مثالهایی از رفتارهای سالم و ناسالم در رابطه

مثالهایی از رفتارهای سالم و ناسالم در رابطه
امتیاز به این post

در دنیای پیچیده ی ارتباطات لازم است تا از تاکتیکهایی که دیگران استفاده می کنند آگاه باشیم. وقتی به واژه روابط سمی فکر می کنیم مواردی چون جیغ کشیدن و دعوا کردن به ذهنمان می رسد. اما همیشه اینطور نیست. فردی ممکن است خود را در پوشش یک شریک مهربان و حامی نشان دهد و شما را به این باور برساند که رفتارش طبیعی است اما بین رفتار هشداردهنده و رفتار عادی مرز باریکی وجود دارد. در این مقاله مثالهایی از رفتارهای سالم و سمی را می آوریم.

  • رفتار سالم: داشتن حریم خصوصی

با آنکه شما دو نفر در رابطه هستید اما هر کسی حریم خصوصی خود را دارد. بدون داشتن حریم خصوصی نمیتوانیم به دور از انتظارات اجتماعی بفهمیم که چه کسی هستیم. گاهی اوقات دوست ندارید اطلاعاتی را در اختیار شریک عاطفی خود بگذارید زیرا برای پردازش کردن آن به زمان احتیاج دارید تا بفهمید چگونه باید آن کنار بیایید. این موضوع کاملا طبیعی است و داشتن فضای شخصی برای خود برای رشد فردی لازم است.

رفتار ناسالم: پنهانکاری کردن

پنهانکاری کردن با داشتن حریم خصوصی یکی نیست. تفاوت بین حریم خصوصی و پنهان کاری آن است که در پنهان کاری شما اطلاعاتی مهم را از روی ترس یا خجالت از شریک خود پنهان میکنید. هر رابطه سالمی نیاز به شفافیت دارد. بنابراین باید اطلاعات مربوط را با او در میان بگذارید بخصوص اگر فکر می کنید شریکتان را ناراحت می کند. زیرا در غیر این صورت هدایت رابطه به شکل سالم غیرممکن خواهد بود.

  • رفتار سالم: صحبت کردن با همدیگر و وقت گذاشتن برای رابطه
حتما بخوانید:   9 عامل که نشان می دهد در رابطه خود نیاز به فضای بیشتری دارید 

وقتی کسی واقعا میخواهد با شما باشد، برایتان زمان می گذارد یا با شما صحبت می کند و در صورتی که مشغله های زیادی داشته باشد نمیتواند این موارد را انجام دهد. صحبت کردن و برقراری ارتباط با شریک خود به شکل پیوسته و دیدار کردن با او نشانه خوبی در رابطه است.

رفتار ناسالم: اصرار کردن برای کنار هم بودن در هر لحظه

اگر شریک شما وقتی بدون او برنامه می گذارید اعتراض می کند و نمیتواند تنهایی را تحمل کند، نشان دهنده ناتوانی او در مدیریت ناراحتی و داشتن رفتار مالکیت طلبانه است. داشتن حریم خصوصی در رابطه مهم است در غیراینصورت نمیتوانید در رابطه رشد کنید.

  • رفتار سالم: توجه کردن به نیازهای خود

شما نباید از شریک خود توجه کردن را گدایی کنید. بلکه آنها بدون آنکه شما بخواهید باید به شما توجه کنند. البته در مراحل ابتدایی رابطه دقیقا نمیتوان فهمید که هر یک از طرفین چه نیازهایی دارند، بنابراین حتما در این زمینه با یکدیگر صحبت کنید.

رفتار ناسالم: بمباران عشقی

بمباران عشقی تکنیکی است که در مراحل اولیه رابطه استفاده می شود. به بیان ساده، شریکتان شما را با توجه زیادی تحت تاثیر قرار می دهد، درباره آینده با شما صحبت می کند و این احساس را در شما بوجود می آورد که شما مرکز دنیای او هستید. این رفتار نشان می دهد که او می خواهد با توجه بیش از اندازه شما را بازیچه دست خود کرده و دل شما را ببرد.

  • رفتار سالم: صحبت کردن درباره روابط گذشته

ممکن است صحبت کردن درباره روابط قبلی خود در رابطه جدید عاقلانه نباشد اما در حقیقت یک رفتار سالم است. تجارب گذشته ما شخصیت فعلی ما را شکل داده و درسهای زیادی را به ما آموخته است. در نتیجه رابطه شما میتواند قویتر شده و شما را به شریکتان نزدیکتر کند.

حتما بخوانید:   با دلایل عمده‌ی خیانت کردن در رابطه آشنا شوید

رفتار ناسالم: تعریف کردن داستانهایی در مورد شرکای عشقی دیوانه

هر رابطه یک جاده دوطرفه است بنابراین اگر شریکتان همیشه در مورد تعهدهای قبلی خود به شکل منفی صحبت می کند و شرکای عاطفی قبلی خود را افرادی دیوانه خطاب می کند تا علت جدایی خود را توجیه کند، نشانه رفتار سالمی نیست. در بهترین حالت نشانه عدم بلوغ عاطفی است.

  • رفتار سالم: توانایی خندیدن به یکدیگر

همه ما اشتباه می کنیم و بهترین شیوه برای کنار آمدن با آنها آن است که خودتان را خیلی جدی نگیرید. خنده بهترین درمان مشکلات است. اگر شما و شریکتان میتوانید به خطاها و اشتباهات خود بخندید نشانه آن است که همدیگر را با وجود خطاهایتان دوست دارید.

رفتار ناسالم: توهین کردن در قالب شوخی

شوخی های نامناسب مکرر در مورد خطاهای طرف مقابل قابل پذیرش نیست زیرا باعث می شود احساس بی ارزشی کرده و نوعی عدم تعادل قدرتی در رابطه تان ایجاد کنید. اگر این مورد را به شریک عاطفی تان گوشزد کنید و او نپذیرد نشان دهنده یک رفتار ناسالم است.

  • رفتار سالم: درد و دل کردن درباره شرایط سخت زندگی

افرادی که در رابطه به بلوغ عاطفی رسیده اند میتوانند احساسات خود را تشخیص داده و درباره موضوعی که آنها را ناراحت می کند صحبت کنند. به علاوه اگر شریک عاطفی شما بتواند در شرایط سخت به سمتتان بیاید و درباره مشکلاتش با شما صحبت کند، نشان دهنده آن است رابطه ای مبتنی بر اعتماد با او دارید و آنها شما را فردی قابل اعتماد می یابند.

رفتار ناسالم: انتظار داشتن از شما برای درمان تمامی مشکلات آنها

حتما بخوانید:   4 میم انتخاب شریک زندگی

یک رابطه متعادل شامل صحبت کردن درباره شادیها و موفقیتها و نه فقط شرایط سخت است. بنابراین اگر آنها از شما برای گوش دادن به  گلایه های زندگی شان استفاده می کنند نشانه آن است که با شما مانند مشاور درمانگر خود رفتار می کنند. اگر آنها بیش از حد به شما وابسته باشند و گروه حمایتی دیگری نداشته باشند، این نیز یک رفتار ناسالم است.

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف