کاهش اضطراب و استرس با این چهار روش

کاهش اضطراب و استرس
کاهش اضطراب و استرس
امتیاز به این post

اغلب «اضطراب» مفهومی مبهم دارد. می دانیم که اضطراب بر عواطف ما تاثیر می گذارد، اما توصیف این تاثیرگذاری دشوار است. زیرا احساسی که هر شخص از اضطراب دارد، با حس دیگری متفاوت است. ممکن است این حس برای شما به صورت «پریشانی» باشد. برای دیگری ممکن است به صورت «سبک فکری» یا «گیجی» نمود داشته باشد. ممکن است ضربان قلب بالا رود؛ یا ممکن است شخص لحظاتی احساس گرما کند. فارغ از اینکه اضطراب چگونه بر شما اثر می گذارد، صدمات زیادی بر عملکرد و سطح استرس شما بر جای می گذارد. اگر شما یک مدیر باشید، احتمالا با چنین احساسی بیگانه نیستید. با ما باشید تا با راه کارهای کاهش اضطراب و استرس آشنا شوید.

اضطراب در واقع واکنشی به استرس است و عموما با نشخوار فکری یا وسواس فکر مرتبط است؛ حتی ممکن است منجر به رعشه و لرزش شود؛ و ارتباطی نزدیک نیز با استرس پیش- رس دارد. این نوع استرس به افکار معطوف به آینده مربوط می شود. مدیران این نوع استرس را زمانی که نگران یک رویداد آتی هستند، تجربه می کنند؛ اموری از قبیل ارائه یک طرح در آینده نزدیک یا جلسه هیات مدیران. آیا قانون مورفی را به خاطر دارید؟ بر اساس این قانون، اگر چیزی بتواند به نحو اشتباهی رخ بدهد، چنین نیز خواهد شد.

شاید آرزو کنید که کاش می توانستید اضطراب را به نحو بهتری کنترل کنید. شانس با شماست. مطالعات نشان می دهند که عمل ساده نوازش برای یک موجود زنده (چه پوستی پوشیده از خز داشته باشد یا کرک، پوستی لزج داشته باشد یا پولک دار، یا سخت پوست باشد) می تواند سطح اضطراب را پایین آورد. در اینجا چهار راهکار برای کنترل اضطراب و بازگشت به حالت نرمال به شما ارائه می دهیم.

حتما بخوانید:   ۶ نشانه افراد انرژی خوار و نحوه کنار آمدن با آنها

۱- گذشته را رها کنید تا به کاهش اضطراب و استرس کمک کنید

اضطراب زمانی به وجود می آید که در گذشته گیر کرده باشید. اگر بر موقعیت کنونی خود تمرکز کنید، می توانید گذشته را رها کنید. در حال حاضر چگونه اید؟ سعی کنید تخیل خود را گسترش دهید و برآیندی موثرتر و متفاوت تر را تصور کنید و همین طور تخیلات و تصورات بیشتر و بیشتر. فرایند تخیل خودتان در موقعیت های متفاوت، شما را از گذشته بیرون خواهد کشید. باید اشخاصی را پیدا کنید تا همراه با آنها ایده پردازی کنید. اگر در کشمکش برای یافتن راه حلی برای یک مشکل شغلی هستید، از آنها کمک بخواهید. اگر با همکار خود به مشکل برخورده اید، از آنها بخواهید که نقش آن همکار را برای شما بازی کنند. زمانی که مضطرب هستید، باید گذشته را رها کنید و خودتان را از «سرنوشت شوم و مقدرات بد» خلاص کنید. گویی سوار یک ماشین زمان شده اید که شما را به نسخه ای بهتر از خودتان، که منتظر شکوفایی است، می رساند.

۲- شوخ طبعی قاتل اضطراب

میلتون برلی، کمدین معروف در جایی گفته است: «خنده همانند یک تعطیلات لحظه ای است.» اما برای اینکه شوخ طبعی را در زندگی جاری خود داشته باشید، لازم نیست کمدین باشید. شوخ طبعی را در هر کجا می توان یافت. در مورد سرگرمی های خود، دوستانتان و تجارب اخیر خود بیندیشید. در نظر داشته باشید که باید خودتان را پالایش کنید تا رویکردی متفاوت به موقعیت کنونی خود داشته باشید. زمانی که به اندازه کافی اعتماد به نفس داشته باشید تا بتوانید محور شوخی و خنده باشید، احترام دیگران را جلب خواهید کرد. با تزریق شوخ طبعی به زندگی خود، محیطی قابل اعتمادتر به وجود خواهید آورد و همه چیز را در منظر خود قرار خواهید داد. علاوه بر این، شوخ طبعی پادزهر قدرتمندی در برابر اضطراب است و به کاهش اضطراب و استرس کمک فراوانی میکند. زمانی که می خندید، بدن شما دوپامین و اندورفین آزاد می کند که این دو، هورمون های استرس از جمله کورتیزول و آدرنالین را مهار می کنند.

حتما بخوانید:   16 جمله ظاهرا بی ضرر که در واقع بسیار آزار دهنده هستند

۳- کمال گرایی یکی دیگر از دلایل اضطراب و نگرانی

کمال گرایی و کاهش اضطراب و استرس
همانطور که میبینید یک کمال گرا هیچ وقت به نتیجه مورد نظر خودش نمیرسد، چون خارج از دسترس است.

کمال گرایی دشمن کامیابی است؛ و نیز یکی از رایج ترین عوامل استرس زای درونی است که مدیران و مجریان را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر کمال گرا باشید، هر چیزی که در سطحی پایین تر از ایده ئال مورد نظرتان باشد، باعث نشخوار فکری خواهد شد و سطح اضطراب شما را بالا خواهد برد. نباید انتظار داشته باشیم که بار اول به هدف دست پیدا کنیم؛ همچنین نباید از شکست واهمه داشته باشیم. اگر همواره در پی راهکارهایی تمام عیار باشید، این قضیه شما را از عمل باز می دارد. باید چیزهای جدید را تجربه کنید و فرایندهای یادگیری را با آغوش باز پذیرا باشید. اگر چیزی شما را به اضطراب می اندازد، مهارت هایی را فراگیرید که برای تسلط بر کاری که در دست دارید، ضروری است. برای مثال اگر هنگام سخن گفتن در جمع دچار اضطراب می شوید، در کلاس های «صحبت در جمع» ثبت نام کنید. حتی می توانید از خودتان فیلم بگیرید و سپس اجرای خود را بررسی کنید. باید حق داشتن آزادی و فضایی برای یادگیری و گسترش مهارت ها را به خود بدهید. و به خاطر داشته باشید که کارشناسان می توانند شما را در زمینه یادگیری چیزهای جدید یاری رسانند. پس برای کاهش اضطراب و استرس کمی از استانداردهایتان بکاهید. به من اعتماد کنید، من هم یک ایده آل گرای افراطی بودم! 🙂

۴- یک نیروی کاری بسازید

زمانی که تحت فشار استرس و اضطراب هستیم، اغلب از اجتماع کناره گیری می کنیم و دیگر از بودن با مردم لذت نمی بریم. زمانی که مضطرب هستید، ممکن است از مناسبات اجتماعی رویگردان باشید و غذای خود را به تنهایی میل کنید. دفعه بعدی که با چنین تقلایی روبرو شدید یا احساس اضطراب کردید، یک نیروی کاری برای خود بسازید. دلداری و حمایت دیگران می تواند بهترین دارویی باشد که شما را به حال خوب خودتان برگرداند و باعث کاهش اضطراب و استرس شما می شود. تلاش کنید تا وسیع تر بیندیشید و نیروی کاری خود را به کسانی که در شرکت یا صنعت شما مشغول به کارند، محدود نکنید. در عوض بکوشید افرادی را با تخصص های مختلف به کار گیرید. زمانی که تیمی از متخصصان با توانایی های مختلف در اختیار داشته باشید، احتمال اینکه به راهکارهای خلاقانه و نوآورانه دست پیدا کنید، بیشتر است. تحقیقات نشان داده است که قدرت شبکه حمایتی شما به نحو عمیقی با میزان استرس و همچنین بالا بردن انعطاف پذیری شما گره خورده است. کسانی که از حمایت عاطفی برخوردارند، به نحو قابل توجهی سطوح پایین تری از استرس را نشان می دهند، نسبت به کسانی که از چنین حمایتی برخوردار نیستند.

حتما بخوانید:   8 راه طبیعی برای تقویت حافظه

زمانی که دچار اضطراب می شویم، اغلب نگرانیم مبادا شکست بخوریم. وقایع محل کار ممکن است بازخوردی مثبت در ما داشته باشد، یا اینکه منجر به استرس و اضطراب شود. تغییر در مکان دفتر، صحبت در جلسات، تعدیل نیرو، مرور اجزا، دریافت ماموریت یا کارفرمای جدید، یا حتی دریافت ارتقا ممکن است منجر به ایجاد اضطراب شود. نشانه های اضطراب واقعی و ملموس هستند و تجربه اضطراب طبیعی و نرمال است. اکنون شما ابزارهایی برای مقابله با اضطراب دارید. در نتیجه نسخه بهتری از خودتان به دست می آورید؛ و مهم تر اینکه از خودتان بیشتر مراقبت می کنید تا با کاهش اضطراب و استرس و فعالیت های شاداب تر زندگی بهتری برای خودتان بسازید.

 

منبع: وب سایت کارآفرین به ترجمه اکرم صفرنوراله

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف