چگونه شرکتهای ماشین سازی نام برندهای خود را انتخاب کردند و معنای آنها چیست

چگونه شرکتهای ماشین سازی نام برندهای خود را انتخاب کردند و معنای آنها چیست
امتیاز به این post

بسیاری از ما از خود سوال کرده ایم که چگونه برندهای معروف ماشین در دنیا اسامی خود را انتخاب کرده و معنای لوگوی آنها چیست. برای مثال لوگوی میتسوبیشی شامل سه الماس است که به معنای انسجام، قابلیت اطمینان و موفقیت است. لوگوی هیوندای به شکل حرف H مایل در واقع شمایل دو نفر است که  در حال دست دادن با یکدیگر می باشند. در این مقاله نگاهی به تاریخچه دنیای ماشینها می اندازیم.

  • کیا

شرکت کیا در سال ۱۹۴۴ تاسیس شد و در ابتدا نامش Kyungsung Precision بود. در آن زمان آنها متخصص در ساخت دوچرخه بودند. اولین دوچرخه تولید داخل کره در کارخانه این شرکت مونتاژ شد. آنها سپس تصمیم به مونتاژ موتورسیکلت گرفتند و تا دهه ۱۹۷۰ وارد عرصه ماشین سازی نشدند. نام کیا به معنای برخاسته از آسیا است.

  • ولوو

ولوو قرار بود شرکت دختر SKF باشد که در سال ۱۹۰۷ تاسیس شده و کارش تولید بلبرینگ بود. در سال ۱۹۲۴ مدیریت شرکت تصمیم به ساخت ماشینهایی گرفت که میتوانستند در دماهای پایین دوام آورده و در جاده های سخت سوئد حرکت کنند. لوگوی قابل توجه ولوو یک نماد شیمیایی قدیمی از عنصر آهن است. در ضمن این لوگوی یکی از کهن ترین ایده نگارهای فرهنگ غربی است. واژه ولوو در لاتین به معنای « من می رانم» است.

  • ولکسواگن

در اوایل دهه ۱۹۳۰ ماشین برای مردمان عادی آلمان وسیله تجملی بود و از هر ۵۰ آلمانی تنها یک نفر ماشین داشت. در سال ۱۹۳۳ دولت دستور تولید ماشین به ازای هر آلمانی را داد. بنابرین پروژه « ماشین مردمی» که ترجمه لغت ولکسواگون است از اینجا نشات گرفته است. در سال ۱۹۳۹ در کارخانه جدید ماشینهای زیادی ساخته شد. تولید انبوه چند سال بعد آغاز شد.

  • سوبارو

نام قبلی سوبارو صنایع ماشین آلات سنگین فوجی بود. این کارخانه در سال ۱۹۱۵ تاسیس شد. بنیان گذار و مدیر آن میخواست ماشینهای جدید نام ژاپنی داشته و از کارمندان شرکت خواست تا به او در این زمینه نظر بدهند. اما او از هیچ یک از ایده ها خوشش نیامد و بنابراین تصمیم گرفت نام انتخابی خودش را بگذارد. سوبارو در ژاپنی نام سحابی خوشه پروین و به معنای « متحد» است. شش ستاره موجود در این لوگو نماد اتحاد ۶ شرکت دخیل در تولید این برند می باشند.

  • میتسوبیشی

این شرکت در سال ۱۸۷۰ توس ایوازاکی یاتارو تاسیس شد و در ابتدا یک شرکت کشتی رانی بود. نام جدید این شرکت در سال ۱۸۷۳ بر روی آن گذاشته شد. واژه میتسوبیشی از دو کلمه میتسو به معنای «۳» و هیشی به معنای شاه بلوط آبی می باشد اما به الماس نیز اشاره دارد. لوگوی میتسوبیشی شامل سه الماس است که به سه برگ بلوط در تاج خانواده یاماچی یا توسا اشاره دارد که حاکم بر محل تولد بنیان گذار میتسوبیشی بوده و دارای سه الماس است. این سه الماس نشان دهنده قابلیت اطمینان، انسجام و موفقیت هستند که همگی ارزشهای اصلی در خانواده ایوازاکی بوده اند.

  • آئودی

تاریخ آئودی به سال ۱۹۰۹ برمیگردد. نام شرکت ترجمه لاتین نام خانوادگی موسس شرکت یعنی آگوست هورش است و در آلمانی به معنای« گوش دادن» می باشد. ایده استفاده از واژه آئودی به عنوان یک نام تجاری از جانب پسر شریک تجاری هورش مطرح شد و همه آن را پذیرفتند.

  • لکسوس

لکسوس برندی به نسبت جدید است. این برند در سال ۱۹۸۹ توسط ایجی تویودا ساخته شد. او میخواست برای مصرف کننده طبقه متوسط به بالا ماشین بسازد. او برای درک بهتر نیازهای این قشر گروههای تمرکز  تشکیل داد. نام برند در سال ۱۹۸۶ گذاشته شد. این نام از یک لیست ۲۱۹ گزینه ای انتخاب شد. یکی از گزینه های دیگر الکسیس بود اما از آنجایی نام یکی از کاراکترهای برنامه تلویزیونی داینستی بود که در دهه ۱۹۸۰ به شهرت رسیده بود تصمیم گرفته شد که از نامی جدیدتر استفاده شود و در نتیجه نام لکسوس برگزیده شد. صاحبان برند از این واهمه داشتند که برندشان هیچ معنای خاصی ندارد و تنها تصویری از یک تکنولوژی مدرن و لاکچری را تداعی می کند.

  • اینفینیتی

اینفینیتی در سال ۱۹۸۹ در ژاپن تاسیس شد. نام برند به جاده بی انتهایی اشاره دارد که یک راننده میتواند با این ماشین آن را طی کند. بر اساس گفته صاحبان این برند، لوگوی اینفینیتی معنایی دوگانه دارد. یک بیضی به همراه مثلثی داخل آن نشان دهنده جاده ای است که در افق کشیده شده و همچنین نماد بلندترین کوهستان ژاپن یعنی کوهستان فوجی است که به ریشه ژاپنی این ماشین اشاره دارد.

  • هیوندای

شرکت مهندسی و ساخت هیوندای در سال ۱۹۴۷ در کره جنبوی توسط بازرگانی به نام چونگ جو یانگ تاسیس شد. اولین مدل این برند در سال ۱۹۶۸ بیرون آمد و ۱۷ سال بعد یک میلیونیم ماشین هیوندای ساخت شد. نام برند در کره ای به معنای مدرنیته است و شعار آن « تفکر جدید، امکانات جدید» می باشد. لوگوی ماشین نیز معنادار است. حرف H مایل نشان دهنده دو انسان است که در حال دست دادن با هم می باشند. یکی از آنها نماینده شرکت است و دیگر مشتری ای است که از خرید ماشینی با کیفیت راضی است.

  • سانگ یانگ

سانگ یانگ قدیمی ترین و چهارمین تولید کننده بزرگ در کره جنوبی است. این برند به عنوان دو شرکت مجزا در سال ۱۹۵۴ و ۱۹۶۲ ساخته شد. در ابتدا آنها جیپ، کامیون و اتوبوس تولید می کردند. در سال ۱۹۸۸ دونگ-آ موتور نامش را به سانگ یانگ موتور تغییر داد که در زبان کره ای به معنای « دو اژدها» می باشد. لوگوی برند شبیه دو اژدها است که نماد خودکفایی، استقلال، هارمونی و بی نهایت است.

  • مزدا

تاریخچه مزدا به سال ۱۹۲۰ برمیگردد. در ابتدا این شرکت ماشین سازی چوب پنبه درست می کرد. اما در دهه ۱۹۳۰ شروع به ساخت ماشین کرد. در سال ۱۹۸۴ شرکت ابتدا نام مزدا را برای خود انتخاب کرد در حالیکه تا قبل از این کامیونهای سه چرخ تحت این برند ساخته می شدند. صاحبان این شرکت نام خدای زرتشیان اهورا مزدا را با این امید بر روی برندشان گذشتند که تصویر این ماشینهای جمع و جور را ارتقا دهد. همچنین نام برند شامل نام رییس شرکت یعنی جوجیرو ماتسودا بود. لوگوی مزدا یک جفت بال به شکل حرف M است و نماد خلاقیت، سرزندگی، مهربانی و سرسختی است.

  • جگوار

در دهه ۱۹۲۰ نام شرکت جگوار شرکت Swallow Sidecar یا به اختصار S.S بود که در ابتدا ماشین کناری موتورسیکلتها را می ساخت. در سال ۱۹۴۵ در یک جلسه عمومی، نام شرکت به جگوار تغییر کرد. در آن زمان مدیر شرکت ویلیام لایونز گفت: نام جگوار برخلاف نام S.S متمایز است و با هیچ نام خارجی دیگر اشتباه گرفته نمی شود» لوگوی جگوار نشان دهنده شکوه، زیبایی، عملکرد و قدرت است.

حتما بخوانید:   ۶/۶ میلیارد دلارهزینه بازگشت خودروهای برقی

 

 

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف