مردان و زنان چگونه به استرس واکنش نشان می دهند

مردان و زنان چگونه به استرس واکنش نشان می دهند
امتیاز به این post

محققان می گویند زنان در مواجهه با استرس بیشتر علایم فیزیکی مانند سردرد و معده درد نشان می دهند. همچنین زنان بیشتر از مردان دچار استرس می شوند. در زیر به نحوه برخورد مردان و زنان با استرس می پردازیم

مردان و زنان به دلیل هورمونهایشان به شکلی متفاوت به استرس پاسخ می دهند

سه هورمون نقش مهمی در برابر استرس بازی می کند. کورتیزول، اپی نفرین و اوکسی توسین. در زنانی که دچار استرس هستند، کورتیزول و اپی نفرین وارد جریان خون شده و اوکسی توسین از مغز ترشح می شود و احساسات آنها را به غلیان می آورد. در مردان اوکسی توسین در مقادیر بسیار کمتری ترشح شده و در نتیجه کمتر احساسات آنها درگیر می شود.

مردان و زنان پاسخهای متفاوتی به استرس دارند

مطالعات نشان می دهند که  زنان در زمان مواجهه با استرس از خود و عزیزانشان مراقبت می کنند. امنیت بیشتر برای آنها به معنای استرس کمتر است. ایجاد و حفظ شبکه دوستان نیز به عنوان یک درمان علیه استرس برای زنان می باشد. مردان، به دلیل ترشح کمتر مقادیر اوکسی توسین، در زمان استرس واکنش جنگ یا گریز می دهند یعنی یا احساساتشان را در خود ریخته و می گریزند یا مقابله می کنند. نکته اصلی در مورد فرو خوردن استرس حفظ تعادل است. قربانی کردن خود در روابط باعث استرس گرفتن بسیاری از زنان می شود. برای مردان، رسیدن به عملکردی موفقیت آمیز به هر قیمتی، از علل استرس گرفتن آنها می باشد.

مردان و زنان فعالیتهای مختلفی را در حین استرس انجام می دهند

تحقیقات نشان می دهد که زنان بیشتر از مردان میتوانند استرس را مدیریت کنند. همچنین آنها برای رفع استرس با دوستان و افراد خانواده خود وقت می گذرانند.  مردان بیشتر ورزش می کنند و به موسیقی گوش می دهند تا احساس بهتری داشته باشند. زنان بیشتر از مردان در هنگام استرس ریزه خواری می کنند و مردان برای آنکه سر خود را گرم کنند ورزش می کنند.

وقتی از آنها پرسیده شد که برای ارتقای نیروی اراده خود دوست دارند چه کاری انجام دهند، زنان گزارش دادند که به زمان و  انرژی بیشتر و خستگی کمتر نیاز دارند. مردان به تشویق کمتری از جانب دوستان و خانواده و پول بیشتر نیاز دارند.

 

 

خروج از نسخه موبایل