چرا بهترین ایده های ما در حمام به ذهن مان خطور می کنند

چرا بهترین ایده های ما در حمام به ذهن مان خطور می کنند
امتیاز به این post

 

اگر هنگام دوش گرفتن ایده درخشانی به ذهن تان رسیده، باید بدانید که این مساله مختص شما و ارشمیدس نیست. حتی یک انجمن در وبسایت ردیت هم وجود دارد که اعضای آن بهترین ایده های “حمامی” خود را با دیگران به اشتراک می گذارند.

شما هم ممکن است هنگام خیال پردازی زیر دوش به ایده های خلاقانه ای برسید. حالا اجازه دهید دلایل این موضوع را بررسی کنیم.

۱- بهترین ایده ها موقعی به ذهن ما خطور می کند که مشغول فکر کردن نیستیم

برخی مطالعات علمی هم تایید می کنند که مهمترین و سرنوشت سازترین ایده ها ممکن است در زیر دوش به ذهن افراد برسد. گروهی از محققان معماهایی به دانشجویان کالج دادند و از آنها خواستند گزارش دهند که آیا با فکر کردن گام به گام به راه حل رسیده اند یا جواب “ناگهان به ذهن شان خطور کرده است”. به این ترتیب مشخص شد دانشجویانی که سعی می کردند مرحله به مرحله به جواب برسند در حل مساله ناکام می ماندند. دوش گرفتن ایده های شما را به جریان می اندازد و احتمال رسیدن به راه حل های خلاقانه را بیشتر می کند.

حتما بخوانید:   کاهش اضطراب و استرس با این چهار روش

۲- دوش گرفتن سطح دوپامین مغز را افزایش می دهد

دوش گرفتن یکی از ساده ترین راه ها برای افزایش دوپامین است، و دوپامین یک ماده شیمیایی “پیام رسان عصبی” است که وظیفه انگیزش و تمرکز را بر عهده دارد. این ماده نقش مهمی در حافظه و عملکرد مغز ایفا نموده و حتی حرکات بدن را هم تنظیم می کند. دوش گرفتن با آب خنک می تواند سطح دوپامین را تا ۲۵۰ درصد افزایش دهد.

۳- در حمام ریلکس می شویم

وقتی آرام و ریلکس هستیم، احتمال اینکه ایده های نابی به ذهنمان برسد بیشتر می شود. دوش گرفتن یا حمام کردن در وان می تواند استرس و اضطراب را کاهش دهد، ما را آرام کند و خلاقیت مان را شکوفا نماید.

۴- کمی پرت شدن حواس به خلاقیت ما کمک می کند

تمرکز شدید برای انجام دادن کارها مهم است، ولی اندکی پرت شدن حواس هم می تواند به فکر ما طراوت ببخشد و قوه تخیل مان را از قید و بندها رها کند. دوش گرفتن یکی از بهترین راه های منحرف کردن توجه و تمرکز ما از فعالیت های روزمره است. پرت شدن حواس می تواند به مغز ما استراحت دهد و در نتیجه قادر خواهیم بود با خلاقیت بیشتری روی مسائل کار کنیم.

۵- هنگامی که خواب آلوده ایم، خلاقیت مان بیشتر می شود

خیلی از ما عادت داریم صبح زود موقعی که نیمه خواب و نیمه بیدار هستیم، یا آخر شب زمانی که به زور خود را بیدار نگه داشته ایم دوش بگیریم. ممکن است فکر کنید هنگامی که خسته اید بعید است ایده نوآورانه ای به ذهنتان برسد، اما پژوهش ها ثابت کرده اند که خستگی و مه آلود بودن فکر می تواند خلاقیت ما را افزایش دهد. به همین دلیل است که اگر عادت داشته باشید شب ها تا دیر وقت بیدار بمانید، ممکن است اوایل صبح فردا خلاقیت بیشتری داشته باشید.

حتما بخوانید:   🖊چطور میتوانیم دیگران را کمتر قضاوت کنیم؟

 

آیا شما هم تا به حال در حمام به ایده جالبی رسیده اید؟ جالب ترین فکری که هنگام دوش گرفتن به ذهنتان خطور کرده چیست؟

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف