چرا نوزاد تان زبانش را درمی آورد

چرا نوزاد تان زبانش را درمی آورد
امتیاز به این post

بچه ها وقتی زبان شان را بیرون می  آورند بامزه می شوند، اما والدین معمولا از این کار خوششان نمی آید و در مواردی نگران می شوند. خوشبختانه در اکثر اوقات این رفتار کاملا طبیعی است. نوزادها از این رفتار برای تعامل برقرار کردن با دنیا استفاده می کنند. اما والدین همچنان باید حواس شان جمع باشند تا اگر مسئله ای بود به آن رسیدگی کنند. در ادامه دلایلی که یک نوزاد ممکن است به خاطر آن ها زبانش را بیرون بیاورد معرفی می کنیم.

 گرسنه است

نوزادها رفلکس مکیدن قوی ای دارند و بیرون آوردن زبان شان ممکن است نشانه ی این باشد که ” من گرسنه ام”.  بچه ها وقتی گرسنه اند معمولا همان موقع زیر گریه نمی زنند و به جای آن از ژست های این چنینی استفاده می کنند. شاید دستان شان را در دهان شان بگذارند، به لب هایشان دست بزنند یا به سمت سینه یا شیشه شیر خم شوند.

سیر است

نوزادها ممکن است زبان شان را به نشانه ی اینکه دیگر نمی توانند بخورند دربیاورند. برای تشخیص دادن این حالت از حالت قبلی، والدین باید زبان بدن نوزاد را تحت نظر داشته باشند. اگر نوزاد سعی می کند خودش را کنار بکشد، عصبی به نظر می رسد و یا شروع به گریه می کند، یعنی به اندازه ی کافی غذا خورده.

حتما بخوانید:   ۷ ماده طبیعی که باعث درخشش پوست شما می شوند

بازی می کند

نوزادها از سنین پایین حالات چهره ی دیگران را تقلید می کنند. شاید این کار به نظرشان بازی است، مخصوصا اگر بزرگسال ها از قبل این کار را پیش چشم شان کرده باشند. این کار برای او راهی برای بازی و ارتباط برقرار کردن با دیگران است. این تعاملات برای افزایش نزدیکی و صمیمیت با کودک، راهی موثر هستند.

آماده ی خوردن غذای جامد نیست

با اینکه گفته می شود از ۶ ماهگی به بعد باید دادن غذای جامد به کودکان را شروع کرد، اما بعضی از آنها ممکن است هنوز برای چنین تغییری آماده نباشند. بنابراین زبانشان را در می آورند تا غذا را پس بزنند. این کار غریزی باعث می شود بچه با غذا خفه نشود چراکه سیستم بلعی اش همچنان آماده نیست. اما اگر نوزاد خیلی وقت است که از خوردن غذای جامد سر باز می زند بهتر است او را نزد پزشک ببرید.

شاید از دهانش نفس می کشد

نوزادها عمدتا از بینی شان دم و بازدم می کنند. اما در بعضی شرایط، مثلا وقتی سرما خورده یا لوزه های بزرگی دارد، از طریق دهانش نفس می کشد و در نتیجه زبانش را بیرون می آورد. اگر متوجه شدید نوزادتان در نفس کشیدن مشکل داشته یا از خودش صدا در می آورد. بهتر است که هرچه زودتر با پزشک مشورت کنید.

مشکل مربوط به سلامتی دارد

با اینکه درآوردن زبان حرکتی کاملا طبیعی است، اما گاهی ممکن است نشانه ی مشکلات مربوط به سلامتی از جمله تجمع گاز یا ضعف عضلانی باشد. اگر متوجه شدید که کودک تان بیش از حد زبانش را در می آورد، آب دهانش زیادی می ریزد یا عجیب غریب رفتار می کند، بهتر است برای اینکه خیالت تان راحت شود به پزشک مراجعه کنید.

حتما بخوانید:   چرا حتی نباید در خانه پابرهنه راه بروید

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف