چگونه از حاشیه امن خود خارج شویم

چگونه از حاشیه امن خود خارج شویم
امتیاز به این post

زندگی پس از گذر از  حاشیه امن تان آغاز می شود. تنها زمانی که اجازه ندهید ترسها و نگرانی هایتان مانع شما شوند، در زندگی پیشرفتهای عظیمی را تجربه می کنید .

متاسفانه بیشتر افراد با خارج شدن از حاشیه امن زندگی خود مشکل دارند . آنها میخواهند کارهای بیشتری در زندگی شان انجام دهند اما از به چالش کشیدن خودشان و فکر کردن در خارج از چارچوبهای موجود می ترسند .  قبل از آنکه به هفت گام مربوط به خروج از حاشیه امن بپردازیم، بیایید مفهوم « حاشیه امن » و اینکه چطور این مفهوم افراد بسیاری را در زندگی عقب نگه داشته است بررسی کنیم.

حاشیه امن یک مرزبندی خود تحمیلگر است که در آن فرد از جلو رفتن امتناع می کند. بیرون آمدن از این حوزه باعث نگرانی یا اضطراب وی می شود .

برای مثال فرض کنیم شغل فروشندگی را به تازگی آغاز کرده اید. احتمالا با انجام برخی قسمتهای این شغل احساس راحتی می کنید. مثلا حرف زدن با همکاران یا مشتری ها . از طرف دیگر برقراری تماسهای سرد با مشتریان شما را مضطرب می کند. شما از انجام گفتگوهای غیر رو در رو واهمه دارید. در این صورت به راحتی در دام ماندن در حاشیه امن گرفتار می شود. مشکل آن است که ماندن در حاشیه امن جلوی شما را از موفقیت و شادی واقعی در زندگی می گیرد. زیرا یکی از بهترین روشهای برای رشد کردن آزمودن محدودیتهایی است که بیشتر افراد آن را برای زندگی کردن « طبیعی» میدانند .

حتما بخوانید:   8 عادت بدی که آرزوها و خواسته های افراد را می کشد

۷ گام برای خارج شدن از حاشیه امن

گام اول : اطلاعات کسب کنید 

معمولا ما از ناشناخته ها دچار اضطراب می شویم. ما زمانی که میخواهیم از حد و مرزهای امنیت خود رد شویم  بدترین حالتی که یک اتفاق ممکن است بیفتد را تصور می کنیم . برای خارج شدن از حاشیه امن ابتدا باید به خود آموزش دهید. هدف شما یافتن مهارت یا فعالیتی است که میخواهید آن را دنبال کنید. شما با افرادی باید صحبت کنید که کار مشابه شما را انجام داده اند . میتوانید کتابهایی را در این زمینه مطالعه کنید. اطلاعات به انسان قدرت می دهد . هر چه بیشتر راجع به موضوعی بدانید ترس کمتری دارید و احساس قدرت بیشتری می کنید .

گام دوم : برنامه داشته باشید

بعد از آنکه به خودتان آموزش دادید، باید برای پس زدن محدودیتها برنامه ریزی کنید . با کمک این گام برنامه ای مرحله به مرحله برای خود می نویسید تا چگونه از حاشیه امن تان خارج شوید. با ساده ترین کار شروع کنید. سپس برای رسیدن به هر مرحله برنامه ریزی کنید. در این برنامه باید شاخص هایی برای خود داشته باشید. این شاخص ها اهداف کوچکی هستند که با برداشتن آنها بیشتر از حاشیه امن تان خارج می شوید .به علاوه باید چالشهای اصلی ای که باید با آنها روبه رو شوید را شناسایی کنید

گام سوم : مسئولیت پذیر باشید

مسئولیت پذیری یکی دیگر از کلیدهای خارج شدن از حاشیه امن است. شما باید به خانواده و دوستان تان بگویید قرار است چه کاری انجام دهید.   این گام اهمیت زیادی دارد زیرا افراد زندگی تان شما را در مسیرتان نگه می دارند . شما باید از آنها بخواهید که در راه کنار زدن محدودیت ها و حد و مرزها شما را هل دهند. آنها اجازه نمیدهند شما جا بزنید زیرا میدانید که در نظر آنه ضعیف جلوه می کنید

حتما بخوانید:   وقت تلف نکنید و زودتر محصول‌تان را عرضه کنید!

گام چهارم :  گامهای کوچکی را بردارید

سفر چند هزار مایلی با قدمهای کوچک آغاز می شود .  لائوتسه

خارج شدن از حاشیه امن با اولین قدم آغاز می شود. وقتی برنامه ریزی کردید شروع به برداشتن گامهای اولیه کنید.

برداشتن گامهای کوچک روشی بسیار خوب برای خنثی کردن حس اضطراب است. شما نمیخواهید یک شبه ره صد ساله را طی کنید. در عوض می خواهید به آرامی مرزهای حاشیه امن خود را طی کرده و به سمت هدف کلی زندگی تان حرکت کنید .

گام پنجم : با جدیت هر چه تمام تر حاشیه امن خود را به چالش بکشید

برای آنکه حقیقتا از حاشیه امن تان بیرون بیایید باید چالشی جدی را آغاز کنید. این رویکرد سریع و آتشین باعث ترس و واهمه شما می شود . هدف اصلی آن است که سیستم آسایش و راحتی خود را دچار شوک کنید. شما برای ترسیدن وقت ندارید. در عوض باید مشغول پس زدن محدودیت هایتان باشید

گام ششم : مثبت فکر کنید 

زمانی می رسد که با نتیجه ای منفی روبه رو می شوید. حادثه ای که اعتماد به نفس شما را خدشه دار می کند و شما را می ترساند . نباید اجازه دهید یک اتفاق منفی در گذشته شما را از حاشیه امن تان خارج نکند. باید بدانید که در این راه ممکن است نتایج منفی نیز بگیرید. این بخش طبیعی فرایند است. اجازه ندهید منفی بافی به ذهنتان رسوخ کند. به خودتان یادآوری کنید که اتفاقات منفی اجتناب ناپذیر هستند . در واقع باید بدانید که نسبت به نحوه انجام کارتان از دیگران بازخورد می گیرید . هر زمان که کسی ذهن شما را منفی می کند بلافاصله اشتباهی که باعث این موضوع شده شناسایی و بگویید این نیز بگذرد .

حتما بخوانید:   ۶ قانون زندگی  که هر کسی  باید  آنها را بکار بگیرد

گام هفتم : حاشیه امن خود را گسترش دهید

هیچ گاه دست از وسعت دادن به حاشیه امن خود نکشید. حتی اگر به هدف مورد نظر خود رسیدید همچنان حد و مرزهای حاشیه امن را وسعت دهید . به دنبال چالشهای جدیدی در حاشیه امن تان باشید. چیزهایی پیدا کنید که هیچ گاه تصور نمی کردید پیدا می کنید. مثلا تدریس در کلاسی که موضوع آن شما را دچار ترس و وحشت می کند . یا کار کردن در زمینه یک مهارت مرتبط.

چگونه از حاشیه امن خود خارج شویم ؟

خارج شدن از حاشیه امن موقعیتهای بیشتری را در زندگی تان ایجاد می کند. اجازه ندهید اضظراب مانع از انجام کاری شود که خواهان آن هستید.   شاید آن تجربه موقعیتی را برایتان فراهم آورد که هیچ گاه وجود نداشته است.

 

 

 

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف