میوه یا آبمیوه ، کدام بهتر است؟

میوه یا آبمیوه، کدام بهتر است؟
امتیاز به این post

آبمیوه‌ ها ممکن است منبعی مغذی از ویتامین‌ها و مواد معدنی بنظر برسند، اما در بالا بردن قند تاثیر زیادی دارند و آبمیوه‌های تجاری در این زمینه درصد سدیم بالایی دارند، که همین انها را به محصولاتی ناسالم‌تر تبدیل می‌کند.

میوه‌ها و سبزیجات غذاهای آبداری هستند که عمدتا از آب تشکیل شده‌اند، اما همچنین دربردارنده‌ی طیف وسیعی از ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیتوکمیکال‌ها و میزان مناسبی از فیبر می‌باشند؛ اما داستان آبمیوه فرق می‌کند.

وقتی یک میوه تبدیل به آبمیوه می‌شود اکثر فیبر آن از دست رفته و شما محصولی کم‌تر مغذی را دریافت می‌کنید. این مسئله را هم مدنظر داشته باشید: چند دقیقه طول می‌کشد که یک پرتقال ۶۰ کالری‌ای را مصرف کنید، اما سر کشیدن یک لیوان ۱۱۰ کالری آب پرتقال تنها چند ثانیه زمان می‌برد.

آبمیوه به طور کلی پر از قند میوه‌ای است. این موضوع باعث می‌شود که قند شما به سرعت بالا رفته و به همین دلیل آبمیوه برای افرادی با دیابت نوع ۲ توصیه نمی‌شود. افرادی با تری گلیسیرید بالا هم باید از آبمیوه‌ها اجتناب کنند چرا که افزایش قند می‌تواند باعث افزایش تری گلیسیرید هم شود.

نوشیدنی‌های میوه – نه آبمیوه‌های ۱۰۰ درصد طبیعی – انتخابی بدتر هم هستند را که حاوی قند افزوده و مواد مغذی کمتری می‌باشند. از آنجا که هم آبمیوه‌ها، هم نوشیدنی‌های میوه‌ای پرکالری و کم فیبر هستند افرادی که سعی در کاهش وزن دارند باید به شدت مصرف آنها را کاهش داده و به جای آنها خود میوه را جایگزین کنند.

سبزیجات به طور طبیعی درصد قندشان از میوه‌ها پایین‌تر است، که این یعنی آب طبیعی سبزیجات درصد پایین‌تری از کالری دارد. با این حال آب غیرطبیعی و تجاری سبزیجات به طور کلی توصیه نمی‌شود چرا که حاوی سدیم بوده و فشار خون را افزایش می‌دهند.

حتما بخوانید:   با این ۴ راهکار سطح انرژی تان را بالاببرید

با اینکه بهتر است مواد مغذی و فیبرتان را از خود میوه بگیرید، اما آبمیوه‌ها همچنان سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی‌اند. مثلا بعضی آبمیوه‌ها حاوی ویتامین سی و مواد معدنی‌ای مثل پتاسیم هستند. بعضی آبمیوه‌ها مثل آب پرتقال هم حاوی کلسیم می‌باشند.

اگر می‌خواهید آبمیوه بنوشید، آبمیوه‌ای که ۱۰۰ درصد طبیعی بوده و قند افزوده یا سدیم ندارد مصرف کنید. می‌توانید حتی برای خودتان در منزل هم آبمیوه تهیه کنید. حتی می‌توانید برای کاهش کالری، بخشی از نوشیدنی‌تان را با آب جایگزین کرده تا از مصرف قند و کالری اضافی جلوگیری کنید.

ویتامین سی موجود در برخی آبمیوه‌ها به کلاژن سازی کمک کرده و در نتیجه باعث می‌شود پوست و غضروف‌هایی سالم داشته باشید. ویتامین سی همچنین به انعطاف مفصل‌ها و داشتن موهایی سالم هم کمک می‌کند. ویتامین سی موجب جلوگیری از پیش‌آمد آب مروارید دژنراسیون مکولار نیز می‌شود.

برخی آبمیوه‌ها هم از لحاظ مواد معدنی‌ای همچون کلسیم غنی‌اند که به سالم نگه داشتن استخوان‌ها کمک می‌کند. آبمیوه‌های حاوی کلسیم نیز ممکن است به کاهش فشار خون کمک کرده و از این راه مانع بروز بیماری‌های قلبی و پوکی استخوان شوند. آبمیوه‌های سرشار از پتاسیم هم به نوبه‌ی خود به پوکی استخوان و کاهش فشار خون کمک می‌کنند.

ویتامین‌های گروه ب مثل اسید فولیک هم ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش داده، احتمال بیماری‌های حافظه‌ای مرتبط با افزایش سن را کم کرده و به داشتن موهایی سالم کمک می‌کنند. اسید فولیک به تولید سرتونین هم کمک کرده و از این راه به بهبود خلق و خو نیز کمک می‌کند.

حتما بخوانید:   چرا نباید بعد از غذا قهوه بنوشید

جدای از کمک به کاهش وزن، انواع خاصی از آبمیوه‌ها مثل آب مرکبات، می‌توانند در افراد حساس منجر به میگرن شوند. افراد مبتلا به سندروم روده‌ی تحریک پذیر هم باید در مصرف مواد قندی مثل آبمیوه‌ها مراقب باشند.

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف