۱۰ نکته علمی در مورد غذاها که از آن بی خبرید

ده نکته علمی در مورد غذاها که از آن بی خبرید
امتیاز به این post

ما بقدری در مورد غذاهایی که می خوریم اطلاعات غلط گرفته ایم که اکنون باید هر چیزی که میدانیم زیر سوال ببریم. برای مثال شکلات برای شما بد نیست و سودای رژیمی بهتر از سودای پرکالری نیست. اینها دو مورد اصلی هستند که افراد هم چنان به آن باور دارند. در اینجا به برخی باورهای غلط در مورد غذاها می پردازیم.

  • کاهو

کاهو پیچ: ۱۰۰ گرم کاهو پیچ یک گرم پروتئن و فیبر، هفت درصد فولات، و بیست درصد ویتامین کا دارد. ویتامین کا برای استخوانها و سلامت قلب مفید است. اما روی هم رفته کاهو در صدر این دسته بندی قرار ندارد.

کاهوی رومی: ۱۰۰ کاهوی رومی یک گرم پروتئین و دو گرم فیبر دارد. ۳۴ درصد فولات، ۴۸ درصد ویتامین آ، و ۸۵ درصد ویتامین کا دارد. آنتی اکسیدانهای آن از قلب محافظت کرده و باعث کاهش التهابات می شوند.

  • نان

نان سفید: نان سفید بسته بندی شده در سرتاسر دنیا محبوبیت زیادی دارد اما خواص تغذیه ای آن خوب نیست. نان سفید سبوس چندانی ندارد و در نتیجه فاقد مواد معدنی لازم، ویتامین ها و فیبر می باشد. خوردن از هر گاه نان سفید با ساندویچ خود ایرادی ندارد اما بهتر است روزانه مصرف نشود.

 

خمیرترش: این نوع نان جزو سالم ترین نانهاست. یکی از دلایل آن پروبیوتیکهای تولید شده در حین تخمیر است که به هضم غذا کمک می کند. همچنین شاخص قند خون پایینی دارد. یک برش از نان تخمیری دارای سه گرم فیبر و ۴ گرم پروتئین است.

  • همه عسلها مانند هم نیستند

عسل انواع مختلفی دارد اما بسیاری از برندهای موجود آن چیزی که ادعا می کنند نیستند. بسیاری از شربتها به نام عسل به فروش می رسند. زیرا عسلهای فرآوری شده بیشتر از عسل طبیعی می مانند. برای همین است که باید برچسب روی آنها را قبل از خرید خواند تا عسل فرآوری شده را به جای عسل طبیعی خریداری نکنید. اولین چیزی که باید به دنبال آن باشید لیست ترکیبات آن است. عسل ۱۰۰ درصد طبیعی نباید ترکیباتی داشته باشد. اگر روی برچسب آن نوشته شده باشد « ترکیب با عسل» به احتمال زیاد به جای عسل، شربتی حاوی عسل را خریداری کرده اید.

  • گرانولا از برنج بهتر نیست

فواید: گرانولا منبع خوب ریبوفلاوین، ویتامین ب۶، ویتامین ای، کلسیم، فیبرهای رژیمی، آهن، پتاسیم و پروتئین است. از طرف دیگر برنج نیز منبع خوب پروتئین، و ویتامین آ است و قند و چربی آن به اندازه گرانولا نیست.

حتما بخوانید:   مضرات مصرف کافئین موجود در چای و قهوه

مضرات: ۱۰۰ گرم برنج ۹۱ درضد کربوهیدرات دارد در حالیکه همین مقدار گرانولا ۴۵ درصد چربی دارد. یک وعده گرانولا ۴۸۹ کالری، و یک وعده برنج ۱۳۰ کالری دارد.

نتیجه گیری: هر دو فواید و مضراتی دارند اما گرانولا کالری بیشتری از برنج دارد. همچنین مواد مغذی آن از برنج بیشتر است اما مقدار چاق کنندگی آن از برنج کمتر است.

  • مواد سالم همیشه کم کالری نیستند

بیشتر افراد در یک رستوران فست فود فروشی سالاد انتخاب می کنند زیرا میخواهند گزینه سالمتر و کم کالری تری را انتخاب کنند. یک سالاد سزار ساده ۴۰۳ کالری، ۲۱ گرم چربی، ۲۲ گرم کربوهیدارت، ۳۰ گرم پروتئین دارد. از طرف دیگر، یک چیزبرگر معمولی با گوشت گوساله، نان همبرگری و پنیر ۳۵۰ کالری دارد. ۱۴ گرم از آن شامل چربی، ۳۵ گرم کربوهیدرات و ۶ گرم قند و ۶۳۰ میلی گرم نمک دارد. در مقایسه، سالاد ۱٫۱۵۰ میلی گرم سدیم دارد که تقریبا دوبرابر سدیم چیزبرگر است. نتیجه آنکه هر چند ممکن است سالاد گزینه سالمتری به نظر برسد، دارای سدیم و کالری های بیشتری است. این ثابت می کند که پیدا کردن غذایی سالم در یک رستوران فست فودی کار ساده ای نیست.

  • همه مغزها دارای کالری های یکسانی نیستند

مغزها برای سلامتی فواید زیادی دارند، اما کالری های آنها یکسان نیست. برخی از انواع مغزها کالری های بیشتری دارند. برای مثال، سه عدد فندق برزیلی ۹۹ کالری دارد در حالیکه ۸ عدد گردوی سفید و ۱۰  عدد گردوی گرمسیری دارای همین مقدار کالری می باشد. در مقایسه ۱۵ بادام، ۲۵ پسته یا ۹۰ دانه کاج همین مقدار کالری را دارد.

  • ریحان باعث برطرف شدن گازهای معده می شود

برگهای ریحان درمان مشکلات روده ای و شکمی است از جمله هضم غذا، نفخ، تجمع گاز، و اسپاسم. ریحان باعث رشد باکتریهای مفید در معده شما و کاهش باکتریهای مضر می شود. میتوانید ریحان را به غذای خود اضافه کنید یا آنکه مقداری از روغن رقیق شده آن را بعد از هر وعده غذا روی شکم تان ماساژ دهید.

  • برخی از سالمترین غذاهای دنیا

سیر: این گیاه خوشمزه و بودار باکتریها را دور کرده و با بیماریها مقابله می کند. همچنین کلسترول بالا و فشار خون را پایین آورده و از التهابات بدن جلوگیری میکند

حتما بخوانید:   شیر شکلات بهترین نوشیدنی ورزشی است

چغندر: این سبزی سرشار از فولات، منیزیوم، و ویتامین ث است. چغندر یک ابرغذا است زیرا مغز را تقویت کرده و فشار خون را پایین می آورد.

شکلات تلخ: هر چه شکلاتی کاکائوی بیشتری داشته باشد، خواص آن برای سلامتی بیشتر است. از آنجایی که شکلات تلخ آنتی اکسیدان فراوانی دارد باعث کاهش کلسترول شده و روحیه تان را بالا می برد. مصرف مقدار کمی از شکلات تلخ به صورت روزانه برای سلامتی تان مفید است.

  • بهترین غذاها برای بدن

برای چشمها: هویج سرشار از بتاکاروتن است که احتمال تحلیل ماهیچه ها، که علت اصلی از دست دادن بینایی است را کاهش می دهد. ویتامینها و آنتی اکسیدانهای موجود در آن چشمان شما را در دوران پیری محافظت می کند.

مغز: برای عملکرد صحیح مغز به اسیدهای چرب امگا۳ نیاز است که گردو سرشار از آن می باشد

ریه ها: انگور دارای ماده ای به نام پروآنتوسیانیدین است که باعث برطرف شدن آسم و آلرژی می شود.

قلب: گوجه فرنگی منبع قوی لیکوپن است که احتمال بیماری های قلبی را کاهش میدهد. میتوانید آن را با ماده ای حاوی چربی ترکیب کنید تا میزان جذب آن را بالا ببرید.

استخوانها: استخوانهای ما نیاز به کلسیم دارند و کرفس کلسیم بالایی دارد. همچنین منگنز آن نیز بالاست که توده استخوانی را حفظ می کند

شکم: حالت تهوع صبحگاهی، کولیک، اسهال، سندروم روده تحریک پذیر، و حالت تهوع برخی از بیماریهای شکمی هستند که زنجبیل به خوبی میتواند آنها را درمان کند. زنجبیل همچنین لایه مخاطی درون معده را تقویت می کند.

  • چای سبز یا قهوه؟

فواید و مضرات چای سبز: روش خوبی برای آرام ساختن مغز بدون احساس خواب آلودگی است. همچنین باعث تقویت کبد و دهان می شود. چای سبز آنتی اکسیدانهای زیادی دارد که مانع از رشد سلولهای سرطانی می شود. اما استفاده بیش از حد از چای سبز به کبد شما آسیب می زند. همچنین احتمال دارد که برگهای چای سبز با فلزات سنگین آلوده شده باشند و در نهایت وارد بدن شما شوند.

حتما بخوانید:   اگر هر روز پاپ کورن بخورید چه اتفاقی برای بدن تان می افتد ؟

 

فواید و مضرات قهوه: قهوه نیز مانند چای سبز آنتی اکسیدانهای فراوانی دارد که از معده و شکم و دهان محافظت می کند. همچنین ریسک ابتلا به دیابت نوع دو را پایین می آورد. اما قهوه بر خلاف چای سبز اعتیادآور است زیرا کافئین موجود در آن شما را معتاد به خود می کند. همچنین بی خوابی، افزایش ضربان قلب، اضطراب و سردرد از جمله عوارض جانبی مصرف قهوه می باشد.

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف