راه‌هایی برای قوی تر کردن سیستم ایمنی بدن تان

راه‌هایی برای قوی تر کردن سیستم ایمنی بدن تان
امتیاز به این post

به طریقی می توان گفت که بدن شما مانند قلعه ای است که مدام تحت هجوم دشمنان قرار می گیرد. در جریان این حمله و درگیری یک سری از پاتوژن ها یا همان عوامل بیماری زا ممکن است بدن شما را به چشم جایی عالی برای زندگی کردن یا غذای خوشمزه ای برای خوردن ببینند. اگر سیستم ایمنی تان به قدرت کافی عمل نکند،  ممکن است در مقابل حمله باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل ها آسیب پذیر شوید.

سیستم ایمنی بدن از گلبول های سفید تشکیل شده  که این گلبول ها در نقاط مختلفی از بدن مثل طحال، مغز استخوان، آپاندیس، غدد لنفاوی و آدنوئید تولید می شوند. انواع مختلفی از گلبول سفید وجود دارند که یک نوع آن فاگوسیت ها هستند که عوامل بیماری زا را می بلعند و یک نوع دیگر لنفوسیت ها هستند که حساب هر حمله را نگه داشته و به بدن کمک می کنند تا در صورت حمله بعدی یادش بیاید که چطور از خودش مقاومت نشان دهد.

سیستم ایمنی چطور ممکن است که به مشکل بر بخورد؟

به طور معمول وقتی شما در معرض حمله عوامل بیماری زا قرار می گیرید، بدن تان در حالت آماده باش قرار گرفته و سیستم ایمنی آماده ضد حمله می شود، مگر اینکه اتفاقاتی افتاده باشد که از شانس ضد حمله قوی بدن تان علیه عوامل بیماری زا کاسته باشد. سیستم ایمنی بدن تان ممکن است به خاطر عوامل مختلف ضعیف شده و به خطر بیفتد. عواملی مثل نداشتن خواب کافی، استرس، رژیم غذایی ناسالم، سیگار کشیدن و چاقی.

حتما بخوانید:   چرا خال ایجاد می شود و چگونه آنها را باید شناسایی کنیم

با نگاهی به عوامل آسیب زننده به سیستم ایمنی، به آسانی می توان متوجه شد که اگر بخواهید خود می توانید موجبات تقویت سیستم ایمنی تان را فراهم آورید. هیچ کدام از عواملی که در بالا ذکر شد غیر قابل بازگشت نیستند، شما فقط باید سبک زندگی تان را تغییر دهید تا بدن تان عملکرد مناسبی که باید را، از خود نشان دهد.

مسلما می دانید که وقتی پشت سرهم به سرماخوردگی، آنفولانزا و بیماری های دیگر دچار می شوید یعنی سیستم ایمنی بدن تان ضعیف شده و به کمک احتیاج دارد. بنابراین وقت آن است که برای تقویت و بهبود آن دست به کار شوید.

چطور سیستم ایمنی تان را تقویت کنید؟

  • حواس تان باشد که چه چیز هایی می خورید. سیگار کشیدن و نوشیدن زیادی الکل می تواند به شدت سیستم ایمنی تان را ضعیف کند. محصولات درست شده از تنباکو و نوشیدنی های الکلی حاوی همه نوع سمومی هستند که می توانند بر روی اندام ها، بافت ها و سلول هایتان اثر بگذارند. علاوه بر این ها، خوردن قند اضافی هم باعث تضعیف سیستم ایمنی می شود. خوردن غذاهای سالم تر و کم کردن مواد قندی یکی از راه های عالی برای تقویت سیستم ایمنی است.
  • چاقی هم بر دفاع بدن در مقابل عوامل بیماری زا تاثیر دارد. به نظر می رسد که چاقی باعث می شود گلبول های سفید نتوانند فعال شوند و این یعنی بدن تان هنگام ورود عواملی چون آنفولانزا، سیستم دفاعی خوبی ندارد. کم کردن وزن نه تنها در بهتر شدن ظاهر تان نقش دارد، بلکه باعث می شود سیستم ایمنی تان کارش را درست انجام دهد.
حتما بخوانید:   چرا ما همچنان به این ۱۱ عضو از بدن خود که برای حیات ما ضروری نیستند، احتیاج داریم

مدیتیشن هم یکی از راه های عالی برای تقویت سیستم ایمنی است. مطالعات نشان داده اند که مدیتیشن فعالیت بخش هایی از مغز که تاثیر مستقیم بر نحوه تولید پادتن های در پاسخ به بیماری را دارند، افزایش می دهد. مدیتیشن هم چنین میزان دی هیدرواپی آندروسترون را در بدن افزایش می دهد، که همین خود عاملی است که موجب تقویت سیستم ایمنی می شود.

راه های زیادی برای تقویت سیستم ایمنی وجود دارند، فقط کافی است تا نگاهی دقیق به خود و سبک زندگی تان بیندازید تا ببینید که چه مسیرهایی را باید در پیش بگیرید. با کمی تلاش و وقت گذاشتن و شاید ایجاد تغییراتی در سبک زندگی تان می توانید فرد سالم تری باشید.

 

منبع

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف