موتورولا با اج پلاس به عرصه گوشی های پرچمدار برمی گردد

موتورولا با اج پلاس به عرصه گوشی های پرچمدار برمی گردد
امتیاز به این post

 

موتورولا دوباره به ساخت گوشی های پرچمدار روی آورده است. اج پلاس جدید (در کنار مدل اج که کمی ضیف تر از اج پلاس است) نشان دهنده بازگشت این شرکت به حوزه ساخت گوشی های رده بالاست. موتورولا از زمانی که نسل اول موتو زد را در سال ۲۰۱۶ عرضه کرد، حضور چندانی در این عرصه نداشته است.

اج پلاس ۹۹۹ دلاری نمایشگر ۷/۶ اینچی FHD + OLED، پردازنده اسنپ دراگون ۸۶۵، قابلیت پشتیبانی فایوجی با امواج میلیمتری، سرعت ریفرش شدن نمایشگر ۹۰ هرتز، ۱۲ گیگابایت رم، ۲۵۶ گیگابایت حافظه داخلی، باتری ۵۰۰۰ میلی آمپر ساعتی، و البته جک هدفون ۵/۳ میلیمتری دارد. سیستم دوربین پشتی سه قسمت دارد و به نظر می رسد سنسور اصلی ۱۰۸ مگاپیکسلی آن حداقل روی کاغذ، قادر به رقابت با گوشی هایی مانند سامسونگ گلکسی اس ۲۰ اولترا یا شیائومی می میکس آلفا باشد.

همانطور که می بینید اج پلاس مشخصات فنی خیره کننده ای دارد. البته این مشخصات شبیه به مدل های پرچمدار سایر تولید کنندگان مهم موبایل است و برتری خاصی نسبت به آنها ندارد، ولی برای شرکتی که در سال های اخیر به ساخت بهترین گوشی های ارزان و اقتصادی معروف شده، جالب توجه است.

صفحه نمایش ۷/۶ اینچی (بزرگترین نمایشگری که تا بحال موتورولا روی گوشی های خود قرار داده) با طراحی خاص یکی از ویژگی های متمایز کننده اج پلاس است. البته صفحه نمایش خمیده چیز جدیدی نیست و سامسونگ و وان پلاس سالهاست که از آن استفاده می کنند، اما کاری که موتورولا در این گوشی انجام داده یک طراحی بسیار جسورانه تر است، تقریبا چیزی شبیه به نمایشگرهای “آبشار” که شرکت هایی مانند اوپو و ویوو استفاده کرده اند. این شرکت ادعا می کند که صفحه نمایش اج پلاس در قسمت لبه انحنایی تقریبا ۹۰ درجه ای دارد.

موتورولا سعی دارد تا از این نمایشگر به روش های منحصر بفردی مانند روشن شدن آن هنگام دریافت نوتیفیکیشن یا زنگ هشدار یا نشان دادن درصد شارژ هنگام وصل کردن گوشی به شارژر استفاده کند. همچنین می توان از فضای اضافی موجود در این قسمت صفحه نمایش برای برخی از فرامین لمسی بهره برد، و طرحی نیز برای استفاده از آن در بازی ها به عنوان “دکمه شانه ای” مجازی پیشنهاد شده است.

قسمت دیگری که موتورولا خیلی به آن توجه داشته دوربین است:

  • سنسور ۱۰۸ مگاپیکسل و کیفیت عکس پیش فرض ۲۷ مگاپیکسلی بر اساس تکنولوژی چهار پیکسل (quad-pixel) و امکان فیلمبرداری تا کیفیت ۶K، و البته به لحاظ تئوری می توانید عکس های ۱۰۸ مگاپیکسلی هم بگیرید
  • لنز تله فوتو ۸ مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکی تصویر (OIS) و بزرگنمایی نوری ۳ برابر
  • لنز اولتراواید ۱۶ مگاپیکسلی با امکان استفاده از حالت ماکرو و سنسور مدت پرواز (ToF)
  • دوربین جلوی ۲۵ مگاپیکسلی

این دوربین ها مشخصات فنی قابل توجهی دارند، ولی موتورولا قبلا مشکلاتی با دوربین هایش داشته است (بویژه از لحاظ توان پردازش داده های دوربین)، بنابر این باید قدری صبر کنیم تا ببینیم دوربین های اج پلاس در دنیای واقعی چه عملکردی خواهند داشت.

در کنار اج پلاس، موتورولا مدل اج معمولی را هم ارائه کرده است که همان طراحی و نمایشگر اج پلاس را دارد اما از نظر تمام مشخصات فنی دیگر ضعیف تر است:

پردازنده اسنپ دراگون ۷۶۵، رم ۴ گیگابایتی و ۱۲۸ گیگابایت حافظه داخلی، باتری ۴۵۰۰ میلی آمپر ساعت، عدم امکان شارژ بی سیم، دوربین پشت شامل سنسور اصلی ۶۴ مگاپیکسلی، سنسور تله فوتو ۸ مگاپیکسلی با بزرگنمایی نوری ۲ برابر و فاقد OIS (به نظر می رسد که سنسور ۱۶ مگاپیکسلی اولتراواید و سنسور مدت پرواز در هر دو مدل یکسان باشد).

البته اج معمولی یک مزیت بزرگ هم نسبت به اج پلاس دارد: اج پلاس هم مثل گوشی های Razr در کل مدت عمر خود فقط منحصر به شبکه ورایزون در آمریکا خواهد بود. موتورولا درباره علت مشارکتش با ورایزون گفته که می خواهد “بهترین شبکه را برای بهترین گوشی موبایل داشته باشد” و به تمرکز ورایزون بر فایوجی با امواج میلیمتری به عنوان بخشی کلیدی از استراتژی خود اشاره کرده است (اج پلاس هم برای زیر ۶ گیگاهرتز و هم برای فایوجی با امواج میلیمتری آنتن خواهد داشت). مشخص نیست چرا این شرکت که سخت تلاش می کند دوباره به بازار گوشی های پیشرفته بازگردد، فروش خود در آمریکا را به تنها یک اپراتور محدود نموده است؛ هرچند با توجه به فروش گسترده تر (و قیمت قاعدتا کمتر در مقایسه با اج پلاس)، ممکن است در واقع نقشه اصلی موتورولا برای فتح بازار همین مدل اج باشد.

اج معمولی هم از فایوجی پشتیبانی می کند (البته فقط در محدوده زیر ۶ گیگاهرتز) و اواخر تابستان امسال در سطح گسترده تری به بازار عرضه خواهد شد، اگرچه هنوز اپراتورهای سازگار با این مدل هم مشخص نشده اند.

اج پلاس از ۱۴ می با قیمت ۹۹۹ دلار از طریق ورایزون در دسترس خواهد بود. قرار است اج معمولی هم بعد از اج پلاس در اواخر تابستان عرضه شود، هرچند قیمت و تاریخ دقیق عرضه آن هنوز اعلام نشده است.

 

خروج از نسخه موبایل