وقتی غذاهای سرد مصرف می کنید چه اتفاقی برای مغزتان می افتد

وقتی غذاهای سرد مصرف می کنید چه اتفاقی برای مغزتان می افتد
امتیاز به این post

ممکن است بعد از خوردن ماده ای سرد سردردی کوتاه مدت با دردی خاص را تجربه کرده باشید. به این نوع سردرد انجماد مغز می گویند که به سردرد بستنی نیز معروف است و وقتی که بستنی یا آب یخ می خورید برایتان اتفاق می افتد. در اکثر مواقع این نوع سردرد تنها چند لحظه طول می کشد و میتوانید بعد از آن از خوردن غذا یا نوشیدنی سرد خود لذت ببرید. اما بهتر است درباره آن مطالبی را بیاموزید تا بتوانید از بروز آن جلوگیری کنید.

  • چگونه انجماد مغزی را تشخیص دهیم

انجماد مغز به سرعت بعد از مصرف ماده ای سرد مانند بستنی یا آب سرد و تماس آن با سقف دهان شما اتفاق می افتد. ممکن است در اثر تنفس هوای سرد نیز دچار این نوع سردرد شوید . معمولا زمانی افراد دچار انجماد مغزی می شوند که هوا گرم است و آنها ماده ای سرد مصرف می کنند. احساسی که به ما دست می دهد شامل یک درد ناگهانی و تیز در قسمت جلوی سر است. این درد مدت طولانی باقی نمی ماند و بعد از چند ثانیه تا یکی دو دقیقه از بین می رود .

  • علت انجماد مغزی هنوز در هاله ای از ابهام است

وقتی ماده ای سرد مصرف می کنید یا هوای سرد را نفس می کشید، دمای پشت حلق خود را در محل اتصال شریان کاروتید داخلی و شریان مغزی قدامی تغییر می دهید. بر اساس گفته های عصب شناس دواین گادوین، مغز از تغییر خوشش نمی آید بنابراین انجماد  مغز یک اقدام پیش گیری کننده است. در نتیجه وقتی هوای سرد وارد می شود باعث کشیدگی و انقباض این شریانها می شود و مغز آن را به شکل حس درد تعبیر می کند .

  • انجماد مغزی یا میگرن

تحقیقات نشان می دهند که مبتلایان به میگرن احتمال بیشتری برای تجربه انجماد مغزی دارند. با این حال بزرگترین و مهمترین تفاوت بین این دو آن است که انجماد مغزی برای مدت کوتاهی باقی می ماند و خود به خود بدون نیاز به دارو برطرف می شود. در حالی که میگرن نه تنها طولانی تر است بلکه باعث سایر ناراحتی ها از جمله حالت تهوع می شود.

  • به راحتی نمیتوانید انجماد مغزی را درمان کنید

همانطور که گفتیم انجماد مغزی مدت طولانی دوام نمی آورد اما اگر آن را تجربه کنیم روشهایی وجود دارد که میتوانیم سریعتر به آن خاتمه دهیم. اولین روش نوشیدن مایعی گرم یا با حرارت دمای اتاق است. روش دیگر فشار دادن زبان به سقف دهان است. دمای زبان به سینوس هایتان منتقل شده و اعصابی را که منجر به ایجاد انجماد مغزی شده اند، گرم می کند. زبان تان را تا بر طرف شدن درد در آنجا نگه دارید.

  • بهترین راه مصرف نکردن غذاهای سرد است

با آنکه انجماد مغزی برای ما خطرناک نیست، اما باز هم حس ناخوشایندی است بنابراین اگر میخواهید از آن جلوگیری کنید از مصرف غذاها یا نوشیدنی های سرد یا تنفس در هوای سرد خودداری کنید. اگر ماده سردی می خورید، سعی کنید به آرام آن را فرو بدهید. و وقتی در دمای پایین در بیرون از منزل پیاده روی می کنید، از ماسک یا شال برای محافظت از هوای ورودی به دهانتان استفاده کنید.

حتما بخوانید:   ۶ روش غیرمعمول برای تقویت رشد موهای سر

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف