چگونه گوارش خود را تقویت کنید : ۵ راهکار برای برطرف کردن نفخ و ورم شکم

چگونه گوارش خود را تقویت کنید : 5 راهکار برای برطرف کردن نفخ و ورم شکم
امتیاز به این post

وقتی کوچکتر بودید و دل درد می گرفتید، یادتان می آید مادرتان برای برطرف شدن درد شکمتان چه کاری انجام می داد؟ احتمالا به شما برنج نرم شده همراه با زردچوبه و نمک می داد وتوصیه می کرد که سیب و موز بخورید.

پدرتان به شما توصیه می کرد که فست فود نخورید. اما حال بیایید درباره این صحبت کنیم که چه شیوه هایی برای تقویت هضم و گوارش غذا وجود دارد. در زیر به چند توصیه امروزی اشاره می کنیم که در کنار درمانهای خانگی می توانید برای رفع نفخ و ورم شکم، افزایش باکتری های شکمی و بهبود سلامت عمومی خود استفاده کنید. با این شیوه ها دیگر خبری از اسهال، یبوست، اسیدی شدن معده و هضم نشدن غذا وجود ندارد. بیایید با خوراکی هایی که میتوانید بخورید شروع کنیم.

  • میوه هایی که فروکتوز کمتری دارند مصرف کنید

میوه هایی که فروکتوز پایینی دارند راحتتر هضم می شوند و کمتر گاز تولید می کنند. کدام میوه ها قند کمتری دارند؟ میوه هایی مانند گریپ فروت، سیب، توت سیاه، توت فرنگی و تمشک قند پایینی دارند در حالیکه انبه، گیلاس، هندوانه، موز و انگور قند طبیعی بالایی دارند. هشت توت فرنگی متوسط به جز آنکه منبع خوبی از ویتامین ث و فیبر است، تنها ۸ گرم قند دارد

  • غلات سبوس دار زیاد مصرف کنید

در تحقیقی مشخص شده است که افرادی که روزانه حداقل سه وعده غلات سبوس دار مصرف می کنند بیست درصد در مقایسه با افرادی که کمتر از یک وعده غلات سبوس دار مصرف می کنند دیرتر می میرند. این افراد همچنین ۱۴ درصد کمتر در اثر سرطان و ۲۵ درصد کمتر در اثر بیماری قلبی می میرند. غلات سبوس دار شامل ویتامین ای، روی، و نیاسین هستند که به بهبود سلامت عمومی بدن کمک می کنند. آنها باعث ایجاد حس سیری در افراد می شوند و بنابراین غذای کمتری خورده و لاغر می شوند.

  • سبزیجات علفی و سالاد میوه و سبزیجات خام بخورید

هر سبزیجاتی که سبز و علفی باشد مانند اسفناج، کلم پیچ و چغندر، منبع خوبی از فیبر است. ویتامین ث، کا و آ و فولات موجود در آنها به بهبود گوارش کمک کرده و قند موجود در آنها به رشد باکتری های موجود در شکم کمک و افزایش میکروبهای شکمی کمک می کند. هر بخش از دستگاه گوارش وظیفه مختلفی دارد و میکروارگانیسمهای موجود در آن بخش وظیفه تجزیه غذا به اجزای قابل جذب تر را بر عهده دارند. پس یادتان باشد، وقتی غذا می خورید فقط خودتان را سیر نمی کنید، بلکه میلیاردها باکتری را نیز تغذیه می کنید و انتخاب غذایی شما روی حیات یا مرگ این باکتریها تاثیر می گذارد.

  • غذاهای پروبیوتیک مصرف کنید

پروبیوتیک های خوراکی که « غذاهای عملکردی» نیز نامیده می شوند تنوع فلور شکمی را  در روده بزرگ افزایش می دهند. وقتی این غذاها هضم می شوند، باکتری های زنده علیه میکروبهای بیماری زا در لوله گوارش  رقابت می کنند  تا از میزان اثرات مخرب آنها کم کنند. باکتریهای مفید شکم باعث کاهش آلرژی ها و حساسیتها می شوند، سیستم ایمنی را تقویت می کنند و التهابات را کاهش می دهند و میزان جذب مواد مغذی را بالا می برند.

  • ماست: سرشیر، و کشک و ماست از جمله مواد پروبیوتیک می باشند.
  • کفیر: تحقیقات نشان داده اند که کفیر دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است
  • پنیر: پروبیوتیکها که باکتری هایی مفیدی هستند که باعث ارتقای سلامت دستگاه گوارش می شوند در برخی از انواع پنیرها و مکملهای رژیمی ، غذاهای تخمیری و ماست وجود دارند. پروبیوتیکها مخصوصا در پنیرهایی که جا افتاده اما بعد از آن حرارت داده نشده اند دیده می شوند. این شامل پنیر خامه ای و پنیر غیرخامه ای، پنیر گودا، چدار و پنیرهای گوسفندی می شود.
  • غذاهای حاوی سویا: تمپه ( خمیر سویا و قارچ) و میسو ( خمیر سویا، نمک و غلات تخمیر شده) از جمله این خوراکها می باشند
  • کیمچی: اکثر متخصصان گوارش معتقدند که کیمچی – که یک خوراک کره ای تهیه شده از کاهو و ادویه جات است – میتواند  میزان باکتری های مفید معده را افزایش داده و در نتیجه باعث بهبود سلامت روده شود.
  • کلم ترش غیرپاستوریزه: کلم ترش ، کلم تخمیر شده ای مملو از باکتریهای شکمی است که باعث تعادل فلور شکمی می شود
  • آب بنوشید

آب به پاکسازی کردن سموم از دستگاه گوارش و کاهش احتمال ابتلا به یبوست کمک می کند. وقتی غذاهای سرشار از فیبر مصرف می کنید یا ورزش می کنید، میزان آب دریافتی تان را باید افزایش دهید. با آنکه هیچ دستور العمل روزانه ای برای دریافت آب وجود ندارد، متخصصان توصیه می کنند که بزرگسالان باید هر روز در حدود ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشند.

نکته آخر: به جز موارد ذکر شده در بالا، استرس خود را کاهش دهید. مدیتیشن کنید. ماساژ بروید. خوب بخوابید. غذاهای حاوی فیبر و مواد مغذی مصرف کنید که باعث تحریک و حساسیت روده تان نشود. به اندازه کافی ورزش کنید و هر زمان که لازم باشد با پزشک خود مشورت کنید. علایم سندروم روده تحریک پذیر یا اسهال را نادیده نگیرید.

 

منبع: brightside.me

خروج از نسخه موبایل