وبسایتی که ماموریت آپولو ۱۳ را بر پایه اسناد تاریخی زنده می کند

وبسایتی که ماموریت آپولو 13 را بر پایه اسناد تاریخی زنده می کند
امتیاز به این post

 

اخیرا پنجاهمین سالگرد ماموریت آپولو ۱۳ بود ، و در همین زمینه ناسا از وبسایتی رونمایی کرده که اسناد این ماموریت را دقیقا بر اساس زمان واقعی اتفاق افتادن شان منتشر می کند. در این وبسایت متن مکالمات، فیلم ها و صداهای ضبط شده مربوط به این پرواز تاریخی را یکی پس از دیگری دریافت می کنید، طوریکه انگار تمام اتفاقات همین الان در حال رخ دادن است.

طراح این وب سایت بن فایست، پیمانکار مرکز فضایی جانسون در هیوستون است که تابستان سال گذشته هم پروژه مشابهی را برای سالگرد ماموریت آپولو ۱۱ انجام داده بود. او می گوید جمع آوری مطالب تاریخی مورد نیاز هشت ماه طول کشیده و حدود ۹۰ درصد کل اسناد موجود درباره آپولو ۱۳ در سایت ارائه می شود.

هر کلمه ای که بر زبان فضانوردان آپولو ۱۳ جاری شده، بصورت متنی در دسترس همه قرار می گیرد، و ۷,۲۰۰ ساعت فایل صوتی مرکز کنترل ناسا هم هست که بخش اعظم آن برای اولین بار و برای همین وبسایت به شکل دیجیتالی درآمده است.

عکس ها و فیلم ها نیز بر اساس زمان بندی واقعی ماموریت آپولو ۱۳ نمایش داده می شوند و به گفته فایست تقریبا مثل این است که فیلم مسافرت خود را دوباره تماشا کنید.

ماموریت آپولو ۱۳ بعنوان “سفری که به ماه نرفت” معروف شده است. قرار بود آپولو ۱۳ سومین تلاش ناسا برای فرود آمدن روی ماه باشد ولی به دلیل انفجار در یکی از مخازن اکسیژن فضاپیما دو روز بعد از پرواز از زمین، سه فضانورد سوار بر آن مجبور شدند ماموریت خود را ناتمام بگذارند. این انفجار باعث شد اکسیژن و برق فضاپیمای اصلی از دست برود و سرنشینان به ناچار وارد ماه نشینی شدند که باید بر سطح کره ماه فرود می آمد. به لطف تلاش خستگی ناپذیر پرسنل ناسا در ایستگاه زمینی، خدمه آپولو ۱۳ توانستند در مدار ماه بچرخند و سپس به سلامت به زمین برگردند.

حتما بخوانید:   اولین تصویر واقعی از یک سیاه چاله

سالگرد پرتاب آپولو ۱۳ روز ۱۱ آوریل است ولی فایست تصمیم گرفته وبسایت را زودتر راه اندازی کند تا کاربران بتوانند حس و حال روزهای قبل از پرتاب را هم تجربه کنند. گزینه های مختلفی در اختیار کاربران قرار گرفته است: می توانید سفر را دقیقا از قبل پرتاب شروع کنید، و یا تا روز پرتاب صبر کنید و تمام اخباری که درباره این ماموریت منتشر می شد را هم ببینید. و اگر کم طاقت هستید می توانید به زمانی بروید که مشکل پیش آمد، و بشنوید که فرمانده جیم لاول چطور متوجه شد مشکلی پیش آمده است. یک نمودار هم افت فشار در مخزن اکسیژن را نشان می دهد، در حالیکه مرکز کنترل سعی دارد بفهمد که مشکل چیست.

فایست امیدوار است همراه شدن با این تجربه، به مردم نشان دهد که چه تلاش هایی برای نجات ماموریت آپولو ۱۳ صورت گرفت، مخصوصا آن زمان که تکنولوژی خیلی عقب تر از حالا بوده است. او می گوید “کم کم می توانی درک کنی چطور این آدم  ها، که مثل همه آدمهای دیگر نواقصی دارند، در آن لحظات کامل بودند و بی نقص عمل کردند، زمانیکه با کمک هم سعی داشتند خدمه پرواز را نجات دهند”.

توضیحات عکس: فرد هایز، جیمز لاول و جان زوئیگرت بعد از فرود آپولو ۱۳ در اقیانوس

شما می توانید با آدرس زیر به این وبسایت جالب سر بزنید:

https://apolloinrealtime.org/13/

 

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف