موسیقی ایران، مارکت بی درو پیکر

موسیقی ایران، مارکت بی درو پیکر
موسیقی ایران، مارکت بی درو پیکر
امتیاز به این post

در این مثاله از سری مقالات مجله اینترنتی مبین میخواهیم به بررسی مارکت موسیقی ایران بپردازیم.پس با ما همراه باشید.

چندی پیش مقاله ای تحت عنوان ” موسیقی ایران، هنرِ بی هنر ” در مجله مبین منتشر شد که به بررسی موسیقی بی معنای امروز ایران پرداختیم.اما آیا واقعا مارکت موسیقی ایران بی درو پیکر است ؟

اگر یک نگاه گذرا به چند سال اخیر موسیقی پاپ ایران بیاندازید متوجه میشید که گروه ها و اشخاصی شروع به فعالیت در این زمینه از موسیقی کرده اند که در مدت زمان کوتاهی طرفداران بسیاری را جذب خود کرده اند.

موسیقی که این اشخاص به شنوده ها ارائه میکنند صرفا موضوعاتی مانند عاشقی، شکست عشقی، رابطه های زن و مرد و از این دست موضوعات را در بر میگیرد. داستانی که الان تقریبا نزدیک به ۵۰ ۶۰ سال است که متن اکثریت موسیقی پاپ ایرانی شده است.

موسیقی دامبولی

شاید با شنیدن اسم موسیقی دامبولی یاده شخصیت دامبول السلطنه در سریال قهوه تلخ بیوفتید. شخصیت که برای دریافت پول و حفظ مقام خود در دربار برای شاه میرخصید، میخواند و مجیز شاه را میگفت.اشعار او تنها به وصف کمالات شاه خلاصه میشد.

امروزه نیز اشخاص و گروه هایی هستند که تنها برای جذب مخاطب این چنین موسیقی هایی ارائه میکنند.درواقع چیزی را میخوانند که برای مردم سرگرم کننده تر باشد.

این داستان دقیقا مانند سینما میباشد.عده ی زیادی از مردم ایران ترجیح میدهند سینمایی اخراجی ها را تماشا کنند تا فیلم یتیم خانه ایران.چرا چون که این فیلم ها سرگرم کننده تر هستند.

حتما بخوانید:   موسیقی ایران، هنرِ بی هنر

البته که موسیقی نیز باید مانند سینما دارای کار هایی به اصطلاح دامبولی و شاد داشته باشد.یا مثلا باید کار هایی عاشقی در موسیقی ایران وجود داشته باشد .این باید ها صرفا برای عده ای و برای زمان های خاص لازم است.برای مثال برای جشن ها و مراسم های شاد یا برای دلتنگی ها و از دست دادن ها.

اما موسیقی ایران گویی تمام وقت یا در جشن و شادی است یا در غم و سوگواری.در این میان اگر عده ای نیز باشند که میانه رو باشند و کار های قابل قبولی از هر لحاظ(موسیقی، شعر، تنظیم و …) داشته باشد، در میان انبوه این مراسم ها دفن میشود.

متاسفانه مارکت حال حاظر موسیقی ایران تبدیل به یک جعبه سرگرمی شده است.با این رویه تا چند سال دیگر از موسیقی ایران چیزی جز دامبول ها و خالتور ها و دلقک ها باقی نخواهد ماند.

نظر شما درباره وضعیت کنونی موسیقی ایران چیست ؟

(توجه : تصویر شاخص پست مربوط به کلیپ سفارشی از یاس میباشد)

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف