بزرگترین انفجار در کیهان پس از انفجار بیگ بنگ

بزرگترین انفجار در کیهان پس از انفجار بیگ بنگ
4.2/5 - (5 امتیاز)

 

گروهی بین المللی از ستاره شناسان و پژوهشگران با ترکیب داده های به دست آمده از تلسکوپ های قدرتمند زمینی و فضایی، ردپای انفجاری عظیم را پیدا کرده اند که در واقع دومین انفجار عظیم پس از انفجار بزرگ یا بیگ بنگ است، یعنی همان انفجاری که حدود ۱۴ میلیارد سال پیش تمام کائنات را بوجود آورد.

این انفجار در خوشه کهکشانی حوا در فاصله ۳۹۰ میلیون سال نوری از زمین رخ داده و انرژی آن حدود ۵ برابر بیشتر از رکورد قبلی است. در قلب این خوشه، که متشکل از هزاران کهکشان، جریان های عظیم گاز و توده هایی از ماده تاریک است، یک سیاهچاله غول پیکر قرار دارد. پژوهشگران معتقدند که این سیاهچاله حجم عظیمی از ماده و انرژی را از خود بیرون داده و حالا آثار این رویداد به رصدخانه های ما رسیده است.

ملانی جانستون هالیت، ستاره شناس مرکز بین المللی تحقیقات نجوم رادیویی در غرب استرالیا می گوید “ما قبلا هم فوران ها و انفجارهایی در مرکز کهکشان ها دیده بودیم، ولی این مورد واقعا خیلی خیلی بزرگ است”.

البته محققان عملا وقوع انفجار را ندیده اند، بلکه کار خود را چیزی شبیه به پیدا کردن فسیل ها در فضا توصیف می کنند.

اخیرا کم نور شدن مداوم یک ستاره غول پیکر به نام ابط الجوزا توجه ستاره شناسان را جلب کرده بود و تصور میرفت که شاهد انفجار این ستاره باشیم. پس از چند هفته روند کم نور شدن ابط الجواز متوقف شد، ولی ناگهان کشف این انفجار “فسیل شده” پژوهشگران را غافلگیر و هیجان زده کرد.

حتما بخوانید:   وبسایتی که ماموریت آپولو 13 را بر پایه اسناد تاریخی زنده می کند

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف