چگونه در در مدت ۵ دقیقه پایان یک روز پر از استرس آرام شوید

چگونه در در مدت 5 دقیقه پایان یک روز پر از استرس آرام شوید
امتیاز به این post

گاهی اوقات متوجه نمیشوید که چقدر استرس دارید تا زمانی که آتش فشان درون مغزتان فوران می کند. وقتی این اتفاق می افتد، بهتر است برای آرام شدن برنامه ای داشته باشید.  استرس مزمن در اثر یک کار و حرفه پر فشار به مرور زمان ایجاد می شود.

چگونه در عرض پنج دقیقه یا کمتر آرام شوید

شماره ۱: موسیقی گوش دهید. هیچ چیز به اندازه موسیقی گوش دادن تاثیر آنی بر روی انگیزه و خلق و خوی شما ندارد . موسیقی یکی از تنها شیوه های درمانی ای است که به طور موقت علایم بیماری زوال مغزی را کاهش می دهد. اگر موسیقی روی این بیماری تاثیر می گذارد پس روی شما هم میتواند تاثیر بگذارد. موسیقی تاثیر زیادی بر روی وضعیت عاطفی، حافظه، خلاقیت و جریان کاری دارد. اگر میخواهید در طول روز خوب کار کنید به هر سه این موارد نیاز دارید. از پیش، لیستی از آهنگهای مورد علاقه خود را تهیه کنید. تحقیقات نشان می دهند که آلات موسیقی ای که گامهای سریع دارند برای انرژی دادن به شما بسیار مناسبند اما تاثیر زیادی در آرام کردن ذهن شما ندارند. متن موسیقی ذهن شما را از توجه کردن  به آنچه که باعث استرس در شما شده باز می دارد. برای گرفتن نتایج بهتر، آهنگهایی را انتخاب کنید که ریتم آرامتری دارند. آنها بستری برای تعمق بر افکارتان ایجاد می کنند تا بتوانید با شرایط کنار آمده و ادامه دهید. آهنگهایی که ارتباط عاطفی قدرتمندی با خاطرات شاد زندگی شما دارند بهترند.

 

شماره ۲: ورزش کنید. ورزش کردن هورمونهای استرس اضافی را که در طول روز در بدن تجمع کرده اند، می سوزاند. همچنین هورمون خوشحالی ِ اندورفین را در بدن ترشح می کند که شفافیت ذهنی را بالا برده و تولید فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز را تقویت می کند. ورزش کردن یکی از قدرتمندترین محرکهای شناختی است. و تاثیر بسیاری زیادی بر روی کاهش استرس دارد. هورمونها بیش از آنچه که بدانید روی ذهن شما تاثیر می گذارند. اگر سطح هورمون کورتیزول به طور مزمن در بدن بالا باشد تاثیر بسیار مخربی بر روی انگیزه و ثبات روحیه دارد زیرا باعث بر هم خوردن تعادل هورمونهای دیگر در سرتاسر بدنتان می شود.تنها چند دقیقه ورزش شنا و لانج برای کاهش میزان تولید کورتیزول و آرام کردن بدنتان کافی است.  ورزشهای شدید میزان فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز را افزایش می دهد. این فاکتور یکی از تاثیرگذارترین ( و ناشناخته مانده ترین ) پروتئینها در مغز است. مکملهایی که میزان تولید این فاکتور را در مغز افزایش می دهند عبارتند از روغن ماهی و زردچوبه اما هیچ چیز قابل مقایسه با ورزش کردن نیست. فاکتور نورون زایی مشتق شده از مغز برای تکامل سلولهای عصبی و تشکیل سلولهای جدید در مغز ضروری است. همچنین برای محافظت از اتصالات سیناپسی موجود از آسیبهای ناشی از رادیکالهای آزاد، سموم و التهابات حیاتی است.

 

شماره ۳: بو کشیدن. بینی شما خط ارتباطی مستقیمی با آمیگدالا دارد. آمیدگدالا ناحیه ای از مغز است که بیشتر از بقیه نقاط در ارتباط با احساسات و یادآوری خاطرات است. میتوانید بعد از استرس داشتن بوی مورد علاقه خود را استشمام کنید. در لیست حواس مهم، حس بویایی معمولا در رتبه اخر قرار میگیرد. اگر نیاز شدیدی به کاهش سموم ناشی از استرس دارید بهتر است دوباره به این حس خود فکر کنید. حس بویایی نقش کلیدی در تولید و به یادآوردن خاطرات دارد. وقتی به نمودار مغز نگاه میکنید، متوجه می شوید که عصب بویایی ای که به بینی متصل است مستقیما به آمیگدالا یا مرکز احساسات در مغز میرسد. در زمان استرس، روغنهای گیاهی معطر خاصیت استرس زدایی دارند. لاوندر یکی از تاثیرگذارترین این روغنهاست که تحقیقات زیادی روی آن انجام شده است. رز، برگاموت، و بابونه نیز دارای خواص ضد اضطرابی هستند. از آنجایی که حس بویایی ارتباط بسیار نزدیکی با حافظه دارد، کاج سوزنی نیز بسیار آرام بخش است.

بنابراین به طور خلاصه باید بگوییم که :

  • آهنگ مورد علاقه خود را گوش کنید
  • چند دقیقه ورزش شدید انجام دهید ( شنا، اسکوات، لانج، یا هر ورزشی که باعث افزایش گردش خون در بدنتان می شود )
  • با بو کردن عطری دلپذیر خود را آرام کنید ( مثلا عطر لاوندر یا هر عطری که در رابطه با خاطرات مثبت در درون شماست)

نتیجه گیری

التیام یافتن از استرس به پیدا کردن عامل ایجاد کننده استرس در شما بستگی دارد. آگاهی از اینکه چه نوع موسیقی ای را دوست دارید، چه ورزشهایی را میتوانید انجام دهید و چه بوهایی حس شادمانی در شما ایجاد می کنند، باعث آرامش تان می شود. این تاکتیک ها را در طول گوش دادن به یک آهنگ اجرا کنید تا روزی لذت بخش تر و پرثمرتر داشته باشید.

 

خروج از نسخه موبایل