه ما اتفاق می افتد، اما شکر آن را تشدید می کند.

۶- ممکن است از اختلال “صورت شکری” جلوگیری کند

متخصصان پوست هم نگران این “دشمن سفید” هستند. به گفته آنها قند استرس هورمونی را تحریک می کند که منجر به بد رنگ شدن پوست می شود. پزشکان نام خاصی هم برای این حالت در نظر گرفته اند: “صورت شکری”. علایم صورت شکری عبارتند از ایجاد ته رنگ یا سایه ای خاکستری در پوست، کم پشتی و نازک شدن ابروها، ایجاد لکه هایی در کل صورت، و نازک شدن پوست.

۷- ممکن است موهای مان ضخیم تر شوند

به گفته متخصصان پوست، قند می تواند باعث کم پشتی و ریزش مو شود چون افزایش سطح گلوکز موجب به هم خوردن تعادل هورمون هایی مانند انسولین و استروئیدها می شود. در نتیجه تغذیه پوست سر به خوبی انجام نمی گیرد که ممکن است سبب ریزش موها شود. پزشکان می گویند اصلاح رژیم غذایی آسیب هایی که قبلا به موها وارد شده را جبران نمی کند، ولی می تواند از ریزش بیشتر مو در آینده جلوگیری نماید.

۸- ممکن است موهای زائد صورت و بدن بانوان کاهش یابد

بانوان هنگامی که شکر تصفیه شده و فرآوری شده می خورند، ممکن است با مشکل موهای زائد بدن مواجه شوند. قند باعث افزایش سطح انسولین در خون می شود که به نوبه خود سطح تستوسترون را افزایش می دهد. این هورمون رشد موها را تشدید می کند و باعث افزایش مقدار رنگدانه ها در مو می شود و مقدار بیش از حد آن ممکن است سبب رشد موهای تیره در بالای لب فوقانی و روی شکم شود. در ضمن سطوح بالای انسولین و مقاومت به انسولین با سندرم تخمدان پلی کیستیک در زنان هم ارتباط دارد.

۹- ممکن است سرعت پیر شدن پوست کاهش یابد

دانشمندان می گویند که شکر نه تنها باعث آکنه می شود، بلکه می تواند پیری پوست را هم تسریع کند. قند پس از ورود به بدن ما به کلاژن پوست آسیب می رساند، و نور فرابنفش هم این فرایند را تشدید می کند. در نتیجه پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد و شکننده تر می شود، و نهایتا افزایش چین و چروک و افتادگی آن اتفاق می افتد. علاوه بر اینها شکر می تواند هورمون رشد را که تعیین کننده میزان متابولیسم و ​​ترکیب بدنی ماست، سرکوب کند. کاهش سطح این هورمون باعث می شود ظاهر ما پیرتر به نظر برسد و روحیه مان هم بدتر شود.

۱۰- ممکن است از تضعیف استخوان ها جلوگیری کند

احتمالا شنیده اید که نمک باعث ضعف و شکنندگی استخوان های ما می شود چون دفع کلسیم از راه ادرار را افزایش می دهد. اما پزشکان نگران یک کریستال سفید دیگر هم هستند که تاثیر منفی آن بر استخوان ها ممکن است حتی از نمک هم بدتر باشد. تحقیقات اخیر نشان داده است که قند توانایی بدن برای متابولیسم ویتامین D را کاهش می دهد و کلسیم، منیزیم و سایر مواد مغذی را از استخوان های ما خارج می کند. مصرف قند ممکن است منجر به شکنندگی بافت های استخوانی و پوکی استخوان شود.

۱۱- ممکن است دردهای قاعدگی را کاهش دهد

تصور بعضی از بانوان این است که مصرف شیرینی و شکلات فراوان در هنگام قاعدگی درد آنها را کاهش می دهد، ولی پزشکان متخصص زنان می گویند که مصرف قند در واقع ممکن است اوضاع را بدتر کند. قند می تواند گرفتگی ها را تشدید کند چون باعث التهاب می شود. علاوه بر این ممکن است نفخ، درد شکم و تجمع گاز در آن را افزایش دهد که همه این عوامل باعث بدتر شدن دردهای قاعدگی خواهد شد.

۱۲- ممکن است سیستم ایمنی بدن تضعیف شود

به گفته محققان، هنگامی که بطور مرتب قند مصرف می کنیم و مقدار زیادی قند در خون مان وجود دارد ممکن است سیستم ایمنی بدن خود را از کار بیندازیم. قند روی گلبول های سفید خون که مسئول مبارزه با باکتری ها و ویروس ها هستند اثر می گذارد. با نوشیدن یک بطری یک لیتری نوشابه یا خوردن ۱۰۰ گرم شکر، فعالیت سلول های ایمنی بدن ۴۰ درصد کاهش می یابد که به معنای غیر فعال شدن سیستم ایمنی به مدت ۴ تا ۵ ساعت خواهد بود.

 

آیا شما هم افرادی را می شناسید که بیش از حد به خوردن قند علاقه داشته باشند؟ آنها را در قسمت نظرات تگ کنید.

 

خروج از نسخه موبایل