وقتی چیزی میجوید چه اتفاقی برای بدن تان می افتد

وقتی چیزی میجوید چه اتفاقی برای بدن تان می افتد
امتیاز به این post

کار ساده ای چون جویدن میتواند بر سلامت عمومی بدن شما تاثیر بگذارد. فرایند جویدن غذا و ترکیب آن با بزاق به جذب مواد معدنی مورد نیاز بدن به آسانی کمک می کند و برای همین است که بهتر است غذا را آرام بجوید – تقریبا هر لقمه را ۳۲ بار بجوید . در زیر به برخی از فواید جویدن غذا اشاره می کنیم.

  • آرام جویدن به جلوگیری از افزایش وزن کمک میکند

اگر مدت طولانی تر غذا را بجوید تمام کردن غذایتان بیشتر طول می کشد و این یعنی مقدار کمتری از آن را میخورید و مغزتان به شما می گوید که سیر شده اید. نه فقط این بلکه آرام جویدن در صورتی که نمیخواهید چاق شوید و اشتهایتان را کنترل کنید به شما کمک می کند. همچنین متابولیسم شما را بالا می برد، از پرخوری کردن جلوگیری کرده و گردش خون را در شکم تان بالا افزایش می دهد

  • خوب جویدن با عملکرد بهتر در ارتباط است

جویدن به حافظه و توانایی شناختی ما مرتبط است. گردش خون و اکسیژن رسانی را به مغز بالا می برد و در نتیجه دستاورد ذهنی بالاتری دارید. افرادی که خوب غذایشان را می جوند، دقت ، هوشیاری ، مهارتهای تصمیم گیری ، دریافت اطلاعات،و توانایی حل مساله بالاتری دارند. افرادی که خوب غذا را نمی جوند  در زمینه حافظه، یادگیری لغات و روند یادگیری به طور کلی مشکل دارند.

  • کمتر جویدن باعث بروز مشکلات گوارشی می شود

اگر سریع بجوید و قورت بدهید، سیستم گوارش شما تعادل خود را از دست می دهد و بدنتان نمیتواند غذا را به خوبی تجزیه کند. این امر موجب رفلاکس اسید، گرفتگی، نفخ و سایر موارد می شود. اگر غذایتان دیر شده و سریع غذا می خورید با انجام چند کار میتواند مشکلات گوارشی خود را برطرف کنید  :

  • سی دقیقه قبل / بعد از غذا آب بنوشید
  • بعد از غذا قهوه نخورید
  • بعد از غذا میوه و شیرینی نخورید.
  • جویدن یک مکانیسم مقابله با استرس است
حتما بخوانید:   با داشتن حیوان خانگی استرس تحصیلی تان را برطرف کنید

جویدن بهترین شیوه برای کاهش هورمون استرس است. وقتی در حالیکه استرس دارید چیزی می جوید، مضطرب نمی شوید و استخوانهایتان  قوی تر می شوند. به علاوه وقتی یک زن باردار استرس دارد، فرزندش نیز در بزرگسالی دچار افسردگی می شود. میتوانید برای رفع استرس آدامس بجوید.

  • آرام جویدن به شما در جذب بهتر مواد معدنی کمک می کند

اندامهای بدن شما از جمله کبد و روده تنها اندامهایی نیستند که دریافت مواد معدنی را در بدن شما کنترل می کنند – بلکه این کار از دهان شما و با جویدن آغاز می شود.  جادو زمانی اتفاق می افتد که غذا با بزاق ترکیب می شود. غذا جویدن باعث جذب بهتر مواد مغذی می شود تا مغزتان بهتر بتواند نیازهایش را تامین کند.

  • جویدن باعث تمرکز بهتر می شود

آدامس جویدن به تمرکز بهتر و حفظ توجه برای کارهایی که نیاز به زمان دارند کمک می کند. زیرا وقتی چیزی می جوید، اکسیژن به قسمتهایی از مغزتان می رسد که در ارتباط با توجه کردن هستند و وقتی اکسیژن بیشتری دریافت می کنیم هوشیارتر می شویم

  • جویدن به حرف زدن کودکان کمک میکند

وقتی بچه ها شروع به خوردن غذا می کنند، جویدن به آنها در تمرین دادن زبان شان کمک می کند که برای ایجاد بسیاری از اصوات ضروری است. غذاهای جامد  و سفت  به تقویت آرواره های، لبها و عضلات زبان کمک میکند ( همه اینها برای صحبت کردن مهم هستند )اگر دیرتر از زمان مقرر به کودکان غذا خوردن را شروع کنید باعث می شود فرزندتان نسبت به غذاهای جدید بی اعتنا بوده و نتواند مطابق با سنش صحبت کند.

حتما بخوانید:   افزایش دما اشتهای حشرات را زیاد می‌کند

 

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف