صدف خادم؛ اولین بوکسور ایرانی زن در رقابت بین المللی

صدف خادم؛ اولین بوکسور ایرانی در رقابت بین المللی
صدف خادم؛ اولین بوکسور ایرانی در رقابت بین المللی
امتیاز به این post

در این مقاله از سری مقالات مجله اینترنتی مبین میخواهیم به قهرمانی اولین زن بوکسور ایرانی تاریخ بوکس ایران بپردازیم.پس با ما همراه باشید.

در روز بیست و چهار فروردین سال ۱۳۹۸ در حالی که غم و اندوه از دست دادن هموطنانمان در سیل های پی در پی ایران تمام ایران را در سوگواری و غم فرو برده بود، صدف خادم به عنوان اولین بوکسور زن ایرانی توانست برای ایران افتخار آفرین شود.

از بسکتبال شروع کرد، مخفیانه در پارک تمرین بوکس کرد، با مخالفت خانواده روبرو شد، مدتی در پارکینگ خانه‌ تمرین کرد، چند بار مربی‌اش را تغییر داد و آن قدر مشت زد و مشت زد تا هم اولین زن ایرانی حاضر در یک مسابقه رسمی بوکس شد و هم اولین زن بوکسور پیروز ایرانی.

شنبه شب (۱۳ آوریل/ ۲۴ فروردین)، رویان در غرب فرانسه. برای آن شوان داستان یک مسابقه سه راندی آماتور دیگر بود اما صدف خادم از راهی طولانی خودش را به آن رینگ رسانده بود.

مرارت‌های خانم خادم در راه این مسابقه تنها محدود به ۳۰ کیلوگرم وزن کم کردن نبود. او در آغاز حتی حمایت خانواده‌اش را هم در اختیار نداشت. صدف خادم به همشهری ورزشی گفت: “اولش که شروع کردم خانواده خیلی مخالف بودند و اصلا حمایتم نمی‌کردند. پدرم بدش نمی‌آمد ولی مادرم اصلا دوست نداشت؛ به‌خصوص اینکه من دانشگاه را هم کنار گذاشته بودم. مجبور بودم هم کار کنم و هم تمرین.”

او که ابتدا در پارک تمرین می‌کرد، بعد از مدتی مجبور شد هم مربی‌اش را تغییر دهد و هم در “پارکینگ خانه یک کیسه بوکس ببندد و تمرین کند.”

خانم خادم می‌گوید بعد از سفری که به ارمنستان داشت، متوجه شد “مربی‌اش با او خوب کار نکرده”. او دو سه ماه بوکس را کنار می‌گذارد و وارد کلاس‌های تغذیه و ورزش می‌شود: ” مربی‌ام در کلاس تغذیه مربی دیگری را به من معرفی کرد. او هم من را خیلی اذیت کرد و از لحاظ روحی خیلی به هم ریختم. حالم خیلی بد بود و از زندگی کردن هم پشیمان شده بودم. مدیریت یکی از باشگاه‌هایی که کار می‌کردم، زن خیلی قوی‌ای بود، او خیلی کمک کرد تا من دوباره سرپا شوم.”

نقطه عطف زندگی ورزشی صدف خادم آشنایی با مهیار منشی‌پور بود. قهرمان پیشین خروس وزن بوکس جهان، که مقیم فرانسه است، یک دوره در ایران برگزار کرد و یکی از شرکت‌کنندگان صدف خادم بود.

حتما بخوانید:   مایکروسافت ورد از این به بعد دو خط فاصله پشت سر هم را اشتباه تلقی می کند

آقای منشی‌پور به رویترز گفت: “سال ۲۰۱۷ یک جلسه تمرینی عمومی در کوه‌های اطراف تهران داشتم. حدود ۳۵ نفر در آن حاضر بودند که شش نفرشان زن بودند. او در شبکه‌های اجتماعی با من تماس گرفت و خواست که برایش مسابقه بوکس جور کنم. چند ماه بعد هم فدراسیون بوکس ایران در را به روی بوکس زنان باز کرد و ما از آن‌ها درخواست حضور در یک تورنمنت را کردیم.”

اما رویای مسابقه دادن یک بوکسور زن در کشوری که زنان در بسیاری از رشته‌ها حتی اجازه رفتن به ورزشگاه‌ها را ندارند و حضورشان در تعدادی از ورزش‌ها به رغم داشتن حجاب کامل اسلامی با اما و اگرهای فراوانی همراه است، هنوز فاصله زیادی تا تبدیل شدن به حقیقت دارد.

مهیار منشی‌پور می‌گوید: “مشخص شد که مسابقه دادن ممکن نیست. آن‌ها مربی زن، داور زن و… می‌خواستند و ما هم با کمک وزیر ورزش فرانسه کاری کردیم که اینجا بیاید.”

صدف خادم با کمک منشی‌پور اجازه تمرین و مسابقه در فرانسه را پیدا کرد و پس از چهار سال تمرین بوکس سرانجام توانست در یک مسابقه رسمی شرکت کند و همان طور که پیش‌بینی می‌شد حضور او با استقبال خوبی در خارج از ایران روبرو شد.

او با این که به رویترز گفته مدت‌ها برای این مسابقه انتظار کشید و می‌خواهد “آن قدر پیش برود که نامش را در بوکس ایران ثبت کند”، تمام اعتبار این مسابقه را به مهیار منشی‌پور می‌دهد: “امیدوارم این سد شکسته شده باشد. من مهم نبودم و این مهیار بود که اهمیت داشت. او این مسابقه را ممکن کرد و هرکسی دیگری بجای من می‌توانست در آن حاضر شود.”

مهیار منشی‌پور : صدف کار بدی نکرده خیلی ایران را بزرگ کرده و تمام جهان تاثیراتش را دیدند. پشت لباسش نوشته بود ایران نه مریخ یا جای دیگر. من مطمئنم اتفاقی نمی‌افتد و باید به این دختر شجاع تعظیم کرد.

حضور در ورزش بوکس برای زنان ایرانی به خودی خود آسان نیست. پیش از این مرضیه اکبر آبادی، معاون زنان پیشین وزارت ورزش ایران شرکت در ورزش‌های رینگی را ممنوع اعلام کرد و” خشونت این رشته‌ها، خطری که برای سلامتی بانوان به جهت آن که مادران آینده خواهند بود ایجاد می‌کند، نحوۀ برگزاری مسابقات و در کل فرهنگ غالب بر این نوع رشته‌ها را مغایر با فرهنگ اسلامی و ایرانی” دانست.

حتما بخوانید:   اضافه شدن قابلیت خواندن صفحات به دستیار گوگل

اما گذشته از نفس شرکت در مسابقه بوکس، حالا این نگرانی هم وجود دارد که حضور بدون حجاب خانم خادم در این رقابت از کشوری با “قانون حجاب اجباری”، چه عواقبی برای این ورزشکار ۲۴ ساله به دنبال خواهد داشت.

عواقبی که شاید میزان آن برای خانم خادم مشخص نباشد اما دست‌کم خیالش تا حدی راحت است که اینجا هم مانند مسابقه‌ با حریف فرانسوی، مربی‌اش را کنارش خواهد داشت. او قرار است تا چند روز آینده به ایران برگردد. آقای منشی‌پور به رویترز گفته که صدف خادم را در بازگشت به ایران همراهی خواهد کرد: “اگر کار او به بازداشت بکشد، تنهایش نخواهم گذاشت.”

هرچند که این قهرمان سابق جهان گفت که مطمئن است اتفاق ناخوشایندی برای صدف خادم در بازگشت به ایران رخ نخواهد داد: “خدای نکرده که اذیت نمی‌کنند. صدف کار بدی نکرده خیلی ایران را بزرگ کرده و تمام جهان تاثیراتش را دیدند. پشت لباسش نوشته بود ایران نه مریخ یا جای دیگر. این خیلی مهم است و با غرور رفت بالا. اگر اتفاقی بیافتد، احتمال دارد ایران محروم شود. چون تمام کشورهای دنیا مجبورند هم به زنان و هم به مردان اجازه ورزش کردن بدهند. من مطمئنم اتفاقی نمی‌افتد و باید به این دختر شجاع تعظیم کرد.”

و اما فدراسیون بوکس ایران

فدراسیون بوکس ایران می‌گوید مسئولیت مسابقه صدف خادم در فرانسه بر عهده او و برگزارکنندگان مسابقه است و این فدراسیون هیچ مسئولیتی در این زمینه ندارد.

این فدراسیون در بیانیه‌ای با عنوان “اطلاعیه مهم” گفت: “با عنایت به اینکه فدراسیون بوکس جمهوری اسلامی ایران در حوزه بانوان هیچ گونه فعالیتی ندارد، لذا برگزاری مسابقات و تمرینات این رشته ورزشی در هر مکانی مربوط به این فدراسیون نیست و مسئولیت آن با برگزارکنندگان و یا شخص شرکت‌کننده خواهد بود.”

ورزشکاران زن طبق مقررات جمهوری اسلامی تنها می‌توانند در بعضی از رشته‌‌ها و با حجاب کامل اسلامی شرکت کنند. بوکس زنان در ایران پس از انقلاب ممنوع بود تا این که حسین ثوری، رئیس فدراسیون بوکس در زمان فعالیت‌های انتخاباتی خود قول داد که بوکس زنان را “راه‌اندازی” کند.

حتما بخوانید:   اولین تصویر واقعی از یک سیاه چاله

اواخر آبان ۱۳۹۷ فدراسیون بوکس ایران اجازه ثبت‌نام زنان را در سایت خود داد و اعلام کرد: “در راستای همگانی کردن این رشته، در اقدامی قابل توجه به نام‌نویسی از بانوان علاقمند در زمینه‌های آموزش مربیگری بوکس و داوری بوکس در پرتال فدراسیون پرداخته است.”

حسین ثوری رئیس فدراسیون بوکس نیز این اقدام را واکنشی به “خواسته فدراسیون‌ جهانی مبنی بر برابری جنسیتی بین مردان و زنان” خواند و گفت: “طبق سیاست فدراسیون جهانی بوکس (آیبا)، در سال‌های بعد فعالیت بخش بانوان همه کشورهایی که عضو آیبا هستند الزامی خواهد شد. ما هم برابر با قوانین و مقررات اسلامی کشورمان با حفظ تمام شئونات اسلامی در چهارچوب الزامات اسلامی کار را به پیش خواهیم برد.”

حضور بدون حجاب صدف خادم در مسابقه موجب شده تا نگرانی‌هایی در مورد واکنش مسئولان حکومت ایران در هنگام بازگشت او (که گفته شده طی روزهای آتی خواهد بود) به وجود بیاید.

با این حال مهیار منشی‌پور، قهرمان پیشین بوکس جهان و مربی صدف خادم معتقد است که “فقط باید به عملکرد این ورزشکار افتخار کرد” و در بازگشت به ایران هیچ مشکلی برای او پیش نخواهد آمد.

آقای منشی‌پور به بی‌بی‌سی فارسی گفت: “دست به او بزنند کاری می‌کنم که رئیس جمهوری فرانسه اقدام کند. فدراسیون جهانی بوکس و کمیته ملی المپیک فقط منتظر این است که اتفاقی بیافتد. قبلا به ایران و عربستان سعودی گفته شده که تمام ورزش‌ها از جمله بوکس باید با شرکت دو جنس انجام شود. هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. همه از این کار مغرور هستند. فقط غرور هست و نه هیچ چیز دیگر.”

نزدیک به سه سال پیش قوه قضاییه ایران دو ورزشکار زن را که در مسابقات بدنسازی خارج از ایران شرکت کرده بودند به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار کرد.

خبرگزاری قوه قضاییه از انتشار “تصاویر نیمه عریان” این ورزشکاران در شبکه‌های اجتماعی نوشت و رئیس فدراسیون بدنسازی ایران گفت: “فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام هیچ فعالیتی در بخش بانوان ندارد و اعتقاد داریم این ورزش مناسب بانوان نیست.”

دیدگاه شما درباره این افتخار آفرینی و اطلایه فدراسیون بوکس ایران چیست ؟

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف