هزینه فرصت چیست و چگونه محاسبه می شود؟

هزینه فرصت چیست و چگونه محاسبه می شود؟
امتیاز به این post

در دنیای مدرن ما گزینه های جایگزین زیادی وجود دارد. در نتیجه انتخاب موقعیتی که برایتان مناسب باشد دشوار است. آیا تا به حال از خود پرسیده اید که باید شغلتان را ترک کرده یا در آن باقی بمانید، پیشنهادی را بپذیرید یا آن را رد کنید یا چیزی را بخرید یا نخرید؟ آیا هزینه یا موقعیتی که در اثر انتخاب موقعیت دیگر بدست می آورید را می دانید؟ یک روش ساده و عملی وجود دارد که این مشکل را حل می کند. کافی است هزینه فرصت را پیدا کنید. وقتی هزینه فرصت را بشناسید، قدرت آن را دارید که هر گزینه جایگزین دیگری را با دقت محاسبه کنید.

هزینه فرصت چیست؟

در علم اقتصاد، هزینه فرصت، ارزشی است که باید از آن برای انتخاب یک گزینه به جای گزینه بهتر دیگر  چشم پوشی کنید. این مفهوم را در شرایط بسیاری می توانید بکار ببرید، از جمله اینکه کدام پروژه ها را باید دنبال کنید یا آنکه به جای اضافه کاری کردن وقتتان را با عزیزان تان سپری کنید. اکثر افراد هزینه فرصت را نادیده می گیرند زیرا فواید آن معمولا از چشم پنهان است. یکی از اصول کلیدی در اقتصاد آن است که چیزی به عنوان نهار مجانی یا هر چیز مجانی دیگر وجود ندارد. منابعی که در اختیار دارید- وقت، پول و استقلال فردی کمیابند. انتخاب کردن یکی نیازمند آن است که از بسیاری از موقعیتهای فوق العاده چشم پوشی کنید.

هر گزینه جایگزینی معایب و مزایایی دارد. ساده ترین مثال، خرید روزانه شماست. از آنجایی که نمیتوانید هر چیزی که نیاز دارید را بخرید، باید محصولات را با هم مقایسه کنید، پولی که میخواهید بپردازید را در نظر بگیرید و تعداد اقلامی که باید بخرید را محاسبه کنید. برای بالا بردن خلاقیت و کارایی در تصمیم گیری باید الویت هایی داشته باشید. هر بار که چیزی را انتخاب می کنید،  از گزینه های دیگر  به همراه مزایایشان چشم پوشی می کنید. هزینه واقعی هر چیز آن مقداری است که برای بدست آوردن آن باید از دست بدهید.

چرا باید مراقب هزینه فرصت باشید

وقتی اقتصاددانان به هزینه فرصت فکر می کنند، دو نوع هزینه را در نظر می گیرند:

هزینه مستقیم: این هزینه ها هزینه هایی هستند که وقتی کاری را انجام می دهید متحمل می شوید. این هزینه ها معمولا با یک تصمیم همراه هستند. و شامل حقوق، خرید اقلام ضروری، هزینه های آب و برق و اجاره بها می شوند. هر مبلغی که به دلیل تصمیمی برای جابه‌جایی لازم باشد در این دسته قرار می‌گیرد

هزینه غیرمستقیم: این هزینه ها ممکن است با انجام کاری خاص پیش بیایند یا نیایند. شناسایی آنها مشکل است زیرا غیرمستقیم هستند. آنها نشان دهنده منافع یا درامدی هستند که میتوانستید داشته باشید اما به دلیل انتخابی دیگر از دست داده اید.

هزینه فرصت نه تنها در اقتصاد اهمیت دارد بلکه در زندگی واقعی نیز مهم می باشد. هزینه ای است که برای بدست آوردن چیزی می پردازید. برای مثال، وقتی خرید یک برند خاص را انتخاب می کنید، فرصت خرید و امتحان کردن گزینه های جایگزین دیگر را از دست می دهید.

دوراهی بزرگ دیگری که بسیاری از افراد را متاثر می کند انتخاب شروع یک کسب و کار جدید یا پیشرفت کردن در شغل فعلی است. در ابتدا، هزینه شروع کسب و کاری جدید شما را برای پیمودن این مسیر به شک می اندازد. اما شروع یک کسب و کار موقعیتهای زیادی با خود به همراه دارد. از طرف دیگر ادامه دادن شغل فعلی، شما را قادر می سازد مهارتهای جدیدی یاد بگیرید و در زندگی پیشرفت کنید. با این حال، به راحتی متوجه می شوید که کارآفرینان نسبت به کارمندان دستاوردهای بیشتری دارند. اگر میخواهید کسب و کاری را راه بیاندازید، در مقایسه با کسانی که میخواهند کار فعلی شان را ارتقا دهند کار سختتری در پیش دارید. اما در دراز مدت، به اهدافتان می رسید. تجزیه و تحلیل کردن چنین موقعیتهایی به شما در درک مفهوم هزینه فرصت و گرفتن بهترین تصمیم بدون نیاز به تلاش فراوان کمک میکند.

چگونه هزینه فرصت با منحنی امکانات- تولید در ارتباط قرار می گیرد

منحنی امکانات – تولید مدلی است که بده بستانهای مربوط به تخصیص منابع بین تولید دو کالا را نشان می دهد. منحنی امکانات – تولید به طور واضح مفهوم کمیابی، هزینه فرصت،  بازدهی و رکود و کسادی را نشان می دهد. برای مثال فرض کنیم مدیری وقت خود را بین شرکت در جلسات و تکمیل وظایفش تقسیم می کند. منحنی امکانات – تولید به استفاده از منابع موجود نرخ بهره وری را به او نشان می دهد:

اگر او سه ساعت در جلسه باشد، تنها ۴ ساعت برای تکمیل پروژه هایش وقت دارد. اما اگر دو ساعت از وقت جلسه خود بزند، میتواند به ده کار دیگر خود برسد. ده ساعتی که او از جلسه هایش می زند زمان کافی برای تکمیل کارهایش را در اختیارش قرار می دهد و این مفهوم هزینه فرصت است. شما باید به خاطر داشته باشید که هر هزینه ای لزوما مالی نیست. هزینه فرصت معمولا به این شکل بیان می شود که چقدر از یک محصول، خدمات یا فعالیتی باید چشم پوشی شود تا محصول جدیدی تولید شده یا فعالیتی دنبال شود. برای مثال، اگر تصمیم گرفته اید گوشی جدیدی بخرید، هزینه این کار تنها هزینه ای نیست که برای گوشی می پردازید، بلکه هزینه چشم پوشی از سایر گزینه هاست مانند ثبت نام کردن برای یک دوره آموزشی خود ارتقایی.

مثالهایی از هزینه فرصت

شما نمیتوانید هر چیزی که در زندگی می خواهید را داشته باشید. خواسته های نامحدود شما همیشه با محدودیت زمان، خدمات، پول، کالا یا موقعیتها روبه رو خواهد بود. کمیابی ما را مجبور می کند تا تصمیم بگیریم و هزینه هایی را بر ما تحمیل کرده و مجبورمان می کند از سایر گزینه ها چشم پوشی کنیم. در زیر به دو مثال ساده برای هزینه فرصت اشاره می کنیم:

  • رییستان به عنوان کادوی تشکر به شما ۶۰۰ دلار می دهد. شما میتوانید با این پول به مسافرت بروید یا در سمیناری شرکت کرده و مهارتهای جدیدی یاد بگیرید. شما رفتن به سمینار را انتخاب میکنید. در این موقعیت، هزینه فرصت، مسافرت رفتن است.
  • شما به مدت ده سال است که پول پس انداز کرده اید. وقتی حسابتان را چک میکنید متوجه می شوید که ۱۰ هزار دلار دارید. شما میخواهید برای گرفتن سود بیشتر پولتان را سرمایه گذاری کنید. شما باید بین افتتاح سپرده بانکی برای دریافت سود یا سرمایه گذاری کردن بر روی خود برای افزایش موقعیت های کاری یکی را انتخاب کنید. انتخاب کردن بازار سهام به شما این امکان را می دهد که سریعتر پولتان را دوبرابر کنید. با این حال، هزینه فرصت شما پرورش مهارتهای جدیدی است که به شما در حرکت رو به جلو در جنبه های دیگر زندگی کمک می کند.

چگونه هزینه فرصت را محاسبه کنیم ( راهنمای گام به گام)

برای آنکه مسایل ریاضی را حل کنید باید از فرمولها استفاده کنید. با آنکه محاسبه کردن هزینه فرصت شبیه به یک مساله ریاضی به نظر می رسد، هیچ فرمول ریاضی تعریف شده ای برای آن وجود ندارد. همانطور که پیشتر گفتیم، هزینه فرصت ارزش گزینه های چشم پوشی شده است. این ارزش را میتوان در قالب زمان، پول و رضایتمندی محاسبه کرد. در نتیجه، شیوه ای ریاضی برای محاسبه کردن هزینه فرصت وجود دارد. یک روش ساده برای محاسبه هزینه فرصت پیدا کردن نسبت چیزی که از آن صرف نظر می کنید به چیزی است که به دست می آورید. وقتی به فرصت هزینه از این زاویه نگاه می کنید، همه چیز آسان می شود.

هزینه فرصت = آنچه از آن صرف نظر می کنید تقسیم بر آنچه به دست می آورید

در دنیای کسب و کار، مفهوم هزینه فرصت در فرایندهای مختلف کاربرد دارد. کارآفرینان این طور به هزینه فرصت نگاه می کنند:

هزینه فرصت = عایدی – سود اقتصادی

برای درک هزینه فرصت در دنیای کسب و کار، باید بدانید مفهوم سود اقتصادی چیست. سود اقتصادی پولی است که کسب و کاری بعد از کسر کردن هزینه های مستقیم و غیرمستقیم ( واضح و غیرواضح) خود بدست می آورد. ایده آن است که هر کسب و کاری باید برای رشد و پیشرفت کردن عایدی بیشتری نسبت به هزینه های فرصت خود داشته باشد. اگر سازمانی نتواند به سود اقتصادی برسد، در نهایت ورشکست می شود. صاحب کسب و کار باید آن کار را رها کرده و منابع موجود برای کارهای دیگر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. برای اکثر افراد، منطقی است که به هزینه فرصت به چشم فداکاری و بدست آوردن نگاه کنند.

محاسبه کردن هزینه فرصت به شما اجازه می دهد تا آنچه ارزشمند است را شناسایی کرده نرخ بازگشت گزینه های چشم پوشی شده را اندازه گیری کنید. شما به عنوان یک کارآفرین باید از هزینه فرصت برای گرفتن تصمیماتی استفاده کنید که به شکلی مثبت بر روی کسب و کار شما تاثیر گذاشته و سود بازگشتتان را افزایش می دهند

چگونه مفهوم هزینه فرصت را به کار بگیریم؟

همانطور که دیدید، اکثر موقعیتهای زندگی ما حول هزینه فرصت می گردد. هربار که تصمیمی میگیرید، به طور خودکار گزینه های دیگری که می توانستید انتخاب کنید را از دست می دهید. این گونه است که اولیت هایی برای خود ایجاد می کنید که روی فرایند تصمیم گیری تان تاثیر می گذارند. هزینه فرصت همیشه حول پول نیست. ما برای چیزهایی از خود گذشتگی می کنیم که قیمت فیزیکی ندارند. مطالعات نشان می دهند که مردم بر اساس احساساتشان تصمیم میگیرند. هزینه های فرصت ممکن است بسیار گزاف باشند و هر تصمیمی هزینه ای دارد. این هزینه ممکن است مستقیم یا غیرمستقیم باشد.

برای مثال نتفلیکس از شما ۱۵٫۴۹ دلار هزینه نمی گیرد، بلکه شما وقتتان را برای آن هزینه می کنید. شبکه های اجتماعی رایگان نیستند، آنها تمرکز شما را به عنوان هزینه دریافت می کنند. یک فست فود کمبو تنها ۷٫۹۹ دلار هزینه ندارد بلکه هزینه آن سلامتی شماست. اضافه کار کردن تنها به قیمت وقت شما نیست بلکه به قیمت از دست دادن زمانی با خانواده است.

نتیجه گیری

همانطور که دیدید هر کاری هزینه فرصت دارد. شما همیشه باید موقعیتهای مالی را مقایسه کرده و گزینه ای با کمترین هزینه را انتخاب کنید. با این حال وقتی تصمیمات فردی می گیرید، ممکن است همه چیز واضح و مستقیم نباشد. فرصتها ممکن است به دلایل شخصی یا احساسی هزینه های مشابهی داشته باشند. در این صورت، داشتن دیدگاهی روشن و استفاده از نکاتی که بیان شد به شما در گرفتن بهترین تصمیم و بالا بردن بازدهی کمک می کند.

 

خروج از نسخه موبایل