جلوگیری از بخار گرفتن عینک با ماسک

جلوگیری از بخار گرفتن عینک
جلوگیری از بخار گرفتن عینک
امتیاز به این post

این روزها بخاطر شرایط اضطراری بهداشتی استفاده از ماسک بهداشتی به یکی از الزامات روزمره به ویژه در مکان‌های شلوغ تبدیل شده است. یکی از مشکلات افرادی که عینک استفاده می‌کنند در استفاده از ماسک بخار گرفتن شیشه عینک است که حتی گاهی قید استفاده از ماسک را می‌زنند. با ما همراه باشید تا ۶ راه برای جلوگیری از بخار گرفتن عینک همراه با استفاده از ماسک را بخوانید.

چرا شیشه عینک بخار می‌گیرد

بخار روی شیشه عینک حاصل میعان شدن بخار آب موجود در هوا در اثر اختلاف دمای شیشه و هوای اطراف آن ایجاد می‌شود، به عبارت دیگر مولکول‌های آب که به صورت بخار در هوا وجود دارند با برخورد به شیشه (و در حالت کلی هر جسم سردتر از دمای هوا) به مایع تبدیل می‌شوند و بر روی سطح شیشه می‌نشیند که باعث تاری دید می‌شود. خب هوای بازدم هم که همواره حاوی میزان زیادی بخار آب با دمای بالاتر از محیط است که باعث نشستن بخار بر روی شیشه عینک می‌شود.

چگونه مانع بخار گرفتن شیشه عینک شویم؟

راه‌های مختلفی برای جلوگیری از بخار گرفتن شیشه عینک وجود دارد که حتی بعضی از آنها را برای دوران بدون ماسک هم می‌توانید استفاده کنید، مثلا با عینک به استخر یا سونا رفته‌اید و می‌خواهید عینکتان همچنان کارآمد باقی بماند.

حتما بخوانید:   حفاظت از پوست بدون استفاده از ضد آفتاب

شیشه عینک را با آب و صابون بشورید

بله ساده‌ترین روش برای اینکه از شر بخار روی عینک خلاص شوید استفاده از آب و صابون است، درست همان ماده‌ای که باعث آلودگی‌زدایی دست‌های شما می‌شود. روش کار خیلی ساده است، مایع آب و صابون را درست کنید و بعد شیشه عینک را به آرامی در آن بشویید سپس عینک را به خوبی تکان دهید تا آب و صابون اضافه از آن جدا شود و اجازه دهید عینک خودش خشک شود، حالا شما یک عینک ضد بخار دارید.

اساس کار این روش در این است که یک لایه صابون بر روی شیشه عینک باقی مانده و مانع از چسبیدن قطرات آب به یکدیگر می‌شود. یادتان باشد از صابون‌های استفاده کنید که دارای لوسیون‌های نرم کننده یا مرطوب کننده نباشد، شاید الان وقت آن رسیده تا در مورد صابون‌های رختشویی یا گلنار جور دیگری فکر کنیم.

مشابه با این روش گاهی در اینترنت مشاهده شده است که افراد با استفاده شعله آتش شیشه را دود اندود می‌کنند و بعد اقدام به تمیز کردن آن می‌کنند تا اثری مشابه با همین روش داشته باشد، هیچ گاه از این روش برای ضد بخار کردن شیشه عینکتان استفاده نکنید چرا که حرارت و ذرات ریز دود به شفافیت و پوشش عدسی عینک آسیب وارد می‌کند و شما مجبور به خرید عینکی دیگری می‌شوید، لطفا مراقب ابزار بسیار با ارزش خودتان باشید.

لبه ماسک را چسب بزنید

این روش شاید مسخره به نظر به نظر برسد، اما اگر یک نوار از چسب دو طرفه را در قسمت داخلی ماسک و لبه بالایی آن بچسبانید باعث ایزوله شدن قسمت فوقانی آن می‌شود و مانع خروج هوا از قسمت بالا و رسیدن آن به عینک شما می‌شود.

حتما بخوانید:   5 دلیل تعریق شبانه

از ماسک اندازه خودتان استفاده کنید

شاید این روش را باید اول می‌گفتیم، اما خب ماسک برای هر اندازه‌ای همه جا دردسترس نیست، اگر ماسک به خوبی بر روی صورت شما قرار گیرد میزان هوای گرمی که از آن به طرف بالا و عینک شما هدایت می‌شود به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد، اگر هم ماسک شما کمی بزرگتر از صورت شماست مطمئن شوید که گیره بالای آن به خوبی بر روی بینی شما چسبیده و شکل بینی را به خوبی در برگرفته است که تا حد امکان قسمت فوقانی ماسک را کیپ نگه‌دارد.

عینکتان را تنظیم کنید

عینک بخار گرفته با ماسک
محل قرار دادن عینک بر روی ماسک تاثیر زیادی در میزان بخار گرفتگی عینک دارد

در اکثر افراد وقتی که ماسک می‌زنند عینک بالاتر از ماسک قرار دارد، یعنی بخارات خارج شده از قسمت بالای ماسک مستقیما به قسمت بیرونی عینک برخورد می‌کند و باعث ایجاد بخار بر روی آن می‌شود، یک روش ساده برای حل این مشکل این است که ماسک را کمی بالاتر ببرید و عینک را بر روی ماسک قرار دهید، به این صورت هوای خارج شده از دهانتان بدون برخورد مستقیم به عینک از پشت آن و بالای عینک خارج می‌شود و میزان بخار گرفتگی آن کمتر می‌شود.

از محصولات تجاری ضد بخار استفاده کنید

خب اگر ایده آب صابون را دوست ندارید یا اینکه این ایده برای شما جوابگو نبود، می‌توانید به نزدیکترین عینک فروشی مراجعه کنید و یک اسپری ضد بخار برای عینک تهیه کنید و آن را در جیب یا کیفتان همه جا همراه خود ببرید.

رو به پایین نفس کشید

این مورد از ایده چسب زدن ماسک هم برایتان مسخره‌تر است، اما اگر هوای بازدم را از قسمت پایین ماسک خارج کنید دیگر نیازی به هیچ کدام از روش‌ها ندارید. خب حالا یعنی چی که می‌گویید بازدم را رو به پایین تخلیه کنید، بسیار ساده است، لب بالا را جلوتر از لب پایین قرار دهید و تنفس کنید، چهره‌ات مضحک می‌شود اما زیر ماسک کسی شما را نمی‌بیند. البته نمی‌توانید همواره از این روش استفاده کنید چون واقعا شدنی نیست، اما می‌توانید وقتی که شیشه عینک بخار گرفته است از این روش استفاده کنید تا بخار از روی شیشه عینک با سرعت بیشتری پاک شود.

حتما بخوانید:   ۴ دلیل برای اینکه موقع خواب، بالشی بین پاهای خود قرار دهیم

 

شما هم روش دیگری بلد هستید تا مانع از بخار گرفتن شیشه عینک شود؟ در قسمت نظرات آن را با برای ما و خوانندگان به اشتراک بگذارید.

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف