چطور مسیر شغلی انتخاب کنیم؟

چطور مسیر شغلی انتخاب کنیم؟
امتیاز به این post

می خواهید با زندگی تان چه کار کنید؟ سوالی است که دیگران و یا حتی خودمان از خودمان می پرسیم. حقیقت این است که شغل ما می تواند نقش زیادی در زندگی مان بازی کند و از همین رو انتخاب کردن مسیر شغلی می تواند پیچیده باشد. اگر نمی دانید چه کار کنید، ادامه این مطلب را مطالعه کنید  تا شاید با راهکارهای ارائه شده بهتر بتوانید تصمیم گیری کنید.

به کاری که از آن لذت می برید فکر کنید: دوست دارید چه کاری انجام دهید؟ لیستی از تمام کارهایی که از انجام شان لذت می برید تهیه کرده و سعی کنید شغلی مرتبط با هرکدام پیدا کنید. بزرگ فکر کنید. خیلی شغل ها وجود دارند که شما اصلا از آن ها بی خبرید. کمی تحقیق کنید.

ببینید در چه کاری خوب هستید: هر کس بالاخره در انجام کاری خوب است. آیا روابط عمومی تان قوی است؟ مهارت حل مسئله تان بالاست؟ یا خیلی خلاق هستید؟ این که دقیق متوجه مهارت ها و نقاط قوت تان بشوید در شناسایی مسیر کاری ای که برایتان مناسب تر است بسیار راهگشا خواهد بود.

ببینید  به چه نوع سبک زندگی ای علاقه مند هستید: دوست دارید در داخل کار کنید یا خارج؟ دوست دارید مدام در سفر باشید یا ترجیح می دهید یک جا اقامت کنید؟ بهتر است به سبک زندگی مورد نظرتان فکر کنید تا راحت تر بتوانید از میان گزینه های شغلی یکی را برگزینید.

ببینید که آیا می خواهید ادامه تحصیل بدهید یا نه: اگر فهمیدید چه مسیر شغلی ای را می خواهید انتخاب کنید، به صلاحیت های لازم برای آن شغل فکر کنید. آیا لازم است در دانشگاه ادامه تحصیل بدهید؟ در آموزشگاه؟ در دوره های آزاد یا آنلاین؟ گزینه های مختلف را مد نظر داشته و راجع به محل زندگی تان واقع گرا باشید چرا که شاید در جایی که زندگی می کنید نتوانید به راحتی به شغل مورد نظرتان مشغول شوید.

حتما بخوانید:   7 ترفند نامرئی که مصاحبه کنندگان شغلی از آن برای آزمودن شما استفاده میکنند

اگر هنوز هم درگیر بوده و دودل هستید، می توانید راهکارهای زیر را نیز امتحان کنید:

با یک نفر صحبت کنید: خیلی وقت ها ما خودمان منتقد سخت گیر زندگی و تصمیمات مان هستیم. نظر یک دوست معتمد یا یکی از اعضای خانواده تان را جویا شده و ببینید او در مورد شما چه فکری می کند. برای راهنمایی حرفه ای هم می توانید از افراد متخصص کمک بگیرید.

یک سری تجربیات کاری به دست بیاورید: در شرکت ها یا سازمان هایی که به نظرتان جالب می رسند به صورت داوطلبانه یا کارآموزی مشغول به کار شوید. این یکی از بهترین راهکارها برای کسب تجربه در مورد صنعت مورد نظرتان است. اگر فهمیدید که آن کار به درد شما نمی خورد به آسانی می توانید از لیست تان خطش بزنید. تمام.

تصور کنید که از میان تمام شغل های دنیا حق انتخاب دارید: در این صورت کدام را انتخاب می کردید؟ از همین جا شروع کنید و به عقب برگردید تا ببینید چه کار می توانید انجام دهید.

هنوزمطمئن نیستید چه کار کنید؟

احتمالا قرار نیست یک دفعه ای شغل رویایی و مناسب تان را پیدا کنید. این کار به زمان، پشتکار و سخت کوشی احتیاج دارد. در عین حال می توانید از هر تجربه ای بهره ببرید. اگر به کل نمی دانید از کجا شروع کنید، کافی است همین طوری یکی از گزینه های لیست تان را انتخاب کنید و در آن شغل مشغول شوید. بدین طریق یک سری تجربیات و مهارت ها کسب کرده و حساب یک سری از چیزها دست تان می آید. شغل عوض کردن چندان کار سختی نیست. همیشه می توانید با در نظر گرفتن شرایط و انجام اقدامات لازم، کارتان را تغییر دهید.

حتما بخوانید:   با این راهکارها مصاحبه ی شغلی معرکه ای داشته باشید!

منبع

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف