مدیران چطور می‌توانند به رفع استرس کارمندان کمک کنند؟

مدیران چطور می‌توانند به رفع سترس کارمندان کمک کنند؟
امتیاز به این post

مدیریت استرس برای کارمندان مهم است چرا که کمک می کند تا بهترین شان را سرکار ارائه دهند. یک کارمند استرسی هیچ گاه نمی تواند به خوبی از خود عملکرد نشان دهد. از همین رو مدیران باید همواره در تلاش باشند تا محیطی آرام را برای کار و کارمندان فراهم کنند. به همین دلیل در ادامه ی مطلب راهکارهایی را که مدیران می توانند به منظور فراهم آوردن محیطی کم استرس تر برای کارمندان در پیش بگیرند معرفی کردیم.

اهداف مشخص: مدیران باید برای اعضای تیم‎ شان اهداف مشخص و واضح معین کنند. این کار افراد را از سردرگمی درآورده و همه به خوبی می دانند که چه باید بکنند. اگر که هدف افراد گروه  مشخص نباشد چطور قرار است به پیشرفت برسند؟ تنظیم اهداف مشخص همینطور باعث صرفه جویی در زمان می شود چراکه وقتی مسیر مشخص باشد لازم نیست در هیچ زمینه ای اضافه کاری انجام دهند.

محیط کاری منعطف: این روزها تقریبا همه در جست وجوی محیط کاری منعطف هستند. افراد در زمینه ی کار کردن محیط های خشک و سخت گیر را دوست ندارند. آن ها دوست ندارند همواره تحت نظر و نظارت باشند. البته این بدان معنا نیست که نباید بر کار افراد زیردست تان نظارت داشته باشید چرا که این کار از شما مدیری نالایق خواهد ساخت. حرف ما این است که مادامی که افراد کارشان را به موقع و سروقت انجام می دهند، لازم نیست همواره برآن ها نظارت داشته باشید. کارشان باید با استانداردهای مدنظر شما نیز هم خوانی داشته باشد. اگر فکر می کنید اعضای گروه تان دارند تمام تلاش شان را می کنند، سرک کشی های وقت و بی وقت به کارشان، فقط آزارشان می دهد. یک محیط کاری منعطف باعث تقویت عملکرد افراد می شود.

حتما بخوانید:   چطور مسیر شغلی انتخاب کنیم؟

تحرک داشتن: باید اعضای تیم تان را تشویق کنید که گاه  وبی  گاه استراحت داشته باشند. البته این بدان معنا نیست که می توانند مدت زمانی طولانی محل کاررا ترک کنند. درعوض آن هارا ترغیب کنید تا مثلا بعد از هر ۲ ساعت کار، ۵_۴ دقیقه استراحت به خودشان بدهند. این کار به ریلکس شدن مغزشان کمک می کند و پس از آن با ذهنی بازتر سرکارشان برگشته و عملکرد بهتری از خودشان خواهند داد. به یاد داشته باشید که یک ذهن خسته قدرت خوب عمل کردن را ندارد. جدای از این، باید  انگیزه ای در اعضا ایجاد کنید که یا عضو باشگاه شوند یا اول صبح پیاده روی کنند. باید مزایای این کارها را برایشان شرح دهید. پیاده روی صبح گاهی یا انجام یوگا به آن ها زمانی برای مدیتیشن می دهد. این فعالیت ها نه تنها باعث می شود تا کارمندان فعال تر باشند، بلکه در مدیریت زمان هم کمک کننده خواهند بود.

تقدیر در محل کار: آدم ها وقتی حس موفقیت و دستاورد داشتن بهشان دست بدهد عملکرد بهتری دارند. این حس باعث می شود تا دفعه ی بعد بیشتر تلاش کرده و همینطور سطح اعتماد به نفسشان بالا برود. باید فرهنگ تقدیر در محل کار را در شرکت جا بیندازید. هر زمان حس کردید که یکی از کارکنان کارش را خوب انجام داده و یا در رسیدن به هدفی کمک کننده بوده، این حرکت درخشان اورا به گوش بقیه نیز برسانید. مثلاً همه را جمع کرده  و دراین باره صحبت کوتاهی بکنید. این کار باعث می شود هم فرد کارمند خوشحال شود هم دیگران انگیزه بگیرند چرا که همه دوست دارند در مرکز توجه بوده و از تلاش هایشان تقدیر شود.

حتما بخوانید:   با این ۷ راهکار دست از نگرانی بردارید

سخنگوی مهمان: ایده ی خوبی است که هر ماه یک سخنران انگیزشی را دعوت کنید تا با کارمندان گفت و گویی داشته باشد. این کار نه تنها راه گشای آن هاست بلکه می توانند از این طریق مسائل و مشکلات شان را عنوان کنند.

می توانید سخنگوهایی دعوت کنید که در مورد این مسائل صحبت کنند:

_ برنامه ریزی مالی

_ نحوه کنار آمدن با استرس عاطفی

_ مهارت های مهار سریع استرس

_ مدیریت زمان سرکار

جدای از دعوت حضوری سخنگو، می توانید ترتیبی اتخاذ کنید تا فرد سخنگو به صورت آنلاین با اعضای تیم گفت وگو کند.

امیدواریم که با پیاده سازی این تکنیک ها در محل کار، محیط کاری کم استرس تری را برای کارمندانتان ایجاد کنید.

منبع

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف