۵مشکل رایج درباره حریم خصوصی در شبکه های اجتماعی و راه حل آنها

۵مشکل رایج درباره حریم خصوصی در شبکه های اجتماعی و راه حل آنها
امتیاز به این post

پنج مشکل رایج درباره حریم خصوصی در شبکه های اجتماعی و راه حل آنها

شبکه های اجتماعی می توانند حریم خصوصی ما را به خطر بیاندازند. از یک طرف خودمان بیش از حد اطلاعات شخصی را به اشتراک می گذاریم و از طرف دیگر شرکت های اینترنتی ممکن است از اطلاعات مان به شکلی بهره برداری کنند که مطلوب ما نباشد. در این مقاله به برخی از بزرگترین مسائل مربوط به حفظ حریم خصوصی در رسانه های اجتماعی و راه های جلوگیری از آنها می پردازیم.

۱-انتشار بیش از حد اطلاعات شخصی

اول از همه باید از رفتارهای آنلاین خودتان شروع کنید. حتی اگر پروفایل تان خصوصی است و غریبه ها نمی توانند آن را ببینند، بازهم باید درباره اطلاعاتی که به اشتراک می گذارید احتیاط کنید.

اطلاعاتی که هرگز نباید در پروفایل خود قرار دهید عبارتند از:

آدرس منزل

شماره تلفن یا آدرس ایمیل شخصی

هر نوع اطلاعات مالی

برچسب های مشخص کننده موقعیت دقیق مکانی

عکس هایی که باعث شود دیگران بتوانند خانه تان را از خیابان تشخیص دهند

عکس هایی از فرزندان تان که مدرسه در آنها قابل شناسایی باشد

تاریخ دقیق سفر و هرگونه اطلاعات درباره اینکه چه زمانی بیرون از منزل هستید

چطور از به اشتراک گذاری بیش از حد اطلاعات شخصی خود جلوگیری کنیم

در شبکه هایی مثل فیسبوک، مطمئن شوید که پروفایل، اطلاعات و پست های شما فقط توسط دوستان قابل مشاهده است.

در توییتر و اینستاگرام هم اگر از حساب خود برای جذب فالوورهای غریبه استفاده نمی کنید، می توانید پروفایل تان را بصورت خصوصی درآورید.

حتما بخوانید:   وان پلاس 8 در تاریخ 14 آوریل معرفی خواهد شد

راه دیگر حفظ حریم خصوصی این است که در داخل شبکه های اجتماعی جستجو نکنید. بجای جستجوی موضوعی در فیسبوک یا توییتر، از موتورهای جستجوی پروکسی مانند Startpage.com استفاده کنید چون هر کاری که در یک شبکه اجتماعی انجام دهید ضبط شده و برای شناخت هرچه بیشتر شما مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

۲-مجوز دادن به برنامه های غیرقابل اعتماد

بسیاری افراد از حساب شبکه های اجتماعی خود (مثلا فیسبوک یا گوگل پلاس) برای ورود ساده و سریع به برنامه های دیگر استفاده می کنند. مثلا برنامه هایی هستند که پست های شما را طبق زمان بندی مشخص شده به طور خودکار برایتان ارسال می کنند و یا برخی بازی های موبایل می توانند با حساب کاربری شما سینک شوند.

اما داده کاوان هم می توانند به راحتی از این نوع برنامه ها برای دسترسی به اطلاعات شخصی شما استفاده کنند. داده کاوان اطلاعات شما را تحلیل می کنند و به تبلیغ کنندگان اینترنتی می فروشند.

حتی ممکن است این نوع برنامه ها شما را در معرض بدافزارها قرار دهند، به داده های حساس و مهم تان دسترسی پیدا کنند و یا بدون اجازه گرفتن، مطالبی را به اسم شما ارسال کنند.

چطور به برنامه های مخرب آلوده نشویم؟

هنگام تایید برنامه ها به موارد زیر دقت کنید:

  • هرگز از برنامه هایی که ادعا دارند عملکردهای پنهان یا محرمانه را برایتان فعال می کنند استفاده نکنید
  • در آزمونهایی که برای ورود به آنها مجبورید از حساب شبکه های اجتماعی خود استفاده کنید اصلا شرکت نکنید
  • همیشه مجوزهای درخواستی هر برنامه را دقیقا بررسی کنید
  • فقط از برنامه هایی استفاده کنید که توسط برنامه سازان معتبر ارائه شده اند
  • قبل از امتحان کردن یک برنامه جدید، از آشنایان بپرسید که آیا تابحال از این برنامه استفاده کرده اند یا نه
  • هر چند هفته یکبار بررسی کنید که کدام برنامه ها به پروفایل هایتان دسترسی دارند. برای این کار معمولا باید وارد قسمت تنظیمات حریم شخصی (privacy settings) شوید. دسترسی برنامه هایی که دیگر استفاده نمی کنید را قطع کنید.
حتما بخوانید:   یوتیوب موزیک حالا می تواند متن آهنگ ها را در برنامه های iOS و اندروید خود نشان دهد

۳-دام “دوست یابی”

شاید اضافه کردن افراد غریبه به فهرست دوستان کار بی ضرری به نظر برسد، ولی در واقع این کار می تواند مشکلات مختلفی برای حریم خصوصی تان ایجاد کند.

به عنوان مثال ممکن است دوست جدید شما کلاهبرداری باشد که از حساب های جعلی برای فیشینگ استفاده می کند. اگر چنین فردی را به مثلا فیسبوک خود اضافه کنید، می تواند با کمک اطلاعاتی که درباره شما به دست می آورد ایمیل های قانع کننده تری برای کلاهبرداری از دیگران طراحی کند.

راه دیگری که می تواند حریم شخصی شما را به خطر بیاندازد این است که برنامه های مخرب با استفاده از باگ های نرم افزاری، از طریق حساب کاربری یکی از دوستان تان به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنند. در این صورت حتی اگر کاملا مراقب باشید باز هم در امان نخواهید بود.

این اتفاق برای فیسبوک افتاد و هر کاربری که در مسابقه فیسبوکی قلابی شرکت می کرد اطلاعات تمام دوستانش را لو می داد. البته فیسبوک هم مقررات مربوط به حریم خصوصی را تشدید کرده است ولی باز هم روش های مختلفی هست که دوستان می توانند بدون اینکه خودشان هم بدانند حریم خصوصی ما را به خطر بیاندازند.

چطور از کلاهبرداری های “دوستانه” جلوگیری کنیم؟

بهترین کار این است که درخواست های دوستی افراد غریبه را نپذیرید. همچنین مرتبا فهرست دوستان خود را بررسی و افرادی که نمی خواهید در لیست باقی بمانند را حذف کنید.

۴- شبکه های اجتماعی بعنوان ابزاری در دست هکرها

برخی از روش های مورد علاقه هکرها برای سوءاستفاده از شبکه های اجتماعی عبارتند از:

  • هک کردن یک حساب برای پیدا کردن رمزهای عبوری که ممکن است کاربر در سایر حساب هایش هم از آنها استفاده کند
  • کلاهبرداری به روش گربه ماهی یعنی هکر هویت خود را پنهان، و وانمود می کند شخص دیگری است
  • ارسال لینک های حاوی بدافزار از طریق پیام های خصوصی

چه کنیم که در دام نیفتیم؟

اولین قدم برای جلوگیری از سوءاستفاده هکرها از شبکه های اجتماعی این است که هرگز از یک رمز عبور برای چند حساب مختلف خود استفاده نکنید. در اینصورت اگر یک سایت یا شبکه اجتماعی دچار مشکل شد حداقل رمز حساب های دیگرتان لو نمی رود.

حتما بخوانید:   مزایای داشتن فروشگاه اینترنتی

قدم دوم این است که هرگز روی لینک های مشکوکی که برایتان ارسال شده کلیک نکنید. اگر فکر می کنید لینکی مشکوک است، هیچ ایرادی ندارد که از دوست تان بپرسید آیا واقعا خودش آن لینک را ارسال کرده یا نه.

در غیر این صورت ممکن است فقط با کلیک کردن روی یک لینک، به سایت کلاهبرداری بروید و یا بدون اینکه متوجه شوید بدافزار خطرناکی به درون برنامه مرورگرتان تزریق شود.

۵- مراقب تغییر مقررات شبکه های اجتماعی باشید

با تغییر مدل های کسب درآمد و ساختارهای تجاری، و مخصوصا هنگام تغییر مالک شرکت، ممکن است شبکه های اجتماعی شرایط و مقررات خدمات دهی خود را تغییر دهند.

بعنوان مثال هنگامی که فیسبوک شرکت دیگری (مانند واتساپ) را می خرد معمولا اجازه می یابد که تمام داده های کاربران آن را در اختیار شبکه تبلیغاتی خود قرار دهد. در این حالت ممکن است شرکت خریداری شده مقررات خود را طبق خواسته خریدار تغییر دهد.

بنابراین باید مرتبا تنظیمات مربوط به حریم خصوصی و مقررات شبکه های اجتماعی خود را چک کنید تا بدانید چه بخش هایی از اطلاعات تان در اختیار دیگران قرار داده می شود.

البته شاید خیلی اوقات نتوانید کار خاصی انجام دهید. مثلا فیسبوک همیشه مشخصات روانشناختی کاربرانش را در اختیار کل شبکه تبلیغاتی خود قرار می دهد. اما حداقل می توانید سعی کنید میزان اطلاعات جمع آوری شده توسط یک شرکت را کاهش دهید و حتی اگر از شرایط جدید راضی نیستید از آن شبکه اجتماعی خارج شوید.

از حریم خصوصی خود در شبکه های اجتماعی محافظت کنید

همانطور که گفتیم امروزه نمی توان به طور کامل از نشت اطلاعات یا کنجکاوی بیش از حد شرکت ها جلوگیری کرد، ولی باز هم می توانیم تا حدودی اثرات شبکه های اجتماعی بر حریم خصوصی مان را کاهش دهیم.

استفاده از وی پی ان هم گزینه خوبیست چون حداقل محل زندگیمان را پنهان می کند.

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف