چطور دوباره به دیگران اعتماد کنیم

چطور دوباره به دیگران اعتماد کنیم
امتیاز به این post

وقتی توسط کسی که دوستش دارید و به او اهمیت می دهید خیانت می بینید، اعتماد کردن دوباره به او نیازمند صرف وقت و تلاش از جانب دو طرف است. با آنکه مراقبت کردن از خود و احساساتتان به نظر تصمیم درستی می رسد، ناتوانی در اعتماد کردن میتواند منجر به صدمه دیدن سایر روابط مهم در زندگی و آینده تان شود.  گذشتن و حرکت کردن رو به جلو در این شرایط دشوار است. در این مقاله روشهایی برای بازسازی اعتماد به افراد را می آموزیم.

چگونه تصمیم بگیرید که میتوانید دوباره به کسی اعتماد کنید

تنها کسی که میتواند تصمیم بگیرد آیا اعتماد کردن دوباره به صلاحتان است یا نه خود شما هستید. از خودتان این سوالات را بپرسید.

  • آیا این فرد عمدا به اعتماد من خیانت کرده است؟
  • آیا این فرد به اشتباهش اعتراف کرده یا من از طرف شخص دیگری متوجه شدم؟
  • آیا خیانت او قابل بخشش است؟

پاسخ شما به این سوالات مسیر پیش رویتان را مشخص می کند. یادتان باشد، هر چقدر هم که این فرد قبلا در زندگی شما مناسب بوده است ( والدین، خواهر و برادر، دوست صمیمی، همکاری یا غیره) وظیفه ندارید دوباره با او روابط نزدیکی برقرار کنید. اگر آنها اعتماد شما را شکسته اند، تنها شما این قدرت را دارید که تصمیم بگیرید آیا میخواهید به رابطه با آنها ادامه دهید یا خیر.

تنها خود شما میتوانید تصمیم بگیرید که ببخشید و به زندگی ادامه دهید

اگر تصمیم گرفته اید که فردی که به شما خیانت کرده را ببخشید در نظر داشته باشید که بخشش از درون می آید. همه اشتباه می کنند. اما این بدان معنا نیست که همه لیاقت فرصتی دوباره را دارند.  ببینید آیا فرد مورد نظر قبلا نیز به اعتماد شما خیانت کرده است یا نه. آیا این رفتار او هشداردهنده است یا این اولین باری است که او در رابطه اعتماد شما را می شکند؟ وقتی نوع خیانت را برای خود مشخص کنید، میتوانید تصمیماتی مبتنی بر شواهد بگیرید که در آن اعتماد به نفس کاملی دارید.

حتما بخوانید:   8 فایده کلکسیون جمع کردن

۸ نکته برای اعتماد دوباره به دیگران

اگر تصمیم گرفته اید که دیگران را ببخشید و دوباره به آنها اعتماد کنید، در زیر به چند نکته اشاره می کنیم

  • خودتان را در الویت قرار دهید

با آنکه ما همیشه باید خودمان را در الویت قرار دهیم، معمولا وقتی توسط کسی که دوستش داریم آزرده می شویم، متوجه می شویم که باید نیازهای خود را به نیازهای دیگران الویت دهیم. از این زمان بدست آمده برای ترمیم مهمترین رابطه موجود استفاده کنید: رابطه ای که با خودتان دارید. به حس ناامنی ای که در اثر تمرکز کردن به دیگری تجربه کرده اید فکر کنید. این ناامنی ها را برطرف کنید. شاید شما در زمینه اعتماد در سایر حوزه های زندگی تان نیز دچار مشکل هستید مثلا اعتماد داشتن به خود و تصمیماتتان. تصمیمات آگاهانه ای بگیرید و سپس دیگر به خودتان شک نداشته باشید. انرژی خود را صرف کسانی کنید که همیشه خیر و صلاح شما را خواسته اند و کارهایی را انجام دهید که بیشترین اهمیت را برایتان دارند، مثلا پرداختن به علایق یا ورزش کردن.  وقتی به بدنتان گوش بدهید و به خودتان اعتماد کنید، بیشتر با افکار و احساستان منطبق می شوید.

  • انتظاراتتان را بیان کنید

شما باید انتظاراتی که از روابط خود با دیگران دارید به آنها بگویید. به هر کسی که اعتماد شما را شکسته است، بگویید در صورت از سرگیری رابطه با او چه انتظاراتی دارید. بگذارید بدانند اعتماد شما به آنها از بین رفته است و شما برای آرام شدن نیاز به زمان دارید. برایشان توضیح دهید که برای بدست آوردن دوباره این اعتماد چه کارهایی باید انجام دهند و چگونه اعتماد شما را نسبت به خود خدشه دار کرده اند. وقتی انتظارات خود را به دیگران می گویید و آنها نتوانند آن انتظارات را برآورده کنند، پاسخی که به دنبالش هستید را بدست آورده اید.

  • حد و مرزهای مشخصی را وضع کنید

مشخص کردن حد و مرز در هر رابطه ای اهمیت دارد از جمله رابطه شما با خودتان. بر اساس مجله روانشناسی امروز، حد و مرزها محدودیتهایی هستند که ما برای دیگران وضع می کنیم که نشان می دهد در رفتار آنها چه خصوصیات قابل قبول و غیرقابل قبولی را یافته ایم. حد و مرزهای خود را با فردی که اعتمادتان را شکسته است در میان بگذارید. به آنها بگویید چه رفتارهایی را نمیتوانید تحمل کنید، مثل دروغ گفتن یا گفتن حقیقت. سپس خودتان را به حد و مرزهایی که وضع کرده اید متعهد بدانید. اجازه ندهید توسط او بازیچه قرار بگیرید و در چرخه تکراریِ بخشیدن خیانتها بیفتید. زمانی که حد ومرزهایتان را مشخص کردید به آنها بچسبید.

  • بازیابی اعتماد نیاز به زمان دارد

زمانی که اعتمادتان خدشه دار شود، باید از صفر شروع کنید. بازسازی اعتماد زمان می برد و این فرایند برای هیچ کس یکسان نیست و زمان یکسانی نمی برد. اجازه ندهید دیگران به شما بگویند برای گذر از این فاز چه کاری باید انجام بدهید. آن افراد خیر و صلاح شما را نمیخواهند یا نمیدانند چطور در زندگی خود حد و مرز تعیین کنند.  هر چقدر زمان لازم دارید برای بازسازی اعتماد به  خود بدهید. ممکن است شما زمان بیشتری برای کنار آمدن با درد و رنج خود نیاز داشته باشید و ایرادی ندارد. با فرد مورد نظر یا هر کسی در آینده که باید به فضای شما احترام بگذارد صحبت کنید و اعتمادتان را بازسازی کنید.

  • عوامل محرک را بشناسید و درباره آنها صادق باشید

اگر قبلا چند بار اعتمادتان شکسته شده است ممکن است در شرایطی که برای دیگران قابل درک نباشد احساس ناراحتی کنید. تنها به این دلیل که کسی احساس شما را درک نمی کند به این معنا نیست که احساس شما محلی از اعتبار ندارد. شاید شما در حال یادگیری این موضوع هستید که چگونه دوباره با دیگران قرار بگذارید و دیدن دوباره آن فرد در یک رستوران، احساسات قدیمی را به یاد شما می آورد و باعث می شود دچار ناراحتی عاطفی شوید. به کسانی که اطرافتان هستند بگویید از دیدن آن فرد ناراحت می شوید و ترجیح می دهید فاصله تان را با او حفظ کنید.  دوستان خوب هوای شما را دارند و مراقب هستند تا شما در مجاورت کسی که دوست ندارید کنارش باشید قرار نگیرید. گفتن عواملی که شما را تحریک می کنند باعث می شود احساس راحتی کرده و سریعتر خود را برای روابط بعدی تان آماده کنید. حتی اگر آن فرد به شخصه کار اشتباهی انجام نداده است، گفتن اینکه کدام حرف یا رفتار آنها شما را ناراحت کرده است به هر دو شما کمک میکند که روابط صادقانه تری با هم داشته باشید و در آینده گامهای غلطی برندارید.

  • با یک مشاور متخصص صحبت کنید

در بسیاری از موارد افرادی که ضربه های روحی شدیدی خورده اند ممکن است نتوانند عوامل محرک خود را شناسایی کنند. فردی که در زمینه حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکت چشم تخصص دارد به شما در شناسایی عوامل محرک تان کمک می کند، احساسات دخیل را پیدا کرده و سپس آنها را پردازش می کند تا مغزتان دیگر آن فرد مورد نظر را به چشم تهدیدی برای خود نبیند. گفتار درمانی که به  رفتاردرمانی شناختی نیز معروف است، به شما راه حلهای عملی را برای پیدا کردن ریشه عدم اعتماد  به دیگران می دهد. صحبت کردن با متخصص به دلیل بهبود یافتن از ضربه های روحی که آن فرد در اثر خیانت به شما وارد کرده  در مسیرتان به شما کمک می کند.

  • اعمال انسانها به شما نشان می دهد که چه کاری باید انجام دهید

مرد دانایی گفت: وقتی کسی خودش را به شما نشان می دهد، او را باور کنید. وقتی یاد میگیرید تا دوباره به دیگران اعتماد کنید ممکن است دچار شک و تردید شده و گاهی بیش از اندازه محتاط شوید. با آنکه شنیدن حرفهای دیگران و اعتماد به اینکه آنها تغییر کرده اند و دیگر به این شکل به شما آسیب نمی زنند آسان است، ممکن است از خودتان بپرسید آیا آنها به عادت قدیمی خود برگشته اند؟ آیا وقتی به آنها درباره عواملی که شما را تحریک می کنند می گویید به صحبتهای شما گوش می دهند؟ اعمال افراد به شما هر چیزی که برای اعتماد کردن به دیگران نیاز دارید می گوید. آنها را باور کنید

  • متعهد به شروعی تازه باشید

بسیاری از مردم به شما می گویند که از نو شروع کردن یعنی اینکه باید از نو دیگران را ببخشید و فراموش کنید. اما هیچ کس جز شما نمی داند برای اعتماد دوباره به دیگران چه مسیری را باید بپیمایید. از نو شروع کردن اشکال مختلفی دارد: مثلا قطع ارتباط کردن با برخی از افراد زندگی، بخشیدن کسی که خطایی انجام داده و جلو رفتن و مشخص کردن حد و مرز، یا ترکیبی از هر دو. همگی اینها مسیرهای معتبری هستند که میتوانید با آنها شروعی تازه داشته باشید.

حتما بخوانید:   مردان و زنان چگونه به استرس واکنش نشان می دهند

حرف آخر

بخشی از زندگی پذیرفتن ریسک آزرده شدن توسط دیگران است. شما نمیتوانید در صورتی که همیشه در حالت تدافعی هستید، از بخشهای خوب زندگی لذت ببرید. یادگیری نحوه اعتماد کردن به دیگران، نیازمند زمان و تلاش است و هیچ دو سفری مانند یکدیگر نیستند. اما اگر تصمیم گرفتید که به حرکت خود در زندگی ادامه دهید، با آنکه برخی معتقدند باید به همه فرصتی دوباره داد اما تصمیم گیری کردن درباره این موضوع به شما برمیگردد.

منبع: brightside.me

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف