۵ راهکار ساده برای اجتماعی تر شدن

۵ راهکار ساده برای اجتماعی تر شدن
امتیاز به این post

 

در دنیا تنها یک لذت واقعی وجود دارد و آن روابط بشری است. آنتواین سنت اگزوپری

بر کسی پوشیده نیست که هر گونه تعاملی مابین افراد بر اساس ارتباط مکرر ساخته می شود. و کارایی این ارتباط را میزان اجتماعی بودن شما مشخص می کند. اما اگر مهارتهای ارتباطی نداشته باشید چگونه میتوانید اجتماعی تر شوید؟

 

اجتماعی بودن به چه معناست و چه مزایایی دارد؟

اجتماعی بودن توانایی پیدا کردن نقاط مشترک با فرد دیگر، استعداد پیدا کردن کلمات درست در شرایط مختلف و بیان افکار خود به گونه ای واضح و بدون محدودیت و نگرانی است. هر یک از ما حلقه دوستان مشخصی داریم و به هنگام ارتباط با آنها تمامی رفتارهای اشاره شده در بالا را از خود نشان می دهیم. اما به محض آنکه مجبور به دیدار با افراد جدید میشویم، موانع ارتباطی تعامل ما را با آنها محدود می کنند.

اجتماعی بودن ارتباط زیادی با توانایی پیدا کردن نقاط مشترک با افراد جدید دارد. ممکن است بپرسید : چرا باید این مهارت را در خود پرورش دهم؟ در زیر به چند مورد از فواید اجتماعی شدن اشاره می کنیم:

  • توانایی بیان افکار، ابراز آنها بدون ترس، و پیدا کردن کلمات مناسب، حتی در شرایط غیر عادی، کلید گرفتن ترفیع شغلی است. اجتماعی بودن مهارتی است که برای موفق شدن در بسیاری از حوزه های تخصصی لازم است زیرا بسیاری از موقعیتهای شغلی نیازمند ارتباط شما با مشتریان، والدین، همکاران و مشتریان احتمالی اند. در اینجاست که اجتماعی بودن در ترکیب با دیدگاهی دوستانه، به شما در ایجاد روابط حرفه ای امیدبخش کمک می کند.
  • اجتماعی بودن نوعی شیوه ابراز وجود است که باعث می شود احترام دیگران را نسبت به خود بدست آورید.
  • بر اساس تحقیقات، اجتماعی بودن به کاهش استرس و خلق و خوی بد کمک می کند. البته که برخی از افراد با استعداد برقراری ارتباط با دیگران متولد شده اند اما کسانی که چنین استعدادی ندارند، میتوانند اجتماعی شدن را یاد بگیرند.
حتما بخوانید:   ۸ دروغی که مانع از شاد بودن شما می شود

۵ راهکار ساده برای اجتماعی تر شدن

چگونه میتوان اجتماعی شد؟

بعید است بتوان راه حلی جامع پیدا کرد که برای همه جواب بدهد.

 

روانشناسان به مواردی اشاره می کنند که افراد به عنوان فروشنده به محل کار می روند تا با افراد غریبه در تماس مداوم باشند و نحوه معاشرت بیشتر را بیاموزند. دیگران به کلاسهای گروهی مورد علاقه شان مانند رقص یا ورزش می روند. و  دیگران هستند دوره های آموزشی ویژه ای را می گذرانند.

یادتان باشد که میزان اجتماعی بودن شما تحت تاثیر عوامل بسیاری است : موانع ارتباطی، عزت نفس، عدم توانایی در بیان افکار به شکل واضح، و گاهی اوقات عدم تمایل به برقراری ارتباط.

 

در زیر به چند راهکار برای اجتماعی تر شدن اشاره می کنیم:

  • خودتان را مرتبا ارتقا دهید.

زمانی را برای رشد و ارتقای ذهن، روح و جسمتان اختصاص دهید و تلاش کنید تا عملکرد خود را در فعالیت هایی که به آنها علاقه مندید، بهتر کنید. این کار به شما اعتماد به نفس می دهد و کمک می کند تا به هنگام برخورد با مردم و حتی غریبه ها بر موانع ارتباطی غلبه کنید.

  • مهارتهای ارتباطی خود را در تعاملات اجتماعی غیرمستقیم پرورش دهید : از طریق تلفن و به صورت آنلاین

در این جا میتوانید از طریق علایق مشترک،  دوستانی از سرتاسر دنیا پیدا کنید. به عنوان یک قاعده کلی، ارتباط برقرار کردن بدون ارتباط چشمی مستقیم، حتی برای افرادی که دچار اضطراب اجتماعی هستند راحتتر است. بنابراین یاد میگیرید که چگونه افکار خود را بیان کنید، محدودیت هایتان را کنار بگذارید و ساده تر ارتباط برقرار کنید.

  • مهارتهای گفتاری خود را ارتقا دهید – افکارتان را به شکلی واضح بیان کنید.
حتما بخوانید:   ۶ قانون زندگی  که هر کسی  باید  آنها را بکار بگیرد

لحن صدا نیز مهم است. اگر از لحن صدای خود مطمئن نیستید، مانند افراد بسیاری،  قبل از اجرای عمومی  جلوی آینه تمرین کنید . هر چه قدر که میتوانید کتابهای با کیفیت و جالب بخوانید. در نتیجه افق دید خود را گسترش می دهید و مطالب جالب زیادی می آموزید. شما به طرز ناخودآگاه سبک سخنرانی، زبان، و کلمات بکار رفته در کتابها را بازتولید می کنید و متوجه می شوید که وقتی بتوانید به صراحت افکارتان را بیان کنید و درباره موضوعات مختلفی صحبت کنید، اجتماعی بودن بسیار ساده تر می شود.

  • صمیمی باشید تا مردم شما را دوست بدارند.

افراد دیگر نیز ممکن است به هنگام برخورد با یک فرد غریبه دچار اضطراب شوند. اما اگر شما روی باز و گشاده ای نشان دهید و لبخند بزنید، از آنها حمایت کرده و برقراری ارتباط را برای هر دو نفر خود آسانتر می کنید.

  • برای شروع گفتگو، از پیش چند جمله آماده کنید.

برای مثال، قرار است با افراد جدیدی در یک محفل اجتماعی آشنا شوید. شروع مکالمه همیشه سختتر از ادامه دادن آن است. اکثر اطرافیان شما اگر آغاز کننده مکالمه باشید، از شما قدردانی میکنند.

اگر افراد به یکدیگر علاقه مند باشد، تمام موانع ارتباطی ناپدید می شوند. به محض آنکه یک علاقه مشترک یا موضوع جالبی برای گفتگو پیدا کنید، خجالت، اضطراب و تردید از بین می رود.

یادتان باشد که هر کسی به نوع خود جالب توجه است چون همه ما با هم متفاوتیم و در عین حال آنها با شما نقطه مشترکی دارند، بنابراین همیشه حرفی برای گفتن دارید.

حتما بخوانید:   چگونه آنچه حقیقتا در زندگی میخواهیم را کشف کنیم؟

 

 

از سراسر وب

  • کارخانه ظروف یکبارمصرف