با دنبال کردن این ۲۱ راهکار رئیس بهتری باشید

با دنبال کردن این ۲۱ راهکار رئیس بهتری باشید
3.6/5 - (5 امتیاز)

شاید تازه کسب و کار خود را آغاز کرده و دیگر رئیس خودتان شده اید. تعدادی از افراد را هم استخدام کرده اید که در رشد کسب و کارتان به شما کمک کنند. رئیس بودن حس جالبی دارد. حال چه خودتان کسب و کاری را به راه انداخته یا در شرکت تان به سمت مدیریتی ای ترفیع پیدا کرده اید، همیشه خوب است یاد بگیرید که چطور مدیر بهتری باشید.

بدون داشتن کارمندانی با انگیزه و با مهارت، مهم نیست که چطور بازاریابی کنید چرا که در هر حالت کارتان از کیفیت کافی برخوردار نخواهد بود. از همین رو باید راه های مدیریت موثر را آموزش ببینید. در ادامه به برخی از مواردی که کمک تان خواهند کرد اشاره می کنیم.

۱- به قول هایتان وفادار باشید: رابطه ی مدیر- کارمندی باید بر پایه ی اعتماد باشد از همین رو اگر می خواهید کارمندان به شما اعتماد داشته باشند به وعده هایتان عمل کنید.

۲- واضح و شفاف باشید: لازم نیست که مشکلات شرکت را از کارمندان پنهان کنید. اگر به آن ‎ها اطمینان دارید باید کارمندان را هم در جریان مشکلات گذاشته و از آن ها کمک بخواهید. هر چه نباشد آن ها هم بخشی از آن شرکت هستند. کمک خواستن از کارمندان نشان می دهد که شما به آن ها ایمان دارید. این کار حس ارزشمندی بیشتری به آن ها داده و برای سخت کوشی بهشان انگیزه می دهد.

۳- با آن ها وقت بگذرانید: در هر رابطه ای، زمان برای سالم نگه داشتن رابطه بسیار مهم است. رابطه  مدیر- کارمندی تان را با وقت صرف کردن در کنارشان بهتر کنید. با آن ها شام یا ناهار خورده یا فعالیت هایی که بیشتر بهم نزدیک تان می کند انجام دهید.

۴- به آن ها احترام بگذارید: کارمندان تان فقط برای شرکت جنبه ی کاری ندارند، بلکه از منابع آن به حساب می آیند. بدون آن ها شرکت تان تولید و بازدهی‎ ای نخواهد داشت. از همین رو با آن ها با احترام برخورد کنید و کاری کنید تا حس کنند جزو پایه های مهم شرکت هستند.

حتما بخوانید:   چرا درون گرا ها کارمندان فوق العاده ای هستند؟

۵- الگو باشید: یک رهبر خوب زمانی یک پیرو خوب بوده. اگر می خواهید رئیس بهتری باشید به کارمندان تان نشان دهید که چطور به اوضاع سر و سامان دهند. اگر می خواهید آن ها به اهداف شان برسند، خودتان اول به اهداف تان برسید. اگر دوست دارید محیط کارشان را تمیز نگه دارند، خودتان هم محیط کارتان را تمیز نگه دارید. وقت شناسی می خواهید وقت شناس باشید و در کل خودتان برایشان الگو باشید.

۶- شنونده ی بهتری باشید: معمولا روسا سخنگویان بهتری هستند تا شنونده های بهتر. با گوش دادن به کارمندان تان رئیس فوق العاده ای باشید. این کار مهارت های ارتباطی آنان را بهبود بخشیده و اعتماد به نفس شان را بیشتر می کند. این کار همچنین باعث می شود که هم از مسائل شرکت و هم از دغدغه های کارمندان با خبر شده و تصمیمات بهتری اتخاذ کنید.

۷- قدردان کارمندان باشید: تمام اعتبار یک کار را برای خودتان برندارید، بلکه هرکسی که در آن نقش داشته را نیز در آن سهیم کنید و وقتی کارمندی کاری را خوب انجام می دهد به او پاداش دهید. با اینکه آن ها برای وقت و انرژی ای که می گذارند حقوق می گیرند، اما یک سری چیزهای دیگر هم هستند که با پول جبران نمی شوند، مثل اعتماد، وفاداری و ایمان شان به شما.

۸- مسئولیت پذیر باشید: تقصیرات را بر گردن دیگران نیندازید. به عنوان رئیس شرکت یا مجموعه باید بدانید که بیشترین مسئولیت بر عهده‎ی شماست.

۹- آن ها به برقراری تعادل میان کار و زندگی تشویق کنید: بیش از حد از کارمندان کار نکشید. زندگی آن ها فقط در شرکت شما خلاصه نمی شود بلکه خانواده ای هم دارند که باید با آن وقت بگذرانند.

حتما بخوانید:   چرا نباید به خاطر عوض کردن شغل تان احساس عذاب وجدان داشته باشید

۱۰- به حفظ سلامتی فیزیکی تشویق شان کنید: بگذارید گاهی چرت بزنند. بگذارید از تایم ناهار و چایی شان لذت ببرند. اینکه آن ها ذهن و بدنی سالم داشته باشند نه تنها به سود خودشان است بلکه بر بهره وری شرکت نیز تاثیرگذار است.

۱۱- سخاوتمند باشید: اگر می خواهید کارمندان بهترین‎شان را گذاشته یا بیش از آنچه بهشان حقوق می دهید کار کنند، پس خودتان هم سخاوتمند باشید. به دنبال راهی برای کم کردن دستمزدشان نباشید حتی گاهی اوقات بیش از آنچه لیاقتش را دارند پرداخت کنید، مخصوصا وقتی که اوضاع کسب و کار خوب است این کار به آن ها انگیزه ای مضاعف خواهد داد.

۱۲- به داشتن نظم و انضباط تشویق شان کنید: زیادیی مهربان بودن هم از شما رئیس بهتری نمی سازد و فقط راه را برای سوء استفاده باز می کند. بدون نظم و انضباط پیشرفتی هم حاصل نخواهد شد. به همین دلیل باید یک سری قوانین وضع کرده و سفت و سخت به آن ها پایبند باشید. اگر تخطی می کنند حتما تنبیهی را برای آن ها در نظر بگیرید.

۱۳- آن ها را به چالش بکشید: نگذارید حوصله ی کارمندان با کارهای معمولی و روتین سر برود. به آن‎ها یاد بدهید چطور از منطقه ی امن شان خارج شده و پا فراتر از محدودیت هایشان بگذارند. این کار به آن ها کمک می کند تا به پختگی شخصی و حرفه ای برسند. وظایف چالش برانگیز به آن ها محول کرده و بهشان اعتماد داشته باشید.

۱۴- دیدگاه هایتان را با آن ها به اشتراک بگذارید: برای الهام و انگیزه بخشی به آن ها، به کارمندان جهت بدهید. مقصدتان را نشان شان بدهید. در مورد ماموریت و دیدگاه شرکت برایشان بگویید. به آن ها این حس را بدهید که بخشی از اهداف و رویاهای شرکت هستند.

۱۵- واقع گرا باشید: یاد بگیرید که چطور نبردهایتان را انتخاب کنید. یک رهبر عاقل وارد نبردی که نمی تواند ببرد نمی شود. به همین ترتیب نباید اهدافی که واقع گرایانه نیستند هم داشته باشید.

حتما بخوانید:   چطور مسیر شغلی انتخاب کنیم؟

۱۶- مثبت و خوش اخلاق باشید: یک لبخند ساده یا احوالپرسی ای گرم می تواند روز افراد را ساخته و بهشان انگیزه بدهد تا بهتر کار کنند. البته تنها زمانی می توانید این کار را بکنید که در هنر آرام ماندن تحت هر شرایطی استاد باشید.

۱۷- تشویق کنید تا خودشان را بهتر بشناسند: بگذارید در سمینارهای مدیریتی و انگیزشی شرکت کنند. برای دوباره ارتباط برقرار کردن با خودشان بهشان مرخصی دهید.

۱۸- تشویق کنید تا مستقل باشند: کارمندان را تعلیم بدهید که چطور به تنهایی تصمیم گیری کنند. با این کار نه تنها به آن ها لذت خود مختاری را می دهید بلکه شما هم می توانید یک سری کارها و تصمیم گیری ها را به آن ها محول کرده و خودتان روی مسائل مهم تر متمرکز شوید.

۱۹- نشان دهید که اهمیت می دهید: محل کار را به جایی امن و راحت برای کارمندان تبدیل کنید. وقتی بیمار هستند از آن ها عیادت کنید. وقتی مشکلات شخصی یا خانوادگی دارند بپرسید که چطور می توانید کمک شان کنید. یک رئیس خوب قهرمان کارمندانش است.

۲۰- خودتان را تعلیم دهید: یادگیری و تعلیم فقط برای کارمندان نیست، بلکه برای مدیران هم هست. دست از یادگیری مهارت های مدیریتی جدید برندارید. کتاب های بیشتری خوانده یا به جمع ها و کارگاه هایی که مهارت های مدیریتی تان را تقویت می کنند بپیوندید.

۲۱- کارمندان بهتری را استخدام کنید: در نهایت، برای اینکه رئیس بهتری باشید نباید فقط در برنامه ریزی، سازمان دهی و هدایت خوب باشید، بلکه باید در استخدام کردن هم کاربلد باشید. یک مدیر کارامد می داند که چطور بهترین کارمندان را انتخاب و استخدام کند. به خاطر همین فقط برای پر کردن جاهای خالی شرکت کسی را استخدام نکنید، بلکه کسی را در مجموعه بپذیرید که به رشد شرکت کمک می کند.

منبع

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف