راهکارهایی برای والدین به جهت داشتن روابطی راحتتر با فرزندان

راهکارهایی برای والدین به جهت داشتن روابطی راحتتر با فرزندان
امتیاز به این post
آنچه در این مطلب خواهید آموخت

سروکار داشتن با کودکان در هر سنی نیازمند خلاقیت فراوان است. برای همین است که والدین دور هم جمع می شوند و با ارزش ترین ترفندهای زندگی را با یکدیگر به اشتراک می گذارند به این امید که به دیگران نیز کمک کنند. در زیر برخی از این راه حل ها را برای شما گردآوری کرده ایم .

  • به جای تهدید کردن کودکان تان در زمانی که خواسته شما را انجام نمیدهند همه چیز را به شکل یک بازی سرگرم کننده نشان دهید

این شرایط را تصور کنید : باید با ماشین جایی بروید و فرزندتان نمیخواهد روی صندلی مخصوصش بنشیند. طبیعی است که ناراحت شوید و او را تهدید کنید . مثلا  به جای اینکه بگویید : اگه همین الان سوار صندلیت نشی دیگه برات اسباب بازی نمی خرم ، تا او را مجبور کنید که از روی ترس خواسته شما را انجام دهد ، آن را تبدیل به یک بازی کنید. مثلا میتوانید بگویید : ببینیم میتونی در عرض پنج ثانیه سوار صندلیت بشی: یک، دو، سه …

  • اگر میخواهید فرزندتان در بخشهای خاصی از اتاق نرود، روی آن چسب بزنید و به او بگویید آنجا منطقه خطر است

ممکن است نخواهید وقتی دارید آشپزی می کنید کودکتان وارد آشپزخانه شود . از چسب ( یا هر وسیله دیگری که به ذهنتان می رسد ) استفاده کنید تا بخشهایی از اتاق را ورود ممنوع کنید و به فرزندتان بگویید این فضا مخصوص بزرگسالان است و اگر کودکی پایش را آنجا بگذارید اتفاق بدی می افتد

  • به جای گفتن جملات تهدید کننده که با « اگر » شروع می شود، جملات زیبایی بگویید که با « زمانی که » شروع می شود

اجازه دهید کمی بیشتر توضیح دهیم . جمله ی  « اگر اتاقت را تمیز نکنی، اجازه دیدن تلویزیون نداری» شبیه به یک جمله تهدید آمیز است و به این امید گفته می شود که کودک از روی ترس اتاقش را تمیز کند . روش بهتری برای گفتن این جمله وجود دارد : « وقتی اتاقت رو تمیزی کردی میتونی تلویزیون ببینی. » کودک بهتر به جمله ای که به نظر می آید در انتها جایزه ای دریافت می کند واکنش نشان می دهد .

  • وقتی کودکتان زمین می خورد صدای خنده داری در بیاورید تا به جای گریه کردن بخندد

کودک نوپای شما وقتی راه رفتن را یاد میگیرد زیاد زمین می خورد اما لازم نیست بعد از هر افتادنی قشقرق به پا کنید. بهتر است وقتی زمین میخورد صدای خنده داری از خود در بیاورید : زیرا در این صورت کودک شما به جای گریه کردن می خندد .

  • برای آنکه کودکتان بی دردسر زمین بازی را ترک کند گامهای زیر را انجام دهید

  • به او بگویید چقدر وقت دارید در زمین بازی بمانید ( برای مثال ۵ دقیقه و به آن پایبند باشید .) نگویید « ما پنج دقیقه دیگر از اینجا می رویم  » و ۱۵ دقیقه دیگر با تلفن حرف بزنید .
  • وقتی زمان به سر می رسد به آنها یادآوری کنید مثلا بگویید ۱۰ ثانیه باقی مانده است. از ده ثانیه با خوشحالی استفاده کنید و بگویید یک بار دیگر سر بخورند تا پیشنهاد دهید که به عنوان بخشی از بازی به سمت ماشین بدوند .
  • رفتن به خانه را جذاب نشان دهید. مثلا از آنها بپرسید چه موزیکی را دوست دارند در ماشین گوش کنند ، تا کودک با آنکه زمان بازی اش تمام شده چیزی برای دنبال کردن داشته باشد
حتما بخوانید:   چرا برخی از کودکان والدینشان را به اسم کوچک صدا می کنند

 

  • از کودکتان بخواهید تا لیستی از چیزهایی که میخواهد را قبل از رفتن به مغازه بنویسد. درست همانطور که یک فرد بزرگسال انجام می دهد

برای صرفه جویی در پول و جلوگیری از غر زدن بچه ها در فروشگاه به این دلیل که وسایلی که میخواهند را نمی خرید، از آنها بخواهید لیستی از چیزهایی که میخواهند بخرند را از قبل بنویسند. اجازه دهید چیزهایی را یادداشت کنند که معمولا در لیست خودتان وجود دارد مانند میوه.  به کودکتان بگویید اینها تنها چیزهایی هستند که قرار است بخرید و اگر آنها چیز دیگری بخواهند باید در لیست بعدی خود اضافه کنند . در فروشگاه از کودک خود بخواهید که اقلام خرید را خودش در سبد بگذارد . میتوانید به برخی از اقلام نیز نگاه کنید و بگویید « واقعا دوست دارم اینو هم بخرم اما توی لیستم نیست . » تا  کودکتان احساس نکند فقط اوست که نمیتواند خرید کند .

  • برای آنکه به کودک خود انگیزه بیشتری برای تمیز کردن اتاقش بدهید، بگویید زیر یکی از اسباب بازی هایش پول وجود دارد

پول به کودک شما انگیزه بیشتری برای تمیزکاری کردن می دهد : او اسباب بازی هایش را در تلاش برای پیدا کردن پول جمع می کند. اینکه در جایی از اتاق پول بگذارید یا نه به انتخاب خودتان بستگی دارد .

  • اگر کودکتان معمولا در ماژیک هایش را گم می کند، در ماژیک ها را به هم بچسبانید

به این ترتیب، کودک شما میتواند ماژیکی که میخواهد را بردارد و وقتی کارش تمام شد همه ماژیک ها در یک جا قرار میگیرند .

  • با تشویق کودک خود برای حمام کردن اردک پلاستیکی خود دستهایش را خوب بشویید

این یک راهکار ساده و جالب است، و فرزند شما از فرایند شستن اردک پلاستیکی خود و شستن دستهایش لذت می برد و در عین حال دستهایش کاملا تمیز می شود .

حتما بخوانید:   چرا والدین امروزی دیگر برای آموزش فرزندان شان به شیوه تنبیه و تشویق اعتقادی ندارند

 

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف