چگونه یک مغز دیجیتالی بسازیم

چگونه یک مغز دیجیتالی بسازیم
4/5 - (3 امتیاز)

مغز انسان توانایی های زیادی دارد. هر چه محققان بیشتر مغز انسان را بررسی می کنند بیشتر می فهمیم که مغزمان چه اطلاعاتی را میتواند در خود ذخیره کند. بر اساس مجله ساینتیفیک امریکن، مغز انسان دارای یک میلیارد سلول عصبی است. هر سلول عصبی ۱۰۰۰ اتصال با سلولهای دیگر ایجاد می کند و در نتیجه تعداد کل اتصالات آن به یک تریلیون اتصال می رسد. اگر هر سلول عصبی بتواند یک خاطره را ثبت کند، هیچ گاه فضایی برای ثبت خاطرات کم نمی آورد. چه می شد اگر نه تنها داده های بیشتری را ثبت می کردید بلکه میتوانستید آنها را بازیابی کرده و فضای بیشتری برای حل مساله و خلاقیت خود ایجاد می کردید؟ شما میتوانید با ساخت مغز دوم یا مغز دیجیتالی با دانش فزاینده، خود را منطبق کنید. مدیریت کارامد اطلاعات یعنی آگاهی از اینکه نمیتوانید از مغز خود برای به یاد آوردن تک تک جزییات استفاده کنید.  داشتن اطلاعات در هر کاری که انجام می دهید ضروری است. برای ایجاد یک مهارت جدید در خود، تکمیل موفقیت آمیز یک پروژه کارگاهی یا مدیریت یک کسب و کار، به اطلاعات صحیح نیاز دارید. برای دستیابی به اهداف شغلی خود و ارتقای کیفیت زندگی تان، باید اطلاعات را به شکل کارامد مدیریت کنید. مقاله زیر را بخوانید تا ببینید چطور می تواند برای مدیریت بهینه اطلاعات و رسیدن به اهدافتان مغز دومی برای خود بسازید.

مغز دوم چیست؟

تا به حال چند بار با خود کلنجار رفته اید که مطلب مهمی از یک مقاله یا کتابی که اخیرا خوانده اید را به یاد آورید؟ آیا تا به حال وقت خود را سر پیدا کردن فایلی که گمان می کردید آن را ذخیره کرده اید تلف نموده اید؟اگر تا به حال در این شرایط قرار گرفته اید، تنها نیستید.  میلیونها نفر در سرتاسر جهان با انباشت اطلاعات در جامعه مدرن امروزی روبه رو هستند. انباشت اطلاعات نگران کننده است زیرا منابع ذهنی تان را اشغال و شما را نگران می کند. در اینجاست که مفهوم مغز دوم خود را نشان می دهد.

ساخت مغز دوم به معنای ساخت نسخه دست ساز ذهن یا بازآفرینی مغز انسان نیست. بلکه شامل ساخت یک سیستم خارجی است که ایده ها و افکاری که به ذهنتان می رسند را شکار، سازماندهی، بازیابی و آرشیو می کند. مغز دوم شما را قادر می سازد تا نحوه ثبت، سازماندهی و یادآوری اطلاعات را بهینه کنید. با آنکه می توانید از ابزارهای آنالوگ برای ساخت مغز دوم استفاده کنید، ابزارهای دیجیتال از هر جهت بر آنها برتری دارند. ابزارهای دیجیتال قابل حمل تر و دسترس تر از ابزارهای فیزیکی هستند. به دلیل این مزیتها روی روشهای دیجیتال ساخت مغز دوم تمرکز می کنیم.

مغز دیجیتال

مغز دیجیتال شبیه به یک هارد اکسترنال ( حافظه خارجی) است. شما میتوانید اطلاعات اضافی را در صورتی که هاردتان پر شده باشد روی آن ذخیره کنید. این حافظه می تواند ثبت، ساماندهی و یادآوری کند. این بدان معناست که لازم نیست برای ارتقای حافظه خود کلنجار بروید. این حافظه عناصر زیادی دارد. از زاویه دید محاسباتی این حافظه دارای سه عنصر کلیدی است:

  • ثبت – ذخیره اطلاعات
  • ساماندهی – آرشیو کردن به شکلی منطقی
  • یادآوری – بازیابی در زمان نیاز

مغز دیجیتال مانند کامپیوتر عمل و نحوه ورود و خروج اطلاعات به درون مغز شما را کنترل می کند.

برای مثال: وقتی اکانت جدیدی را در یک وبسایت ایجاد می کنید، برخی سایتها به دلیل تنظیمات امنیتی شدید، از شما میخواهند که با کاراکترهای خاص کلمات عبور پیچیده ای بسازید که معمولا از آنها استفاده نمی کنید. در نتیجه باید این کلمه عبور جدید را حفظ کنید( ثبت کردن )، آن را با کلمات عبور دیگری که در مغزتان ذخیره کرده اید مرتبط کنید( ساماندهی) و دفعه بعدی که وارد سایت می شوید کلمه عبورتان را وارد کنید ( یادآوری) . حتی در این مثال ساده، اجزای مختلفی در کارند که فراموش کردن آن را آسان می کنند. از آنجایی که این کلمه عبور جدید منحصربفرد است، با الگوهای معمول خود نمیتوانیم آن را شناسایی کنیم. و اگر هر روز از آن استفاده نکنیم، بعد از چند روز به راحتی آن را فراموش می کنیم. یک روز میخواهید کلمه عبور را به یاد آورید اما بارها کلمه عبور اشتباه را می زنید.

این یکی از اتفاقات رایج است. آیا به این اتفاق بدین دلیل می افتد که پیچیده است؟ نه. کلمه عبور ترکیبی از کاراکترها، اعداد و نمادهاست. این اتفاق از آن روی می افتد که مغز ما برای حفظ کردن بوجود نیامده است. با داشتن مغز دیجیتال، میتوانید این کار را به او تفویض کنید.

چرا به یک مغز دیجیتالی نیاز دارید

داشتن دو مغز بسیار عالی است. مغزی که با آن متولد شده اید کاملا محدود است. بر اساس مطالعات دانشگاه استنفورد، قشر مخ به تنهایی دارای ۱۲۵ تریلیون سیناپس است. مغز یک انسان متوسط توانایی ذخیره ۲٫۵ میلیون گیگابایت حافظه دیجیتال را دارد.  ساخت مغز دیجیتال به شما اجازه می دهد تا شکاف بین توانایی یادگیری و به خاطر سپردن را پر کنید.

مغز دوم به شما کمک می کند تا:

  • اطلاعات را به شکلی بهینه یادبگیرید و ذخیره کنید
  • در زمان نیاز اطلاعات را سریعتر به یاد آورید
  • اطلاعات را ساماندهی کنید تا اتصالات و الگوهای موجود در روند فکری تان را ببینید.

اگر می خواهید دانش خود را گسترش دهید و سریعتر به اهداف حرفه ای خود برسید، باید یک مغز دیجیتالی بسازید. با آنکه ساخت مغز دوم زمان و انرژی زیادی صرف می کند، میتوانید وقتتان را به شکل بهینه تری صرف پروژه های مهمتر کنید. شما به دلایل زیر نیاز به یک مغز دیجیتال دارید:

  • استفاده موثر از منابع ذهنی

مغز شما مانند هر اندام دیگری دارای محدودیت است. این بخصوص در زمانی که میخواهید سوال پیچیده ای را حل کرده یا کاری را انجام دهید مصداق دارد. اگر روی یک پروژه کاری هستید و ذهنتان به اطراف پراکنده می شود، تمرکز کردن و پایان بردن پروژه در زمان مقرر دشوار است. مغز دوم به شما در مدیریت عوامل پرت کننده حواس کمک می کند. داشتن یک سیستم منسجم در زندگی به شما کمک می کند مشکلات پیچیده را به سرعت حل کنید و در دراز مدت در مسیر درست باقی بمانید. وقتی روی مسایل دیگر کار نمی کنید تمرکز کردن بر روی کارهای مهم آسان می شود.

  • منظم ماندن

زندگی یعنی ایجاد تعادل بین زندگی حرفه ای و مسئولیتهای شخصی. وقتی در یک زمان چندین کار مختلف را انجام دهید کارهای مهم را فراموش می کنید. این بخصوص در زمانی که مشغول پرورش یک مهارت جدید هستید صحت دارد. مغز دیجیتال به شما در منظم ماندن و دوری کردن از زندگی پر استرس کمک میکند. برای موفق شدن در زندگی باید کارهایتان را انجام دهید. و برای آنکه کارهایتان را انجام دهید باید منظم باشید. نظم دادن به دانش و اطلاعات خود وقت آزادی را در اختیار شما قرار می دهد تا مهمترین کارهایتان را انجام دهید. شما میتوانید پروژه هایتان را سریعتر انجام دهید زیرا از روشهای کارامد و ابزارهای با ارزش استفاده می کنید. وقتی اهدافتان را به ثمر برسانید، اعتماد به نفس پیدا می کنید. و این به شما اجازه می دهد تا پروژه های بزرگتری را انجام دهید.

  • ایجاد یک فرایند خلاقه

دنیای مدرن ما با خلاقیت اداره می شود. اما خلاقیت برای میلیونها نفر در سراسر دنیا پیچیده و غیرقابل پیش بینی است. غرق کردن خود در دریایی از ارتباطات، عوامل محرک، سوالات و ایده هایی که دیگران در طی سالها جمع کرده اند در زمان نیاز شعله خلاقیت تان را روشن می کند. ساخت مغز دوم کلید ایجاد یک فرایند خلاقه و ساخت عاداتی است که به شما در رسیدن به بزرگترین اهدافتان در زندگی کمک می کنند. لازم نیست فردی کمال گرا باشید تا فرایند خلاقه خود را ایجاد کنید.

  • تبدیل کردن دانش به موقعیتها

ما شاهد یکی از بزرگترین و بهترین عصرها در زمینه کارآفرینی هستیم. امروزه میتوانید اطلاعات خود را به صورت آنلاین منتشر کنید، مخاطبی برای خود پیدا کرده و جریان درامدی جدیدی برای خود ایجاد کنید. چه کسب و کار باشد چه یک سرگرمی، شما خود را با گزینه های کاری و موقعیتهای بیشماری در ارتباط می بینید. وقتی ایده های لازم را در اختیار داشته باشید، میتوانید با استفاده از دانش و اطلاعات خود درامدزایی کنید.

  • بهبود تفکر و کشف ارتباطات

در اقتصاد مدرن ما، موفقیت کاری شما به نحوه تفکرتان بستگی دارد. به جای آنکه فردی کمال گرا باشید، میتوانید به سادگی بهترین تصاویر، داستانها، مثل ها، حکایات و مشاهدات را در یک جا گردآوری کنید. و این خلاقیت شما را تقویت کرده و ارتباط مابین ایده های مختلف را آشکار میکند. مطالعات تحقیقاتی نشان می دهند که ارتقای قدرت تخیل میتواند شانس شما را برای رسیدن به بزرگترین اهدافتان در زندگی بالا ببرد. توانایی شما در آشکارسازی الگوها به شما اجازه می دهد تا قبل از دیگران موقعیتها را شناسایی کنید و جلوتر از جمع بمانید.

  • توسعه اعتبار برای کسب و کار یا شغلی جدید

مهمترین دارایی شما، دانشی است که در طول سالها و در اثر تجربه بدست آورده اید. اگر دیگران نتوانند بدون گرفتن وقت شما به این اطلاعات دسترسی داشته باشند در جا می زنند. به مدد سرعت بالای پیشرفت تکنولوژی، میتوانید دانش خود را ملموس کنید.

این کار به شما امکان می دهد که هر طور که میخواهید وقتتان را سپری کنید و مطمئن شوید که دیگران میتوانند به اطلاعاتی که نیاز دارند برسند. وقتی یک مغز دیجیتالی می سازید، عوض کردن شغل یا شروع کردن کسب وکاری جدید تبدیل به موقعیتی برای یادگیری چیزهای جدید می شود.

  • استفاده موثر از منابع آموزشی

میلیونها نفر از منابع یادگیری آنلاین استفاده میکنند تا مهارتهای جدیدی بدست آورده و موقعیتهای بیشتری در زندگی پیدا کنند. منابع یادگیری آنلاین زیادی وجود دارد. که شامل کتابها، انجمنها، پادکستها، مقالات و وبینارها می شود. اکثر این منابع به صورت رایگان یا با قیمت مناسب در دسترس هستند. تقسیم کردن دانش خود به اجزایی کوچکتر و ذخیره کردن آن به شما کمک می کند در زمان و پول خود صرفه جویی کنید. ساخت مغز دیجیتالی باعث می شود در فرایند یادگیری در بالاترین جایگاه قرار بگیرید. یادگیری تبدیل به یک فعالیت لذت بخش برایتان می شود و کمک میکند تا پیشرفت سریعی داشته باشید.

داشتن مغز دوم چه احساسی دارد؟

با داشتن مغز دیجیتال دیگر لازم نیست کلمه عبور هزار و یکمین اکانت خود را به حافظه تان بسپارید. هیچ گاه اقلامی که باید خریداری کنید از یاد نمی برید. جلسه ای را فراموش نمی کنید. و میتوانید اطلاعات مهم را به راحتی و در هر جایی بازیابی کنید. وقتی وظیفه به خاطر سپاری را به مغز دوم خود می سپارید، از استرس و نگرانی خود کم می کنید زیرا میدانید با هر قطعه از اطلاعات چه کاری باید انجام دهید. وقتی با اطلاعاتتان کار می کنید احساس اعتماد به نفس دارید زیرا چیزی را فراموش نمی کنید. با دور کردن ترس و نگرانی از ذهنتان آنها را بهتر مدیریت می کنید و برای برطرف کردن آنها برنامه های منسجمی می ریزید. ذهنی شفاف دارید و اطلاعاتی که هر روز با آنها روبه رو می شوید را به صورت منطقی ادراک می کنید.

چگونه مغز دیجیتالی بسازیم؟

آیا ساخت مغز دوم هزینه زیادی دارد؟ پاسخ آن است که هم بله و هم نه. هزینه مالی زیادی ندارد اما تلاش زیادی نیاز دارد. همانطور که پیشتر اشاره شد، برای ساخت مغز دیجیتالی شما نیاز به

ثبت کردن: ذخیره اطلاعات

ساماندهی کردن: آرشیو کردن اطلاعات به شکل منطقی

یادآوری – بازیابی کردن در زمان نیاز

دارید. حال به هر یک از این موارد می پردازیم

  • قبل از ثبت کردن، مشخص کنید چه اطلاعاتی برایتان مهم است

برای آنکه در دنیای مدرن فرد موفقی باشید، باید حجم وسیعی از اطلاعات را به شکلی کارامد مدیریت کنید. هر مقاله، کتاب، وبینار، پادکست، ایمیل و پیامکی دارای ارزش است. اما تلاش برای به خاطر سپردن همه آنها نه تنها سخت بلکه غیرعملی است.

اهداف خود را مرور کنید. به چه اطلاعاتی نیاز دارید؟

  • برای آنکه رشد کنید
  • بر چالشهای موجود غلبه کنید
  • به چیزی که میخواهید دست یابید

شما باید سیستم منسجمی را به وجود آورید که به شما کمک می کند به اهدافتان برسید. ساخت مغز دیجیتالی به مغز بیولوژیکی تان اجازه می دهد تا تجسم و خلق کند

  • اطلاعات را با ابزاری صحیح ثبت کنید

در اکثر موارد، ما بدون آمادگی اطلاعات را دریافت می کنیم – ما ایده هایمان را مطرح می کنیم، برای خودمان یادداشت مهمی را ایمیل می کنیم یا موقع خواندن یادداشت برداری می کنیم. اما هیچ گاه از این اطلاعات استفاده نمی کنیم. چه شما اطلاعات را تولید یا مصرف کنید، لازم است تا آن را در یک مکان متمرکز مانند Microsoft One Note، Notion, Evernote یا Bear ذخیره نمایید. این اپلیکیشنها به شما اجازه می دهند تا اطلاعات کوچک را ذخیره کنید. شما میتوانید تصاویر، اسکرین شاتها، هایپرلینکها، صفحات وب و فایلهای پی دی اف را در آنجا ذخیره کنید. و با استفاده از وسایل مختلف به آنها دسترسی داشته باشید

اطلاعات مختلف به ابزارهای متفاوتی نیاز دارند:

یادداشت برداری کردن: اپلیکیشن های مخصوصص یادداشت برداری مانند Evernote یکی از بهترین اپلیکیشنهای مخصوص یادداشت برداری کنید. کاربران میتوانند کلیپهای صورتی، مکالمات غیرمهم، اسناد پی دی اف، پیامکها، تصاویر، صفحات دست نویسی که اسکن شده اند و ایمیلها و وبسایتاهایشان را در آنجا قرار دهند

ذخیره کردن مقالات مفید: پاکِت، یک اپلیکیشن مفید است که قابلیتهای ساماندهی خوبی را ارائه می دهد. شما میتوانید اسناد خود را به اسم تصویر، ویدیو، و متن معمولی ذخیره کنید. طراحی جدید آن برای وب بهینه سازی شده است

اطلاعات مربوط به جدول زمان بندی: اپلیکیشن های تقویم نه تنها زمان کارهای مهم را به شما یادآوری می کنند بلکه به شما در مدیریت بهینه زمان و افزایش بازدهی تان کمک می کنند. اپلیکیشنهای تقویم زیادی وجود دارد. این تقویم ها به راحتی قابل دسترسی هستند، قابلیتهای فوق العاده ی زیادی دارند، و میتواند با چند وسیله مختلف هم زمان از آنها استفاده کرد. از جمله این تقویم ها به تقویم گوگل، تقویم اپل و تقویم اوت لوک مایکروسافت می توان اشاره کرد.

وظایف: اگر می خواهید همیشه کارهایی که باید انجام دهید را به خاطر داشته باشید اپلیکیشنهای چک لیست،  مفید هستند. وقتی اپلیکیشن چک لیست را انتخاب می کنید برخی از مواردی که باید در نظر داشته باشید عبارتند از سادگی در استفاده، انعطاف پذیری، بودجه، و سازگاری با پلتفرمهای دیگر. از جمله این اپلیکیشنها Google Keep، Google Tasks و Apple Notes می باشند.

  • سازماندهی اطلاعات با ابزار مناسب برای بازیابی آسان

 

بعد از ثبت اطلاعات چگونه باید آنها را سازماندهی کنید؟

وقتی شروع به جمع آوری و سازماندهی اطلاعات مهم می کنید، متوجه روابط مابین آنها می شوید. مقاله ای در زمینه شبکه سازی به شما در درک بازاریابی آنلاین کمک میکند. کارت ویزیتی که سالها قبل نگه داشته اید به شما کمک میکند مشتریان جدیدی پیدا کنید. شما میتوانید به راحتی با انتخاب ابزار صحیح اطلاعات تان را سازماندهی کنید. در زیر به چند معیار برای انتخاب ابزار صحیح اشاره میکنیم:

  • آیا این ابزار در دستگاههای مختلف موجود است و اطلاعات را میتوان در روی چند دستگاه همسان سازی کرد؟
  • آیا برای کار تیمی است یا فردی؟
  • آیا اجازه بازیابی راحت اطلاعات را می دهد؟ مثل به کمک جستجو کردن؟
  • آیا اجازه دسته بندی کردن ساده یا برچسب زدن به داده ها را می دهد؟
  • آیا به کاربران اجازه می دهد برای سازمان خود لیست یا مجموعه ای تهیه کنند؟
  • آیا اجازه روابط آسان بین ایده ها و اطلاعات را می دهد؟
  • آیا به تصویرسازی کردن افکار کمک می کند؟

نتیجه گیری

ساخت مغز دیجیتالی به ما اجازه می دهد تا به شکلی ساختاریافته اطلاعات را ذخیره کنیم، ایده های جدیدی ارائه کرده و آنها را به واقعیت تبدیل کنیم. مغز دوم شما به عنوان شکل گسترش یافته مغز بیولوژیک تان عمل می کند. و شما را از اثرات فراموشی محافظت کرده  و کمک می کند چالشهای خلاقه بزرگتری را در زندگی تجربه کنید. یکی از بزرگترین چالشهایی که افراد شیفته یادگیری با آن روبه رو می باشند آن است که اطلاعات را مرتبا بدون آنکه بکار بگیرند دریافت می کنند. تجربه ای که میتواند زندگی آنها را بهتر کند  ممکن است هر روز به تاخیر انداخته شود تا زمانی که به دست فراموشی سپرده شود. اطلاعات تنها زمانی که بکار گرفته شوند قدرت پیدا می کنند.

 

خروج از نسخه موبایل