با ۴ عامل مهم ریزش مو آشنا شوید

با ۴ عامل مهم ریزش مو آشنا شوید
امتیاز به این post

ژنتیک فاکتور مهمی در ریزش مو است، اما عوامل دیگری هم در این زمینه دخیل هستند. برای داشتن موهایی سالم چه می‌توان کرد؟ با اینکه هیچ راهی تا به الان برای جلوگیری از ریزش مو پیدا نشده، اما می‌توان با انجام کارها و رعایت مسائلی، جلوی پیشرفت ریزش مو را گرفت.

چهار عامل موثر در ریزش مو

عوامل قابل کنترلی هستند که می‌توانند از ژنتیک پیشی گرفته و به طور بالقوه از تمایل ژنتیکی نسبت به ریزش مو جلوگیری کنند. در ادامه ۴ عاملی که از تاثیرشان در ریزش مو ( شاید ) بی خبر بودید را عنوان می‌کنیم.

۱_کشش

باور کنید یا نه، گزارشی که اخیرا منتشر شده، نشان داده که کشش واقعا می‌تواند در ریزش موی مردان موثر بوده و با افزایش سن بدتر شود. پوست جوان سر به اندازه‌ی کافی در زیر خود بافت چربی داشته و می‌تواند به خوبی به خود آبرسانی کرده و میزان فشار بر فولیکول‌های مو را پایین بیاورد.

با افزایش سن مردان، پوست سر و چربی زیر آن نازک‌تر شده و به همین ترتیب میزان فشار بر روی فولیکول‌های مو افزایش پیدا می‌کند. اما این مورد در زمینه‌ی زنان پیش از یائستگی صدق نمی‌کند چرا که استروژن به مانند تستسترون بر روی بافت چربی اثر نمی‌گذارد. بنابراین می‌شود گفت که این موضوع تا حدی به عدم تعادل هورمون‌ها نیز بستگی دارد.

۲_ استرس

جای تعجبی ندارد که استرس هم جزء موارد این لیست است. وقتی استرس بیش از حد داریم مو وارد فاز telogen شده و اساسا می‌ریزد. این پروسه حتی می‌تواند ۳ ماه بعد از حادثه‌ی استرس زا نیز رخ بدهد. اما خوشبختانه مو در ۶ تا ۹ ماه بعد دوباره رشد می‌کند. گاهی وقت‌ها هم به دلیل مواردی مثل بدنیا آمدن فرزند یا عمل جراحی، بدن برای تمرکز به منظور ریکاوری، دست از رشد مو برمی‌دارد. هر کس به طریقی به استرس واکنش نشان می‌دهد، بعضی‌ها هم با ریزش مو به این مسئله واکنش نشان می‌دهند.

حتما بخوانید:   ۷ راهکار برای مبارزه با استرس و اضطراب

۳_سیگار کشیدن

یک مطالعه نشان می‌دهد که ریزش موی مرتبط با سن مردان آسیایی می‌تواند به سیگار کشیدن ربط داشته باشد. با اینکه عامل ریزش مو در این مورد ناشناخته است، اما به لحاظ تئوری سیگار کشیدن ممکن است به فولیکول‌های مو آسیب وارد کند. با اینکه تمرکز این مطالعه تنها بر روی مردان آسیایی بوده، اما ترک سیگار راهی عالی برای جلوگیری از ریزش مو در تمام مردان است.

۴_ عفونت‌های دندانی

فضای خالی روی سرتان ممکن است در اثر بهداشت و رسیدگی نامناسب به دندان باشد. شیوع عفونت دندان با وضعیتی تحت عنوان آلوپسی یا ریزش موی نقطه‌ای در ارتباط است. هر ریزش موی نقطه‌ای بر روی سر باید جدی گرفته شده و شاید به این معنا باشد که باید سری به دندان پزشک بزنید

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف