فواید و مضرات رفتار درمانی شناختی

فواید و مضرات رفتار درمانی شناختی
امتیاز به این post

رفتار درمانی شناختی رایج ترین شیوه درمان است. محبوبیت این شیوه هنوز بعد از یک قرن پابرجاست و هزاران نفر در سرتاسر دنیا به لطف استفاده از این شیوه بهبود یافته اند.

رفتار درمانی شناختی نوعی گفتار درمانی است. هدفش شناخت مشکلات رفتاری و منشا آنهاست. سپس درمانگر و بیمار با کمک هم رفتارهای ناسالم را با رفتارهای مثبت جایگزین می کنند. اما رفتار درمانی شناختی کامل نیست. به عنوان یک شیوه درمانی نقاط ضعفی دارد. برای مثال کاملا روان شناختی است و به هیچ یکی از جنبه های جسمی از سلامت روانی اشاره ای نمی کند. در این مقاله، به برخی از فواید و مضرات رفتار درمانی شناختی اشاره میکنیم. بعد از خواندن این مقاله درک بهتری از این نوع درمان خواهید داشت.

فواید رفتار درمانی شناختی

  • رفتار درمانی شاختی کاملا موثر است و گزارشات نشان می دهند که تاثیرات آن با مصرف برخی از داروها مشابه است. رفتار درمانی شناختی با ساختاربندی مجدد الگوهای فکری ناسالم، به افراد در غلبه کردن بر مشکلات سلامت روانی شان کمک میکند.
  • رفتار درمانی شناختی حوزه های مختلفی را هدف می گیرد. این درمان، مشکلات را به انواع مختلفی طبقه بندی می کند: شرایط، افکار، احساسات، عواطف و اعمال. درمانگر رابطه بین این مولفه ها را با یکدیگر ارزیابی می کند تا بیمارانش بتوانند رفتار خود را درک کنند.
  • رفتار درمانی شناختی مهارتهای عملی و ابزارهای مقابله ای را فراهم می کند. یکی از بهترین ویژگی های رفتار درمانی شناختی آن است که مهارتهای عملی را در اختیار بیماران می گذارد تا در مابقی عمر خود به کار بگیرند. این باعث تقویت و انسجام رفتار سالم در آنها می شود.
  • رفتار درمانی شناختی وابسته به سن خاصی نیست. هر کسی – حتی کل اعضای یک خانواده – در هر سنی میتوانند از این شیوه درمانی بهره مند شوند.
حتما بخوانید:   ۶ دلیل برای آنکه مسخره کردن یکدیگر برای رابطه مفید است

مضرات رفتار درمانی شناختی

  • رفتار درمانی شناختی کاملا روانشناختی بوده و اشاره ای به جنبه های فیزیکی از مشکلات روانی نمی کند. ضربه های روحی روی بدن تاثیر می گذارند. در طب کل نگر در نظر گرفتن جسم مولفه مهمی است.
  • در رفتار درمانی شناختی بیماران باید بر روی خود کار کنند. بیمارانی که در جلسات درمانی مشارکت نمی کنند فواید زیادی را بدست نمی آورند.
  • رفتار درمانی شناختی فرایندی متمرکز است. نه تنها این شیوه به ماهها یا سالها زمان نیاز دارد، بلکه در بین جلسات نیز کارهای زیادی باید انجام شود. اما با انجام این تمرینات است که جادوی واقعی اتفاق می افتد. بیماران یاد می گیرند که در طول درمان این مهارتها را به کار بگیرند.
  • رفتار درمانی شناختی بیشتر برای درمان مشکلات روانی رایج بکار برده می شود از جمله اضطراب یا افسردگی. افرادی که مشکلات پیچیده تری دارند از این شیوه درمانی فایده چندانی نمی برند.
  • رفتار درمانی شناختی بر روی مسایل زمان حال تمرکز می کند تا بر روی مشکلاتی که از گذشته در درون فرد ریشه دوانده اند. در این صورت همیشه به ریشه مشکلات نمی پردازد. و این یعنی مشکلات ممکن است در آینده دوباره عود کنند.

نتیجه گیری

رفتار درمانی شناختی یک شیوه درمانی رایج است. اما با وجود محبوبیت آن، دارای معایبی نیز هست. با آنکه افراد زیادی بعد از استفاده از رفتار درمانی شناختی از بهبود وضعیت خود گزارش داده اند، برخی دیگر متوجه شده اند که مشکلات آنها بعد از چند ماه یا چند سال مجددا برمیگردد. بهتر است رفتار درمانی شناختی را با طب کل نگر ترکیب کنید.  اگر نگران وضعیت سلامت روانی خود هستید، به دنبال درمانگری باشید که به شما از طریق رفتار درمانی شناختی یا شیوه های درمانی دیگر کمک کند.

حتما بخوانید:   ۹ نشانه ی کینه به دل داشتن از کسی

 

منبع: https://psychologenie.com

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف