لیست کامل مزایا و معایب استفاده از شبکه های اجتماعی

لیست کامل مزایا و معایب استفاده از شبکه های اجتماعی
5/5 - (3 امتیاز)
آنچه در این مطلب خواهید آموخت

بسیاری از ما احساس های ضد و نقیضی درباره شبکه های اجتماعی داریم.  شبکه های اجتماعی ظرف مدت چند سال چهره ارتباطات، کسب و کار و تحصیل را تغییر داده اند. در حالیکه برخی از مردم ارتباطات سریعتر به مدد سایتهای شبکه های اجتماعی را می ستایند، برخی دیگر آن را برای سلامت روان مضر می دانند. در مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته ،رشد استفاده از شبکه های اجتماعی مشاهده می شود. شبکه های اجتماعی در همه جا وجود دارند و بر همه جنبه های زندگی ما سایه افکنده اند . ما میتوانیم با لمس گوشی همراه، تبلت و کامپیوترهایمان وارد شبکه های اجتماعی شویم. اما شبکه های اجتماعی دقیقا چگونه بر زندگی ما تاثیر می گذارند ؟ برخی ممکن است بگویند که شبکه های اجتماعی مخرب زندگی اند. برخی فکر می کنند این شبکه ها بخشی از جامعه مدرن  ما شده اند . بنابراین در این مقاله به سی و یک مزیت و عیب شبکه های اجتماعی می پردازیم. وقتی این مقاله را بخوانید، میتوانید تشخیص بدهید که آیا باید به سپری کردن زمان تان در شبکه های اجتماعی مختلف ادامه دهید یا خیر. اگر احساس می کنید عادت چک کردن شبکه های اجتماعی شما از کنترل تان خارج شده است، میتوانید از ابزاری مانند freedom app استفاده کنید که برخی از اپلیکیشن ها و وبسایتهای خاص را مسدود می کند.

مزایای استفاده از شبکه های اجتماعی 

  • به شما اجازه می دهد تا با دیگران ارتباط برقرار کنید

ما گاهی اوقات از خود می پرسیم دوستان قدیمی ما چه می کنند و دوست داریم جویای حال آنها باشیم. شبکه های اجتماعی روشی عالی برای حفظ چنین روابطی است. قابلیت جستجو بر اساس نام، ما را با دوستان قدیمی مان در شبکه های مختلف مرتبط می کند و با افرادی جدیدی که دوست داریم بهتر آنها را بشناسیم ارتباط برقرار می کنیم.

  • افراد درونگرا نیز می توانند ارتباطات اجتماعی برقرار کنند

شما از طریق شبکه های اجتماعی حتی اگر درون گراترین فرد روی کره زمین هم باشید میتوانید دوستان جدیدی برای خود پیدا کنید. موهبت ناشناس بودن در شبکه های اجتماعی به شما اجازه می دهد تا بدون ترس از فاش کردن هویت واقعی خود ارتباط عمیق تری با دیگران برقرار کنید .

  • سرعت ارتباطات را بالاتر می برد

از طریق سایت های شبکه اجتماعی میتوانید سریعتر و آسانتر با دیگران ارتباط برقرار کنید. شما میتوانید به کسانی که از شما کمک می خواهند برسید و افکار و نظرات خود را در مدت چند ثانیه با دیگران به اشتراک بگذارید.

  • شما را از تنهایی در می آورد

بسیاری از افرادی که افسردگی دارند احساس تنهایی شدیدی می کنند. افرادی که در معرض حس تنهایی قرار دارند افرادی هستند که از نظر جغرافیایی از دیگران منزوی هستند، ناتوانی حرکتی دارند یا پیرند. شبکه های اجتماعی به این افراد کمک می کند تا با خانواده و دوستان شان در ارتباط باشند و با افرادی که علایق مشترکی با آنها دارند آشنا شوند .

  • امنیت را بالا می برد و در شرایط بحرانی جان افراد را نجات می دهد

ما کاربرانی را در پست ها، ویدیوها و تصاویر به اشتراک گذاشته شده در شبکه های اجتماعی دیده ایم که در طوفانها، آتش سوزی های جنگل، زلزله ها، سونامی و درگیری های مدنی شرکت داشته اند. استفاده از شبکه های اجتماعی به انتشار اطلاعات در زمان بحران کمک می کند. پست های زنده در مکانهای واقعی در زمان بحران به امدادرسانان اطلاعات لازم درباره شرایط موجود و اتخاذ عملکرد صحیح کمک می کند .

  • باعث ایجاد همدردی و همدلی می شود

معمولا همه تصور می کنند شبکه های اجتماعی تاثیری منفی بر روی زندگی افراد دارند. اما برخی از کاربران شبکه های اجتماعی در زمانی که پستهایی درباره همدلی و شفقت می بینند  ( مثلا پستهایی در حمایت از قربانیان فجایع طبیعی) بیشتر مشارکت می کنند و از خود همدلی نشان می دهند .

  • باعث ایجاد تغییراتی در جامعه می شود

افراد جوان متوجه قدرت شبکه های اجتماعی برای ایجاد تغییرات هستند. نسل جوان کمپین های زیادی را برای فشار آوردن به دولتها و کسب و کارها برای برقراری عدالت ، مقابله با فساد، ارتقای تسهیلات آموزشی و مبارزه علیه کلیشه های جنسیتی برپا کرده است.

  • باعث رشد فردی می شود

گروههای تعاملی اجتماعی به جهت کمک به شما در ارتباط برقرار کردن با افرادی طراحی شده اند که علایقی مشترک با شما دارند. یکی از بهترین شیوه ها برای پرورش شخصیت خود پیدا کردن اجتماعی هم فکر با خودتان است  که بتواند رشد فردی شما را بالا ببرد. شبکه های اجتماعی در این زمینه میتوانند به شما کمک کنند.

  • حمایت به موقع در زمان بروز بحرانهای شخصی

برخی از افراد در شرایط سخت به دوستان خود در شبکه های اجتماعی پناه می برند. آنها از اینکه میتوانند افکار خود را در زمان بحران فردی با دیگران در میان بگذارند احساس آرامش می کنند و می بینند افرادی هستند که به نگرانی های آنها پاسخ می دهند. برای برخی از افراد حمایتی که از طرف دوستان خود در شبکه های اجتماعی دریافت می کنند جلوی آنها را از انجام کارهای خطرناک در قهقرایی ترین لحظات زندگی شان گرفته است.

  • از استعداد شما حمایت می کند

شبکه اجتماعی جایی است که شما میتوانید در آن استعداد خود را نشان دهید و مخاطب صحیحی را به سمت خود جذب کنید تا از استعداد شما حمایت کند. این گروهها به شما بازخوردهای لازم را ارائه می دهند و شما را حمایت می کنند .

  • تا پایان عمر میتواند به شما آموزش بدهد

شبکه های اجتماعی به شما امکان برقراری ارتباط با اساتید دانشگاه و متخصصانی را می دهد که شما را برای یادگیری تشویق می کنند. همچنین شما را قادر می سازد تا بر روی موضوعاتی تمرکز کنید که به ارتقای سطح دانش شما کمک می کند.

  • باعث می شود الهام بخش دیگران باشید

پست گذاشتن درباره تجارب خود در مسیر کشف خود میتواند منبع الهامی برای کسانی باشد که در شرایط مشابه شما قرار دارند. پستهای شما باعث می شود دیگران امید و مهارتهای لازم برای روبه رو شدن با شرایط زندگی را بدست آورند .

  • شما را برای داشتن یک زندگی سالمتر تحت تاثیر قرار می دهد

چه احساسی به شما دست می دهد وقتی می بینید کسی عکسهای خود را در حین دنبال کردن اهداف سلامتی اش پست می کند؟ به احتمال زیاد شما نیز الهام می گیرید تا تغییرات سالمی را در زندگی خود ایجاد کنید

  • روابط موجود شما را تقویت می کند

بسیاری از افراد به دلایل متفاوتی از دوستان و عزیزان خود دور زندگی می کنند. با وجود شبکه های اجتماعی این فاصله از طریق چت کردن و تماس گرفتن و پیام دادن از بین می رود. ارتباط شما با آنها هیچ گاه قطع نمی شود و حتی میتوانند پیوند خانوادگی را قوی تر کند .

  • افکار مثبت را منتشر می کند

افکار مثبت یا منفی ای که در شبکه های اجتماعی منتشر می کنیم مسری هستند. پستهایی که مثبت بودن را القا می کنند تاثیری قدرتمند بر روی خلق و خوی افراد دارند و به اینکه از نظر جغرافیایی در چه مکانی هستند ربطی ندارد . همیشه افکار مثبت را انتشار دهید.

  • شما را سرگرم می کند

وقتی از شبکه های اجتماعی به شکل متعادل استفاده شود، باعث تفریح و لذت کاربران می شود. اپلیکیشن های شبکه های اجتماعی شما را با دوستان تان مرتبط نگه می دارند، روحیه تان را بالا می برند و شما را در مورد اتفاقاتی که در شبکه اجتماعی شما می افتد به روز نگه می دارند .

حتما بخوانید:   قبل از اختراع دستمال توالت مردم چه کار می کردند؟

لیست کامل مزایا و معایب استفاده از شبکه های اجتماعی

معایب استفاده از شبکه های اجتماعی

  • اعتیاد آور است

اعتیاد به شبکه های اجتماعی در حال افزایش است. در حال حاضر افراد بیشتر اوقات بیداری خود را در شبکه های اجتماعی سپری می کنند. از برقراری ارتباطات و تعاملات رو در رو و سایر مسئولیت ها اجتناب می کنند. اعتیاد به اینترنت تاثیرات منفی بر روی سلامت افراد دارد

  • باعث ایجاد حس ناامنی می شود

وقتی در شبکه های اجتماعی مختلف می چرخید، تصویر افرادی را می بینید که به نظر می رسد اوقات خوشی را در زندگی شان می گذرانند. شما پستهایی در مورد سفرها، نمرات بالا و دستاوردهای دیگر و خرید های اخیرشان می بینید. در نتیجه احساس می کنید زندگی شما در مقایسه با زندگی دیگران پایین تر است. شبکه های اجتماعی باعث ایجاد استرس و حس ناامنی در افراد می شوند. افراد جوان آسیب پذیرتر هستند زیرا احساس می کنند برای رقابت با هم سالان خود تحت فشارند .

  • ترس شما را از عقب ماندن افزایش می دهد

وقتی در شبکه های اجتماعی می گردید ترس از عقب ماندن و دیدن دستاوردهای دیگران در شما بوجود می آید و شما خود را با آنها مقایسه می کنید. به خاطر داشته باشید که هر یک از ما خصوصیتی منحصربفرد داریم. ترس از اینکه به اندازه کافی موفق نبوده اید تاثیر منفی بر روی سلامت شما دارد.

  • خطر افسردگی را افزایش می دهد

استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی در افراد مستعد، میزان افسردگی را بالا می برد. هر چه که این افراد بیشتر به شبکه های اجتماعی خود وارد شوند، بیشتر از دیگران منزوی شده و دچار افسردگی می شوند

  • از کارهایتان عقب می افتید

افرادی که بیشتر ساعات بیداری خود را آنلاین هستند معمولا کارها و وظایف خود را معوق نگه می دارند. طفره رفتن از انجام کارها بر روی حس مسئولیت پذیری افراد تاثیر منفی می گذارد بخصوص اگر به استفاده از شبکه های اجتماعی عادت کرده باشند.

  • اطلاعات زیادی را وارد مغزتان می کند

هر وقت که افراد وارد صفحه فیسبوک، توییتر، رِدیت یا سایر پلتفرم های شبکه اجتماعی می شوند اخبار زیادی را دریافت می کنند. بیشتر این اطلاعات ربطی به زندگی روزمره ما ندارند . به دلیل حجم بالای اطلاعات، ما دیگر شانسی برای جذب و پردازش اطلاعاتی که مرتبط با ما است را نداریم. نتیجه آن میشود که ما به اندازه کافی در مورد وقایع روزمره آگاه نیستیم.

  • حریم شخصی شما در معرض خطر قرار می گیرد

معمولا به ما توصیه می شود که درباره به اشتراک گذاشتن جزییات زندگی مان در شبکه های اجتماعی هوشیار باشیم. به اشتراک گذاری بیش از حد حریم شخصی ما را به خطر می اندازد . اما گاهی اوقت هر چقدر هم که مراقب تنظیمات حریم خصوصی خود در شبکه های اجتماعی باشید، نمیتوانید آنچه که دوستان تان به اشتراک می گذارند را کنترل کنید. در اکثر مواقع، در پستها و عکسهای مربوط به زندگی شخصی شان تگ می شوید

  • از نظر روانی به شما آسیب می رساند

نوجوانان بخش اعظم کاربران شبکه های اجتماعی را تشکیل می دهند. به همین دلیل، نسبت به تاثیرات این شبکه ها بر سلامت روانی آسیب پذیرترند. این امر تنها به این دلیل نیست که باعث ایجاد عدم امنیت یا افسردگی می شود بلکه نوجوانان ممکن است در معرض خطر زورگویی آنلاین توسط همسالان خود قرار بگیرند

  • به شکل منفی بر روی عملکرد تحصیلی شما تاثیر می گذارد

تحقیقات نشان داده اند که سپری کردن زمان زیاد در شبکه های اجتماعی باعث می شود دانش آموزان وقت کافی به انجام تکالیف مدرسه  اختصاص ندهند. این تاثیر منفی بر روی عملکرد تحصیلی معمولا در سنین پایین تر دیده می شود.

  • جلوی شما را از داشتن ارتباط و تعامل انسانی واقعی می گیرد

بسیاری از سایت های اجتماعی با قرار دادن اخرین اطلاعات از زندگی دوستان آنلاین خود سعی در به روز نگه داشتن خود دارند . با این حال نمیتوانند تعاملات معناداری را در زندگی حقیقی داشته باشند

  • باعث می شود به قضاوت خود شک کنید

استفاده از سایتهای شبکه اجتماعی شما را در معرض  اطلاعات غلط زیادی قرار می دهد. همیشه اخبار جعلی، پستهای احساسی ِ انگیزشی و حقه های اینترنتی وجود دارند که خود را به جای اطلاعات صحیح جا می زنند. گاهی اوقات تشخیص اطلاعات صحیح از غلط دشوار است. این اطلاعات میتواند باعث ایجاد شک و تردید در  دیدگاههایی شود که بعد از خواندن پستهای شبکه های اجتماعی بدست آمده است.

  • بازدهی شما را پایین می آورد

استفاده مستمر از اینترنت بازدهی شما را کم می کند. در تحقیقات اخیر مشخص شده است که هر فردی به طور متوسط ۲٫۴ ساعت از وقت خود را در شبکه های اجتماعی سپری می کند. اگر معتاد به استفاده از شبکه های اجتماعی هستید، تعداد ساعات بیشتری را در این شبکه های سپری می کنید، و اگر از این اپ ها در محیط کارتان نیز استفاده می کنید شغلتان را در معرض خطر قرار می دهید.

  • در معرض خشونت قرار دارید

اخیرا شبکه های اجتماعی تبدیل به پلتفرمی برای مجرمان شده تا جرایم خود را منتشر کنند. با آنکه این مجرمان بعد از انتشار پستهای خود توسط پلیس بازداشت می شوند، اما بسیاری از افراد ویدیوهای مربوط به جرایم واقعی را مشاهده کرده اند. این اتفاق زمانی می افتد که برخی از  کاربران تصمیم  میگیرند تا این موارد را در اکانتهای شبکه اجتماعی خود منتشر کنند که در نتیجه بر روی صفحه اصلی شما نمایان می شود.

  • دچار اضافه وزن و سایر مشکلات سلامتی می شوید

افرادی که اوقات زیادی را آنلاین سپری می کنند دارای سبک زندگی کم تحرک هستند. بی تحرکی خطر حمله قلبی، دیابت، و سایر مشکلات را در بر دارد که از طول عمر شما کم می کند. به علاوه اکثر افرادی که به شبکه های اجتماعی عادت دارند عادات خواب ناسالمی دارند. و همین امر آنها را در برابر بیماری ها آسیب پذیر می کند.

  • فرصتهای خود را برای بودن با خانواده از دست می دهید

وقتی اکثر اوقات بیداری ما در شبکه های اجتماعی سپری شود، شانس بودن در کنار خانواده خود را از دست می دهیم. اگر فرزند دارید در این صورت نقاط عطف زندگی آنها را با غرق شدن در شبکه های اجتماعی از دست می دهید.

حتما بخوانید:   ۸ واقعیت تاریخی که به شدت عجیب به نظر می رسد اما حقیقت دارد

فواید و معایب شبکه های اجتماعی به ما یادآوری می کنند که همواره نسبت به نحوه استفاده از شبکه های اجتماعی آگاه باشیم. راه حل، میانه روی است. اگر احساس می کنید در حال معتاد شدن به شبکه های اجتماعی هستید روشهایی برای جلوگیری از شکل گیری این عادت وجود دارد. به علاوه کم کردن زمانی که به صورت آنلاین سپری می کنید میل شما را برای استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی کم می کند.

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف