سوالاتی که باید به طور مرتب از خودتان بپرسید

سوالاتی که باید به طور مرتب از خودتان بپرسید
امتیاز به این post

حتی سالم ترین، خوش اندام ترین، شادترین و خوش بین ترین افراد نیز گاهی از نظر فیزیکی یا ذهنی احساس ناخوشی می کنند. برخی دیگر به طور روزانه چنین حسی را تجربه می کنند. در هر صورت وقتی احساس ناراحتی می کنید هر چه زودتر علت ریشه ای آن را پیدا کنید، زودتر میتوانید راهی برای درمان آن بیابید . با آنکه با دیدن دوست یا عضوی از خانواده که شرایطی سخت را می گذراند با خود فکر می کنیم شرایط دشواری ندارد ، اگر خودمان در چنین شرایطی قرار بگیریم سختی فراوانی را تجربه می کنیم. در اینجاست که باید خودتان را ارزیابی کنید. در زیر به ده سوالی که باید مرتبا از خود بپرسید اشاره می کنیم که به شما در شناسایی جنبه هایی از زندگی که نیازمند توجه ( از زاویه دید سلامتی ) است کمک می کنند.

چگونه ارزیابی خود به شما کمک می کند

به آخرین چکاپ پزشکی خود فکر کنید. به جز چک کردن های رایج مانند آزمایش خون، کنترل فشار، رفلکس چکش به زانو، پزشک تان احتمالا سوالات شخصی زیادی از شما پرسیده است. آنها فضول نیستند بلکه هدفشان جمع اوری اطلاعاتی مانند عادات، رفتارها و سابقه خانوادگی شماست که سرنخی در مورد سلامت عمومی شما به دستشان می دهد . صحبت کردن در مورد موضوعاتی چون رژیم غذایی و عادات ورزشی یا میزان مصرف الکل و تنباکو، باعث می شود رویکردی بهتر برای سلامت عمومی خود اتخاذ کنید. مایکل باربر پزشک متخصص قلب و عروق می گوید: با آنکه ارزیابی خود نباید به عنوان جایگزینی برای چکاپ فیزیکی یا گرفتن مراقبت های پزشکی باشد، پرسیدن سوالاتی به طور منظم به شما در حفظ سلامتی تان کمک میکند

سوالاتی که باید در هنگام ارزیابی سلامتی خود بپرسید

به جای آنکه منتظر چکاپ بعدی تان باشید عادت کنید تا به طور منظم سوالاتی را از خود بپرسید . سوالات خود – ارزیابی زیادی در بازار وجود دارد . در زیر به ده سوالی که معمولا پرسیده می شوند اشاره می کنیم:

  • امروز از نظر فیزیکی چه احساسی دارید ؟ ( درد، مشکل تنفسی، مشکلات گوارشی… )
  • امروز از نظر ذهنی چه احساسی دارید ؟ ( حال فعلی، وضعیت کلی روانی، تغییرات موقتی)
  • میزان انرژی شما در چه حدی است ( به طور غیرعادی بالا یا پایین یا طبیعی؟ )
  • عادات تغذیه ای شما به چه صورت است ؟ ( چند بار در روز غذا میخورید، چه نوع غذاهایی مصرف می کنید، بعد از خوردن غذا چه حسی دارید )
  • وضعیت خوابتان به چه صورت است؟ ( کم خوابید، زیاد میخوابید، زیاد میخوابید اما احساس رفع خستگی نمی کنید )
  • بدون قضاوت کردن خود، کدام رفتارها یا عادتها روی سلامت شما به شکل مثبت، منفی یا خنثی تاثیر می گذارند ؟ ( آنهایی که در ارتباط با خوردن، خوابیدن، ورزش کردن، تحرک داشتن، روابط، امور مالی و غیره است )
  • آیا متوجه تغییراتی در رفتار یا عادات خود شده اید که میتواند باعث بهبود سلامتی تان شود ( کاهش استرس، تغذیه بهتر یا استراحت بیشتر )
  • شغل شما چه نقشی در زندگی تان بازی می کند ( فقط حقوق می گیرید، محیط کار سمی دارید که روی سلامت روانی شما تاثیر می گذارد ، گذران زندگی می کنید اما راضی نیستید )
  • آیا مرتبا احساس می کنید از نظر ذهنی و روانی با انگیزه و فعال هستید ( در محیط کار، از طریق عادات، با حلقه دوستان و اجتماع خود، )
  • به دنبال چه چیزی هستید ؟ ( آیا روشی برای وارد کردن بیشتر آن به زندگی تان به شکلی سالم وجود دارد ؟ )

وقتی دید روشنی نسبت به عواملی که میتوانند روی سلامت شما تاثیرگذار باشند بدست آورید، بزرگترین چالشهای زندگی تان را مشخص کنید. اگر موضوعی وجود دارد که نسبت به آن نگرانید درباره آن با پزشک خود صحبت کنید.

 

 

خروج از نسخه موبایل